Advertentie

Nieuws

Van ruwe romp naar glanzend schip

Deel X: De bouw van ons droomjacht

16:16

Over een uitdaging gesproken: zelf een boot bouwen en dat ook nog eens met je wederhelft. Velen moeten er niet aan denken, maar Mark en Sandra Couwenberg wel. Het stel is druk bezig om hun droomboot eigenhandig te realiseren. Hoe dat project, dat zijzelf ‘een krankzinnig plan’ noemen, verloopt? Dat lees je hieronder.

Advertentie

Klik om deel Ideel IIdeel IIIdeel IVdeel V,  deel VIdeel VIIdeel VIII en deel IX te lezen.

Voor wie het even gemist heeft: wij, Mark en Sandra, bouwen onze eigen zeilboot van 40 voet. Zwaar werk? Zeker, maar ook verslavend mooi!

Een prachtig project, dat een flinke dosis doorzettingsvermogen en een arsenaal aan gereedschap vereist. 

“Op dit moment zijn in onze werkplaats de schuurmachines de onbetwiste hoofdrolspelers. We hebben er inmiddels vier en ze draaien overuren. Schuurpapier kopen we in bulk, honderden tegelijk. Het is monnikenwerk, maar elke laag stof brengt ons dichter bij het water. Er is geen snellere weg. Alleen maar schuren, schuren en… nog meer schuren,” vertellen we vaak. 

Van kale romp naar gelakt droomjacht

Het onderwaterschip is grotendeels klaar. Dat werd vorig jaar, toen de romp nog ondersteboven lag, al zorgvuldig glad gemaakt. Dat deel is inmiddels zo goed als klaar voor de verdere opbouw van het onderwatersysteem.
Inmiddels bevinden we ons in een nieuwe en spannende fase: de dekdelen, opbouw en het kuipgedeelte zijn geplaatst en we richten ons nu op de eindafwerking.

De transformatie van een kale romp naar een glanzend droomjacht vraagt vooral om geduld,precisie en herhalingHet lijkt soms eindeloos, maar elke stap telt.

“De hoeveelheid plamuur- en schuurwerk is enorm. Van buitenaf lijkt het misschien een onmogelijke opgave. Maar eerlijk is eerlijk: ik ben het zelfs leuk gaan vinden,” aldus Mark. “Er zit iets verslavends in het langzaam zien ontstaan van een prachtige, strakke boot. Elke laag brengt ons dichter bij het eindresultaat.”

Zo pakken we het aan:

  1. Plamuren en uitvlakken
    We beginnen met het royaal aanbrengen van fairing compound op alle oppervlakken boven de waterlijn. Dit is een vullende plamuur die oneffenheden egaliseert.

Een korte video van het plamuren van het kajuitdak:

  1. Grof schuren
    Met grof schuurpapier maken we het oppervlak weer vlak. Dit doen we soms met de hand op een lange flexibele plank, soms met een grote schuurmachine, afhankelijk van de vorm en bereikbaarheid.
  2. Schoonmaken
    Na elke schuursessie wordt alles zorgvuldig stofvrij gemaakt. Dat is essentieel voor een goede hechting van de volgende laag.
  3. Herhalen
    Dit hele proces — plamuren, schuren, schoonmaken — herhalen we gemiddeld twee tot vier keer. Vooral hoeken, randen en moeilijke vormen vragen extra aandacht en meerdere rondes.
  4. Fijnplamuur aanbrengen
    Als de vorm eenmaal goed is, gebruiken we een fijnere plamuur om de laatste kleine krasjes en putjes weg te werken. Daarna weer: schuren en schoonmaken.
  1. Super-build primer spuiten
    Deze dikke epoxyprimer bouwt verder op het gladde oppervlak en vult de laatste oneffenheden. Na uitharding wordt er opnieuw geschuurd en schoongemaakt.

Het spuiten van de super-build primer: 

  1. Finish primer aanbrengen
    Deze dunnere primer zorgt voor de laatste verfijning en een egale basis voor de uiteindelijke laklaag. Opnieuw: schuren, schoonmaken en afplakken.
  2. Topcoat spuiten
    Als alles perfect vlak, schoon en droog is, brengen we de topcoat aan. Pas dan is het écht af — en hopelijk om door een ringetje te halen.

Primer erop, topcoat in zicht!

Op het moment van schrijven zijn de dekdelen, de opbouw en het kuipgedeelte voorzien van een solide laag super-build primer. Deze primer zorgt niet alleen voor een glad oppervlak, maar is ook essentieel om oneffenheden op te sporen en te corrigeren voordat de uiteindelijke verflagen erop gaan.

Tot aan de topcoat gebruiken we uitsluitend producten op basis van epoxy. De topcoat zelf wordt het stralende eindresultaat, maar ironisch genoeg kost die relatief weinig tijd. Alle voorbereidingen zijn essentieel; zonder dat voorwerk zou de mooiste laklaag zinloos zijn. “De topcoat lijkt het einde, maar eigenlijk is het de kroon op duizenden uren werk die niemand ziet,” aldus Sandra.

Onze planning is om de topcoats in het voorjaar of de zomer aan te brengen. Dat klinkt als een simpele volgende stap, maar niets is minder waar: het weer speelt hierin een doorslaggevende rol. Voor een strak en duurzaam resultaat moet de temperatuur stabiel zijn, de luchtvochtigheid laag, en de wind minimaal. Zelfs een beetje stof in de lucht kan het verschil maken tussen een professionele afwerking en een teleurstellend resultaat. 

Daarom wachten we bewust op het juiste moment— liever een paar weken langer wachten, dan later spijt hebben van een gehaaste keuze. Het vraagt om geduld, maar we weten: elke zorgvuldige stap nu, zorgt straks voor jarenlang zeilplezier.

Advertentie
Last modified: 2 June 2025
Sluiten