Nieuws

‘s Werelds grootste zeesluis geopend in IJmuiden

Te laat en te duur, maar wel de grootste

18:39

Het werd niet Sluisje McSluisface, niet Irma Sluis en ook niet de Sluizenmoeder. De gekozen naam van de grootste sluis op aarde is Zeesluis IJmuiden. Op 26 januari is deze onder vrolijk getoeter geopend door koning Willem-Alexander.

500 meter lang, 70 meter breed en 18 meter diep. Zo groot is de nieuwe ‘voordeur van Amsterdam’. Zeesluis IJmuiden vervangt de bijna honderd jaar oude Noordersluis, welke in 2029 haar technische levensduur bereikt heeft. In 1930 opende Koningin Wilhelmina deze, en dit was toen de grootste sluis op aarde. Nu voldoet de oude sluis niet langer aan de grootte van de schepen die de Haven van Amsterdam ontvangt.

De originele opleverdatum was 31 oktober 2019. Dat is anderhalf jaar later geworden.

Enkele feiten over dit bijzondere, gloednieuwe bouwwerk op een rijtje:

– 630 miljoen liter water gaat in de Zeesluis. Dat is gelijk aan 252 Olympische zwembaden.

– Schepen met een lengte tot 399 meter en een breedte tot 57 meter passen in de sluis. Ever Given, welke het Suez Kanaal blokkeerde, past erin. Net als ‘s werelds grootste cruiseschip.

– De vloeren zijn 4 meter dik en de wanden 7 meter dik.

– 125 miljoen ton aan goederen kan jaarlijks door de sluis.

Ondanks dat het een indrukwekkend bouwsel is, zet men enkele vraagtekens bij de uitvoering van dit project.

Verzilting

Door de enorme hoeveelheid water die door de nieuwe zeesluis stroomt, zal het Noordzeekanaal twee keer zo zout worden.

Er stroomt 10.000 ton zeezout het kanaal in per schutting.

Dit is niet bevorderlijk voor landbouwgrond en zoetwaterbronnen. Voor een extra 67 miljoen euro wordt er een dam gebouwd in de sluis met een opening aan de onderkant. Doordat zoutwater zwaarder is dan zoetwater, zal op deze manier het zoute water worden teruggepompt naar zee. Dit heet selectieve onttrekking. De damwand zal in 2025 af zijn.

De komende drie jaar kan door verzilting Zeesluis IJmuiden maar op halve kracht draaien.

Duurzaamheid

Zit Amsterdam nog wel te wachten op gigantische cruiseboten? Per 2030 wil Gemeente Amsterdam de uitstoot van cruieschepen halveren. De meeste grote containerschepen gaan naar Rotterdam of Antwerpen. Sommigen vragen zich af of de sluis nodig gaat zijn.

Kosten

De oorspronkelijke kosten waren ingeschat op 500 miljoen euro. Het is 800 miljoen euro geworden en de aannemers hebben veel verlies gedraaid. Wie voor de extra kosten gaat opdraaien, is nog niet bekend.

Via deze link is de livestream van de opening terug te kijken.

Beeld: (c) Gemeente Amsterdam

Tags: Last modified: 8 februari 2022
Sluiten