Nieuws

Deel V: De bouw van ons droomjacht

Een spannende klus: de boot omdraaien

15:59

Over een uitdaging gesproken: zelf een boot bouwen en dat ook nog eens met je wederhelft. Velen moeten er niet aan denken, maar Mark en Sandra Couwenberg wel. Het stel is druk bezig om hun droomboot eigenhandig te realiseren. Hoe dat project, dat zijzelf ‘een krankzinnig plan’ noemen, verloopt? Dat lees je hieronder.

Klik om deel I, deel II, deel III en deel IV te lezen.

De vorige keer ging het over plamuren en schuren en hebben we de buitenkant van de romp voor nu naar tevredenheid klaar. De woodcore epoxy constructie is voor de helft klaar, er zit immers nog maar aan één kant epoxy-laminaat. Om ook aan de binnenkant een epoxy-laminaat laag te krijgen, moet de boot worden omgedraaid. Een spannende klus. Is het van tevoren wel goed genoeg uitgedacht? Hebben we niets over het hoofd gezien?

Operatie omdraaien

“De dag begon vroeg na een toch wat rusteloze nacht,” vertelt Sandra. “Maar met een goed plan in ons hoofd en zoals het een Spoedeisende Hulp arts geleerd is ook altijd een plan B paraat, gingen we toch wat zenuwachtig aan de slag. We kozen ervoor om de romp om te rollen. In onze situatie qua ruimte en beschikbare middelen leek ons dat de meest eenvoudige en betrouwbare methode.”

“De romp weegt in zijn huidige staat ongeveer 900 kg, is twaalf meter lang, 4,5 meter breed en nog niet heel stijf. De tijdelijke OSB spanten waarop de boot gebouwd is, zitten niet muurvast aan de romp en dus is de eerste stap om de spanten extra goed vast te zetten, zodat de romp ook wat stijver wordt,” aldus Mark.
Als eerste wordt de werkplaats zoveel mogelijk leeggeruimd zodat er voldoende ruimte rondom de boot is. Met behulp van een palletwagen wordt de romp een klein stukje opgetild en op karretjes geplaatst. Nu de romp niet meer vast op de grond bevestigd is, trekken we het met behulp van een heftruck rustig achteruit de werkplaats uit.

Hartslag naar een duizelingwekkend maximum

Na een groepsoverleg met een bak koffie in de ochtendzon is het tijd voor de volgende en meest spannende stap, de daadwerkelijke draai.
Terwijl de vrachtwagenchauffeur zijn kraan (met juiste hoogte en bereik) bevestigt aan de spanten, worden er autobanden naast de boot gelegd voor een zachte landing. Na een paar testjes lijkt het alsof de spanten het gaan houden en besluiten we door te gaan met de operatie.
Onze hartslag stijgt gestaag naar een duizelingwekkend maximum tot het moment dat de boot precies op haar zij staat en op het punt staat om over het dode punt heen te draaien. Op dit moment kunnen we weinig meer doen en moeten we vertrouwen op de kraan en de persoon die de kraan bedient. De heftruck drukt tegen de bodem van de romp en zorgt ervoor dat de boot gecontroleerd doordraait. Pas wanneer de romp gedraaid is over de lengteas en netjes op de autobanden ligt, zakt onze hartslag weer wat en halen we opgelucht adem. Alles ging volgens plan en er is geen schade! Plan B kan weer de kast in.
Rest ons alleen nog de romp weer terug in de werkplaats te rollen.

Hier zie je een timelapse van ‘Operatie Omdraaien’:

Tags: Last modified: 10 september 2024
Sluiten