Actueel, Nieuws, Video, Zeilen nieuws, Zeilen TV

Klompboot krijgt plaats bij Volvo Ocean Race

16:18

Nynke Plaatsman en Fettje Osinga

Nynke Plaatsman en Fettje Osinga

Om 09.00 ’s ochtends op donderdag 21 maart hebben Nynke Plaatsman en Fettje Osinga hun klompboot afgeleverd bij het hoofdkantoor van de Volvo Ocean Race in het zonovergoten Spaanse Alicante. De twee enthousiaste zeilsters ondernamen hun tocht naar Spanje omdat zij vinden dat Nederland niet mag ontbreken in de komende editie van de Volvo Ocean Race. Met hun ludieke actie hopen zij nog meer aandacht voor de vele facetten van het zeilen te genereren. Ook vinden zij dat Nederlanders best trotser mogen zijn op de prestaties van de vaderlandse zeilers.

Sneller design

Vanuit Alicante laten Nynke en Fettje het volgende weten.”Tom Touber – COO van de de Volvo Ocean Race –  neemt met enthousiasme de klompboot in ontvangst. ‘Hopelijk heeft de boot waarmee Nederland zal deelnemen een iets sneller design’, zegt hij lachend. Maar hij prijst het initiatief. Het wordt tijd dat Nederland weer meedoet aan de Volvo Ocean race, vindt ook hij. Touber bevestigt dat Nederland  internationaal gezien goede zeilers in huis heeft. ‘In elke Volvo Ocean Race hebben er tot nu toe een relatief hoog aantal Nederlanders meegedaan. Het is van de zotte dat er vorige editie geen enkele Nederlander meezeilde.’

Terwijl hij ons rondleidt in het race control center in Alicante, van waaruit de race wordt vastgelegd, vertelt hij over de mogelijke route. Dat Nederland nog eens een stop over krijgt in de race, hoopt hij van harte. De kansen liggen bij havens als Rotterdam en Amsterdam, maar ook Den Haag met Scheveningen moet niet uitgevlakt worden.

Touber vindt dit een goed moment voor het bedrijfsleven om in te stappen als sponsor. Nederlandse campagnes als Delta Lloyd en ABN Amro zijn volgens hem een voorbeeld van hoe succesvol de Volvo Ocean Race voor een sponsor kan zijn. Het is crisis in West-Europa, maar in sommige delen van de wereld is daar absoluut geen sprake van. Nederland loopt voorop in de internationale handel en deze race, met stop overs over de hele wereld en internationale coverage, is naar zijn oordeel een ultieme kans voor een bedrijf om zich op buitenlandse markten te profileren.

Het klompbootje krijgt een plek op het hoofdkantoor van de Volvo Ocean Race.  Er verschijnt een kleine lach op het gezicht van Tom Touber “ En als Nederland met een campagne komt, dan zullen ze deze klompboot de hele race mee moeten nemen.”

Met dat in hun achterhoofd eindigen Fettje Osinga en Nynke Plaatsman de reis en gaan zij terug naar Nederland. De video’s en het verslag van de reis volgen snel.

Support jij een Nederlandse campagne in de Volvo Ocean Race? Volg het initiatief van Bouwe Bekking, Gideon Messink en Gerd-Jan Poortman dan op Facebook www.facebook.com/sailingholland en Twitter @SailingHolland. 

Tags: Last modified: 22 maart 2013
Sluiten