Internationale wedstrijden

Nederlandse Sec Hayai aan kop in Globe 40

Frans Budel en Ysbrand Endt hebben nog tweeduizend mijl voor de boeg in deze derde etappe

18:25

globe 40

Fervent zeilers Frans Budel en Ysbrand Endt liggen aan kop in de derde etappe van de Globe 40 round-the-world-race. Met een voorsprong van dertig mijl op de nummer twee hopen ze als eerste de resterende tweeduizend mijl tot Auckland af te leggen. Op 26 juni 2022 vertrokken ze uit Marokko op hun 44-voets Sec Hayai. Terwijl Frans en Ysbrand zich inmiddels net onder Australië bevinden, hebben ze even tijd om met Zeilen te bellen.

Van harte gefeliciteerd met de prestaties tot nu toe. Hoe gaat het met jullie?

Frans: “Het gaat lekker. We liggen nog steeds op één en we zijn langzaam de voorsprong aan het uitbouwen. Dat geeft extra stimulans om de boot hard te laten gaan. Daarbij krijgen we nu een depressie over, dus de wind zal vanavond toenemen van 24 knopen naar 35 knopen. Wel upwind; het wordt zwaarder.”

Screenshot van Globe 40 race tracker op 3 oktober. Check de actuele posities via deze link.

Jullie zijn op 11 september vertrokken van Mauritius. Hoe is deze huidige etappe?

Ysbrand: “Eigenlijk is dit een erg technische leg geweest als het ging om zeilkeuzes. We hebben verschrikkelijk veel weersystemen moeten doorkruizen en het was uitdagend om daar de goede keuzes in te maken. Dat betekent vooral dat we uitgebreid naar de meteo moeten kijken. Dat is denk ik wel de sleutel van ons succes op het moment. Heel nauwkeurig de meteorologische omstandigheden bekijken en daarmee de juiste plek en hoogte bepalen. En dan ook nog hard varen natuurlijk.”

Dus jullie zorgen ervoor dat er niets met jullie of de boot gebeurt en focussen met name op het weer tijdens de Globe 40?

Frans: “Precies: om zo de goede route en strategie te bepalen. Waar kom je uit? Wat zijn de vervolgstappen? Daarbij hebben we ook wel hard gepusht. Waar een ander schip van een A2-gennaker naar een rolzeil wisselde, lieten wij hem nog een tijdje staan. Dat is hard werken aan boord en betekent dat je af en toe dekwacht hebt om de gennaker op tijd los te kunnen gooien. Maar dat scheelt dan net weer een paar mijl en al die mijltjes bij elkaar zorgen ervoor dat je vooraan ligt. Dat stimuleert je om toch ‘s nachts op te staan om een zeil te zetten, ook al blijkt soms dat je een uur later het zeil weer moet strijken. Dat is dat vervelend, maar dat doe je dan wel met de wetenschap dat je eerste ligt en dat zo wil houden.”

Hadden jullie verwacht dat jullie eerste zouden kunnen liggen?

Ysbrand: “Dat hadden we in het begin niet verwacht. We waren al verrast dat we tweede plekken haalden. Naarmate de wedstrijd vorderde kwamen we erachter dat we goede kans maakten en onze doelstelling wel bij mochten stellen. En met die mindset zijn we deze 3e etappe (van de 8, red.) ingegaan. We hebben geleerd van de afgelopen etappes dat we met name beter op het weer moeten letten.”

Ysbrand: “Ook weten we de grenzen van onze boot beter op te zoeken. Nu gaan we telkens net die grens over en blijven we hard varen. Als deze etappe klaar is hebben we 19.000 mijl afgelegd van de 30.000. Je leert het schip steeds beter kennen en weet beter waar je kunt pushen.”

Waar kan het nog misgaan?

Frans: “Dat er iets stuk gaat wat niet reparabel is. We controleren alles elke dag. Als er iets stuk gaat dat essentieel is heb je een probleem. Dat is ook het devies: je moet eerst aankomen om te kunnen finishen. Als je honderd mijl voor de finish je boot kapotvaart, wint de nummer twee.”

Al bijna 19.000 mijl op de teller…

En hoe gaat het tussen jullie?

Ysbrand: “We vinden elkaar nog steeds aardig. We gebruiken humor en kunnen af en toe schreeuwen naar elkaar. In de basis is er veel respect voor de ander. We kennen elkaars zwakke en sterke punten en complementeren elkaar. Zolang we dat vasthouden gaat het goedkomen.”

Frans: “Het helpt ook wel dat dit de laatste echt lange etappe is, zo’n 33 dagen op zee. Daarna zijn het etappes van maximaal 23 dagen, en sommigen zelfs minder dan twintig dagen. De vorige etappe duurde 36 dagen. We varen gemiddeld tien procent meer dan de lengte van de geplande route.”

Op de tracker zag ik dat jullie een stuk zuidelijker liggen dan de nummer twee, Milai. Waarom?

Ysbrand: “Dat is een bewuste keuze. Het heeft te maken met dat de wind van zuidoost naar oost naar noord gaat draaien. Dat betekent dat wij hierdoor eerder bij de draaiing zullen zijn en langer in de juiste richting kunnen varen.”

Frans: “Het idee is dat de mijlen die we nu zuidelijker hebben gemaakt dan Milai, door de draai juist de voorsprong zullen worden. Wij hebben nu de buitenbocht maar komen daardoor dichterbij Auckland uit. Dan wordt de afstand korter naar de finish ten opzichte van Milai.”

Alsmaar tactische keuzes dus…

Ze lachen. Frans: “Jazeker. Het was drie dagen geleden behoorlijk frustrerend omdat wij naar het zuiden voeren en Milai niet. Daardoor zagen we op de tracker dat ze ineens nog maar acht mijl bij ons vandaan lagen. Toen kregen we allemaal appjes en mailtjes van het thuisfront; ‘jullie gaan de verkeerde kant op!’ Maar toch, dit is onze tactiek en we gaan afwachten hoe het gaat. Vooralsnog komt het uit zoals we gehoopt hebben. Maar morgenavond weten we precies hoe het uitpakt.”

We blijven jullie volgen. Heel veel succes nog!

Heb je een vraag voor Frans en Ysbrand? Mail het naar onze redactie en wij spelen het door!

Volg Sec Hayai op Instagram en Facebook, of ga naar www.sechayai.nl.

Beeld: (c) Ysbrand Endt en Frans Budel

Tags: , Last modified: 4 oktober 2022
Sluiten