Nieuws

Teak anteak? Hallberg-Rassy stapt deels over

De "teak-lover" waagt zich nu aan EcoDeck, een Nederlands alternatief

21:54

“Ik dacht dat we nooit een geschikte vervanging voor teak zouden vinden,” zegt Magnus Rassy, sinds 2003 directeur van Hallberg-Rassy en zoon van oprichter Christoph Rassy. “Maar het tegendeel is gebleken. Je hebt het verschil niet eens door.” De Zweedse jachtenbouwer biedt vanaf dit jaar voor het eerst jachten met EcoDeck aan.

Begin mei maakte de gerenommeerde Zweedse scheepswerf bekend dat er vanaf nu naast teak een andere optie beschikbaar is voor op het dek: EcoDeck. Een kunststof alternatief, gefabriceerd door het Nederlandse bedrijf Marron-EcoDeck. “Hiermee heb je nog wel het gevoel en de uitstraling van teak, maar is het geen hout uit Myanmar,” aldus Rassy. EcoDeck heeft veelal dezelfde eigenschappen als teak, maar is gemakkelijker te onderhouden.

Zelfs hardcore teak-fans overstag

Hallberg-Rassy staat jaar en dag bekend om kwaliteit, dus dat ze nu deels van hun geliefde teak afstappen is een opmerkelijke wending. Rassy omschrijft zichzelf als ‘hardcore teak-fan‘ en bood tot nu toe geen alternatief dekmateriaal aan. Dus waarom kiezen de Zweden nu wel voor een andere optie, gemaakt van polyurethaanhars?

EcoDeck
Het dek op de eerste Hallberg-Rassy bekleed met EcoDeck. Beeld: (c) EcoDeck.

Rassy: “De motivatie achter deze shift is dat het zo moeilijk is om aan teak te komen. Daarbij zijn de prijzen van het materiaal tot op ridicule hoogten gestegen.” Twintig maanden geleden vond het bedrijf de teakprijzen al “absurd” hoog. “Sindsdien is het verviervoudigd,” aldus de directeur, met een huidige prijs van dertigduizend euro per kubieke meter.

Maar ook zag Rassy de afgelopen jaren een toenemende interesse in een milieuvriendelijker alternatief. “Het is onderdeel van de verandering in de maatschappij. Mensen denken meer aan duurzaamheid,” zegt Rassy, die het geen verrassing vindt dat zij sinds een aantal jaar die vraag krijgen. Daarbij geeft hij aan dat ze als Europees bedrijf het liefst zo min mogelijk te maken willen hebben met het militaire regime van Myanmar. Op Hallberg-Rassy’s aankondiging op sociale media over het gebruik van EcoDeck kwamen positieve reacties.

Van dek tot handrails

EcoDeck, wat is het precies? Erik Apeldoorn, directeur bij Marron-EcoDeck en fervent zeiler, vertelt dat negen jaar geleden de twee oprichters van Marron dit product ontwikkelden. Apeldoorn: “De eigenschappen van EcoDeck komen heel dichtbij teak maar het heeft een langere levensduur. Het is anti-slip, UV- en hittebestendig en verspaanbaar zoals hout.” Daarbij kan het zowel in plaat- als gietvorm worden geleverd, waardoor het ook toepasselijk is in bijvoorbeeld handrails. Hierin onderscheidt EcoDeck zich van de concurrentie.

Het dek is DNV-gecertificeerd en er zijn meerdere kleuren beschikbaar. Beeld: (c) EcoDeck.

Door als bedrijf een Hallberg-Rassy 340 aan te schaffen en volledig te voorzien van EcoDeck, kon de Nederlandse onderneming het materiaal onder de aandacht brengen bij de werf. En met succes; al snel kwam er een vervolgaanvraag en per 1 mei wordt EcoDeck aangeboden als standaard scheepsuitrusting. “Hallberg-Rassy zeiljachten staan voor kwaliteit. We zijn trots dat wij daar nu dekken voor mogen fabriceren en leveren,” vertelt Apeldoorn vanuit de fabriek in Medemblik.

Destructief verleden

Het jonge Nederlandse bedrijf merkt een interesse vanuit de markt. Apeldoorn: “Iedereen weet dat teak eindig is en zoekt nu naar alternatieven.” Sommige werven, zoals Vitters Shipyard, gebruiken nu ook Iroko. Iroko is afkomstig van de Milicia regia-boom uit West-Afrika en wordt ook wel het Afrikaanse teak genoemd.

Teakhandel heeft de afgelopen jaren in Myanmar voor een ontbossingsgebied ter grootte van België gezorgd. In Indonesië wordt ook teak gekapt. Al is teakhout gecertificeerd – “we weten tot op het kenteken van de vrachtwagen aan toe hoe het hout ons bereikt,” volgens Rassy – heeft de EU commissie aangegeven dat de import niet kan voldoen aan Europese houtregelgeving, omdat het toch vaak om illegale houtkap en corrupte handel gaat. Dikwijls worden er sluiproutes via Kroatië en Italië ingezet waar controles minder streng zijn om alsnog het kostbare hout binnen te halen.

Alternateak Iroko-hout met zelfde gevolgen?

Een ander houtsoort inzetten, zoals Iroko, lijkt nu een goede optie omdat er nog veel van is. Echter, dit hardhout is afkomstig uit tropisch West-Afrika – of dit later voor dezelfde problemen gaat zorgen als met de teakindustrie is nog de vraag. EcoDeck, daarentegen, is dan niet ‘natuurlijk’ maar is wel afkomstig uit Nederland en volgens hun website recyclebaar tot andere producten.

Rassy is blij met zijn keuze: “Andere houtsoorten zijn in onze ogen een compromis voor de kwaliteit. Je krijgt er te vaak spleten in het dek mee.” De tweede boot met EcoDeck is zojuist afgebouwd. Rassy: “Het zullen er alleen maar meer worden in de toekomst.”

De Zweedse scheepswerf is overigens niet de eerste die (deels) overstapt. Een kunststof vervanging voor teak is al sinds de jaren ’90 beschikbaar en wordt regelmatig toegepast op zowel bestaande als nieuwe boten.

Tags: , Last modified: 12 mei 2022
Sluiten