“Nederland, Nederland, Nederland, hier zeiljacht Zoef, Zoef, Zoef, op de Noordzee. Mag ik thuiskomen?” Na een lange tocht op zee is het tijd om weer een haven op te zoeken. Je hebt een marifoon, maar wat doe je ermee? Moet je je melden, op welk kanaal; wie krijg je aan de lijn? Hierbij een handige kaart met de informatie van alle blokkanalen van de marifoon langs de Nederlandse kust.
Dit artikel is eerder gepubliceerd in Zeilen 04/2023. De kaart is bijgewerkt na het sluiten van Meldpost Ouddorp op 1/1/2024
Tekst: Geert Folkertsma
Veiligheid boven alles
In de blokgebieden, die ook in de kaart worden aangegeven, is iedereen met marifoon aan boord wettig verplicht uit te luisteren op dat kanaal. Grote schepen hebben ook een meldplicht: als zij het gebied invaren moeten ze de verkeerspost oproepen, vaak bij een bepaalde boei of begin van een verkeersscheidingsstelsel (VSS). Pleziervaart hoeft zich niet te melden. Er zijn twee uitzonderingen: bij de aanloop van Scheveningen en de oversteek van de Maasmond geldt ook voor plezierjachten een meldplicht.
De verkeersposten zijn unaniem over de uitluisterplicht: doe dat absoluut, want dan kunnen ze je bereiken. Ook reageren op oproepen dus, wat in hun ervaring niet altijd gebeurt. De meesten hebben liever niet dat je je meldt, omdat het al druk genoeg is op de ether. De verkeersposten zijn ook unaniem over bijzonderheden: als het nodig is, worden ze wel graag opgeroepen. Of dat nou is bij mist, je wilt checken of je veilig kunt oversteken, of de weg kwijt bent en een positiecheck zou willen doen. Veiligheid boven alles!
Handige kaart voor aan boord
Hieronder vind je een handige kaartweergave met de verschillende blokkanalen. Print ‘m uit en hang de kaart op aan boord, dan heb je alle informatie altijd bij de hand. Klik hier om de kaart op groot formaat te openen in een nieuw venster.
Zo doe je een oproep
In de lesboeken leer je netjes drie keer de naam van het op te roepen station, driemaal je eigen naam, over. “Over” aan het eind van ieder bericht, en voor de zekerheid nog de stationsnamen een paar keer herhalen.
In de praktijk is de verbinding goed genoeg en letten zeker de kuststations genoeg op om het wat te versimpelen. In de praktijk gaat het meer zo:
“Brandaris, Tiger”
– “Tiger, Brandaris”
“Wij varen zo de haven uit.”
– “Bedankt, goede vaart.”
Dat heeft ook de voorkeur van de verkeersposten: kort en bondig maakt het kanaal weer snel vrij voor andere communicatie.
Tips van de verkeerscentrales
• Zorg dat je registraties bij Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) compleet en actueel is, inclusief telefoonnummer van thuisblijvers en Epirb’s.
• Het is heel fijn als ook plezierjachten ais-transponders hebben.
• Pleziervaart heeft soms slechte signaalsterkte. Loop de kabels eens na, vooral stekkerverbindingen bij de antenne en de mast.
• Uitluisteren is gewoon verplicht, maar zorg ook dat je kunt reageren op oproepen: niets zo frustrerend voor een verkeersbegeleider als geen contact kunnen leggen met een schip.
• Volg navigatieaanwijzingen van verkeersposten op. Zij zien de andere scheepvaart en kennen het gebied goed.
• Heb je een korte mededeling? Doe dat in één, bondig bericht: “Haven IJmuiden, hier zeiljacht Aeolus. Wij steken vanaf de noordkant de geul over om naar binnen te lopen.”
Noodoproep
De noodoproep heeft een vaste vorm, gevolgd door het noodbericht waarin ook standaardinformatie gedeeld wordt: MIPNANOO, “Mayday, Identification, Position, Nature of emergency, Assistance required, Number of people on board, Other information, Over.”
Noodoproep
Mayday, mayday, mayday
Hier zeiljacht <naam schip>, <naam schip>, <naam schip>.
Noodbericht
M+I Mayday <naam schip>
P Ik bevind mij 10 mijl ten westen van Scheveningen.
N Er is een man overboord geslagen.
A Ik verzoek assistentie van de kustwacht.
N Ik ben nu nog alleen aan boord.
O Het lukt mij niet om de zeilen te strijken.
O Over.
Verantwoording
De feitelijke informatie in dit artikel is ook in zeekaarten en almanakken zoals de Reeds of HP-1 te vinden. Wij hebben het voor je verzameld, en daarna met iedere “zeepost” gebeld voor de extra informatie en achtergrond van de operators. Alles hier is gericht op zeilers of pleziervaart; voor beroepsvaart gelden meestal andere regels. Doe er je voordeel mee!
Kanalen aangepast
In 2020 en eind 2022 zijn diverse marifoonkanalen aangepast. Informatie op kaarten en internet is nog niet overal up-to-date. De informatie hier is van februari 2023.
Een nieuw initiatief van het Zeilersforum: op Vhfinfo.org vind je een interactieve kaart met blokgebieden, ingetekend door vrijwilligers. Een handig hulpmiddel.
Praktijkgids Naar zee
€13,49
In deze compacte gids over voor het eerst oversteken naar Engeland of richting het Kanaal:
- Zeemanschap
- Tochtplanning
- Navigatie
- Meteorologie
- Inspiratietochten overzee
Vergeet ook niet in je nood en spoed bericht je call sign te noemen dat maakt identificatie en contact informatie makkelijker te achterhalen wat het hulpverleningsproces alleen maar makkelijker maakt.
Prima kaartje!
Gaan jullie er een traditie van maken om steeds een bijgewerkte versie te publiceren? Zou gewaardeerd worden.
Bij nader inzien: dit is de kaart van een jaar geleden. Post Ouddorp kanaal 87 is opgeheven en dat zal zo blijven. Dus toch geen bijgewerkte kaart. Jammer. Op deze manier kunnen oude artikelen niet gerecycleerd worden op de website. We zouden kunnen denken dat de info correct is.
We gaan dit zo snel mogelijk aanpassen.
We hebben de kaart ge-update vanwege het sluiten van Meldpost Ouddorp