Op 17 plaatsen in Nederland veranderen dit najaar de marifoonkanalen van bruggen, sluizen en verkeersposten. De voor zeilers meest relevante kanaalwijziging is waarschijnlijk die van verkeerspost Ouddorp, waarvan de communicatie reeds verhuisd is van kanaal 25 naar 87L. Voor nieuwere marifoons vormen de wijzigingen naar verwachting geen probleem. Sommige (zeer) oude modellen marifoon, die niet beschikken over de juiste kanalenset, kunnen na de wijziging niet meer worden gebruikt voor communicatie met desbetreffende stations. De kanaalwijzigingen moeten per 1 januari 2023 zijn voltooid.
Behoefte aan meer ruimte
De verandering komt voort uit internationale afspraken over frequentiegebruik, die door de ITU (International Telecommunication Union, een orgaan van de Verenigde Naties) worden voorgeschreven. De vraag naar frequentieruimte om digitale informatie te kunnen verzenden groeit. Het informatiesysteem dat voorziet in digitale informatie via de marifoonkanalen, heet VDES (VHF Data Exchange System); AIS maakt daar bijvoorbeeld onderdeel van uit.
Welke kanalen veranderen?
Stichting Varen doe je Samen maakte ook een mooie overzichtskaart van de gewijzigde kanalen.
Wat vormt het (eventuele) probleem?
Om ruimte te bieden aan VDES zijn in het jaar 2000 delen van sommige kanalen opgeofferd. Duplex kanalen, waarop zowel aan de boven- als de onderkant van het kanaal werden gebruikt, werden simplex gemaakt. (Bij duplex communicatie blijf je op hetzelfde kanaal, maar zend je op het ene frequentiedeel van het kanaal en ontvang je op de andere, waardoor je elkaar in de rede kunt vallen.) Zo is de bovenkant van kanaal 87 in gebruik genomen voor AIS en bleef de onderkant van het kanaal (87 Low – 87L) bruikbaar voor analoge marifooncommunicatie.
Dat vormt een deel van het probleem. Is de kanalenset van jouw oude marifoon nog ingericht op duplex gebruik van kanaal 87, dan hoor je louter AIS-geluiden. Je kunt wel zenden vanaf kanaal 87 – dat gaat immers via de onderkant van het kanaal – maar niet meer ontvangen via de bovenkant. Op zich geen probleem, omdat kanaal 87 in principe niet werd gebruikt voor pleziervaart, maar daar komt nu verandering in.
Daarnaast kan een aantal van de nieuwe kanalen überhaupt niet beschikbaar zijn in de kanalenset van oudere marifoons en er door stoppen van ondersteuning door de fabrikant, ook niet meer in te programmeren zijn.
Heb ik de juiste kanalen?
Staat er bij jouw marifoon op 87 nog ‘d’ of ‘duplex’, dan kun je hem in de nieuwe situatie niet meer gebruiken om te onvangen. Staat er ‘s’, ‘simplex’ of ‘L’, dan is er geen probleem.
Buitenland al om
De veranderingen werden in het buitenland al in 2017 van kracht, toen het frequentiegebruik in een groot deel van de wereld al werd aangepast. Je kunt er in omliggende landen al last van hebben gehad, misschien zonder dat je het merkte. Nederland kreeg vanwege het verhoudingsgewijs zeer uitgebreide marifoon-netwerk uitstel voor invoering van de wijzigingen.
Tags: Marifoon Last modified: 13 oktober 2022
Vreemd. Op het kaartje staat een pijl van Hansweert 85 naar 19, maar er staat bij “Zandvliet”. En in de lijst Hansweert 85 naar 19. Maar Hansweert was toch 65?
Da’s een goeie. Ik had gelinkt naar het kaartje als handig overzicht, maar niet gecontroleerd of het dezelfde kanalen waren. De tabel in het bericht komt (in andere vorm) van Rijkswaterstaat zelf.
Een VHF 85 ter plaatse (Westerschelde t.h.v. Hansweert) lijkt SID/Port Operations te zijn, de 65 is Centrale Hansweert t.b.v. de VTS Scheldemond. Ik ga navragen hoe dat zit. Update: degene die erover gaat bij RWS is nu niet beschikbaar. Er volgt zo snel mogelijk bericht.
Er staat inmiddels Scheepvaart Informatiedienst in plaats van Centrale Hansweert. Maar Radar Waarde maakt nu ook gebruik van VHF 19 toch? Wijzigt er nog meer dan?
De in het artikel genoemde RT144 marifoon is nog steeds aan te passen naar de nieuwe regelgeving net zoals dat 20 jaar geleden met de Baselkanaal bezetting al was. VRM marine in Brielle is daarin gespecialiseerd.
De redenatie dat oudere marifoons met als jullie voorbeeld de Sailor RT144 niet meer te verprogrameren zouden zijn is je reinste lariekoek, De eerste 30 verprogrammeerde Sailor rt144 marifoons zijn hier al aangepast en terug naar de klanten.. Het is goed dat jullie waarschuwen, Maar verkoop geen onzin, De meeste marifoons kunnen simpel en goedkoop worden aangepast.
Buiten de Baselkanaal bezetting (Meeste kanalen op hoog vermogen bruikbaar, Kanalen 75 en 76 bij gebouwd, en kanalen 87 en 88 omzetten naar simplex) (Die er overigens al rond de 20 jaar verplicht in moet zitten), is de nieuwe aanpassing, Blokkeren van kanalen 24,25,26,70,84,85 en 86 en ombouwen naar simplex van de kanalen 27 en 28. Dat is bij de meeste oude marifoons simpel aan te passen.. Het probleem is meer de moderne handsetjes of china marifoons waar geen enkele reparateur,verprogrammeur software voor kan krijgen bij de fabrikant..Zoals standard horizon , cobra en andere goedkope merken. Uitzondering daar op is Icom, Waar ze simpel aan te passen zijn. Voor de Navman 7100en 7300 is er software gemaakt door een collega programmeur van me, Dus die kunnen we al sevicen.
Mvgrt R van Rijn, VRM marine.
De in het artikel genoemde RT144 marifoon is nog steeds aan te passen naar de nieuwe regelgeving net zoals dat 20 jaar geleden met de Baselkanaal bezetting al was. VRM marine in Brielle is daarin gespecialiseerd.
Waar kan je marifoon worden aangepast?
VRM Marine Brielle dus..
Gr René
Eemskanaal bruggen nu kan.81