Boten

‘Ieder model is mijn favoriet’

08:30

Hallberg-Rassy werf Ellös

De werf in Ellös, Zweden.

“Wat denk je ervan om de Hallberg-Rassy 412 te testen in Zweden en aansluitend de werf te bezoeken?”Na een aantal telefoontjes over en weer met Nova Yachting krijg ik Marnix Hameeteman, de Nederlandse importeur voor Hallberg-Rassy, aan de lijn. Een afspraak voor een tweedaags bezoek aan de Hallberg-Rassy werf is snel gemaakt. We doen een vaartest met de 412 en brengen een bezoek aan de Hallberg-Rassy werf in Ellös, op het Zweedse eiland Orust aan het Skagerrak. Marnix vergezelt ons. Ter plaatse worden we begeleid door directeur en eigenaar Magnus Rassy, die het bedrijf van zijn vader Christoph Rassy overnam.

Hallberg-Rassy 412

Hallberg-Rassy 412.

Historie
Christoph Rassy, die afkomstig is uit de Duitse deelstaat Beieren, trok in 1962 naar Zweden om boten te bouwen. Daar startte hij binnen een paar jaar een werf voor zichzelf en kocht de oude werkplaats van Harry Hallberg in Kungsviken, op slechts tien kilometer van de huidige werf. Hallberg richtte op zijn beurt een nieuwe, grotere werkplaats in op de locatie van de huidige werf in Ellös.

Harry Hallberg en Christoph Rassy werkten daar van 1965 tot 1972 naast elkaar als concurrenten, totdat Hallberg in 1972 met pensioen ging. Rassy was rond die tijd op zoek naar grotere werkruimte en kocht de Hallberg werf in Ellös. Hallberg was als merknaam veruit de bekendste van de twee. Christoph Rassy besloot daarop de namen samen te voegen tot Hallberg-Rassy.

Werf
De werf omvat 13.630 vierkante meter werkoppervlak, waarin meerdere modellen tegelijkertijd worden afgebouwd. Het polyesterwerk wordt gedaan bij de werkplaats van Hallberg-Rassy Marinplast, dat louter voor Hallberg-Rassy produceert. Tijdens de rondleiding op de werf zien we de modernste apparaten, van CNC freesmachines tot een automatische ‘vernisstraat’, waarin ieder volledig vlak houten paneel van een laklaag wordt voorzien, die bovendien direct daarna worden gedroogd met UV-licht. Op iedere machine is een A4-tje geplakt met daarop de naam van het apparaat. Bij de ‘Bredbandputs’ moeten we even nadenken, totdat we de gigantische rollen schuurpapier ernaast zien staan.

Houtwerkplaats

Planken verlijmen tot plaat.

In de houtwerkplaats staat ook een drietal droogmolen-achtige constructies die rechtstreeks afkomstig lijken uit de industriële revolutie. Op iedere ‘wiek’ van de molen kunnen planken tegen elkaar worden verlijmd tot een groot paneel. “Die wordt al gebruikt sinds het begin van de Hallberg werf, sinds 1943”, vertelt Rassy.

Crisis
De teakdekken werden eerst ook in eigen beheer gemaakt, maar tijdens de crisis zag een aantal timmerlui zich genoodzaakt om het ambacht in een apart bedrijf onder te brengen. Ellös Teak Services maakt nu ook teak dekken voor onder andere Malö, dat gevestigd is op de oude Hallberg- en Rassy-werf in Kungsviken. Het polyester-, hout- en lakwerk wordt geheel binnenshuis gedaan. De teak dekken, beslag, tuig en zeilen worden elders betrokken.

Magnus Rassy

Magnus Rassy.

Standvastig
Tijdens de rondleiding en de lunch op de tweede dag zit ik tegenover Rassy. “Hoeveel boten we gebouwd hebben sinds het begin van de werf? 8900”, zegt hij. “En ieder bouwnummer hebben we op tijd geleverd. Every one of them.”

Magnus Rassy leeft op zijn eigen eiland Hallberg-Rassy. Ik probeer hem uitspraken te ontlokken om Hallberg-Rassy in een breder perspectief te kunnen plaatsen, maar de 45-jarige Rassy laat zich niet verleiden iets negatiefs te zeggen over wat voor Hallberg-Rassy dan ook, laat staan dat ik een positief woord over andere boten uit hem krijg. “Ik heb geen favoriet. Alle Hallberg-Rassy’s zijn mijn favoriet. Ze zijn allemaal goed, maar er is ontwikkeling, dus eerst waren ze goed en daarna werden ze nog beter. Het enige dat ik ooit achteraf anders gedaan zou hebben – en wat ik ook heb gedaan – is de constructie van de mast. Op mijn eerste zelf ontworpen boot, de Rassker uit 1983, had ik een doorgestoken mast. Dat blijft lekken, wat je ook doet. Dat deed niets af aan de kwaliteit, maar ik vond het niet leuk, dus nu staan ze altijd op het dek.”

Rassy is even trouw aan de van oorsprong Argentijnse huisontwerper Germán (uitgesproken als Herman) Frers. Slechts een aantal Sparkman & Stephens-ontwerpen uit de jaren zeventig kunnen Rassy’s goedkeuring wegdragen. “Maar”, voegt hij eraan toe “wel bezien vanuit de tijdgeest toen.” (MvS)

De vaartest van de Hallberg-Rassy 412 leest u in Zeilen 1/2013

 

Tags: Last modified: 16 maart 2021
Sluiten