Actueel, Nieuws, Zeilen nieuws

“HMS Bounty voer uit met rotte spanten”

14:24

Enkele weken voordat de HMS Bounty zonk vorig jaar tijdens de tropische storm Sandy, werd er op de werf ‘een onbekende hoeveelheid rot’ in de spanten en de huid van het schip gevonden. Enkele weken voordat de HMS Bounty zonk vorig jaar tijdens de tropische storm Sandy, werd er op de werf ‘een onbekende hoeveelheid rot’ in de spanten en de huid van het schip gevonden. Dit is één van de openbaringen die op de eerste dag van de verhoren van de betrokkenen bij de scheepsramp met de HMS Bounty vorige week naar voren kwam. De verhoren zijn gericht op de vraag of de staat van het schip wel zwaar weer kon verdragen en of de kapitein onnodig veel risico heeft genomen door voor de storm uit te zeilen.

Rot hout
Werfmedewerker Todd Kosakowski vertelde tegenover de commissie van de Amerikaanse Kustwacht en het equivalent van de onderzoeksraad voor Veiligheid over de gang van zaken tijdens de werfperiode van het schip voorafgaande aan de fatale uitvaart. “Ik heb de rotte spanten aan kapitein Robin Waldridge laten zien. Mijn voorstel was om ze weg te halen om te kijken hoe de huid eronder er aan toe was.” Volgens de medewerker werd zijn voorstel door Waldridge in de wind geslagen, omdat dat “teveel tijd en geld zou kosten”.

Verkoop
In plaats van het vervangen van het rotte hout voorzag de bemanning het hout van een extra laag verf. Kosakowski raadde Waldrigde herhaaldelijk af om het schip in zwaar weer te varen. Op zijn beurt drong de kapitein er bij eigenaar Robert Hansen op aan het schip zo snel mogelijk te verkopen aan de reeds aanwezige potentiele kopers. Alhoewel de verhoringen niet van een strafrechtelijke aard zijn, weigert Robert Hansen vooralsnog te verschijnen voor de commissie.

De ramp
HMS Bounty was eind oktober 2012 op weg van Connecticut naar St. Petersburg (Florida) en probeerde al een etmaal de tropische storm Sandy te ontwijken. Door het heftige weer en technische complicaties verloor het schip de voortstuwing en maakte het snel water. De bemanning moest het schip verlaten en werd even later gered door een helicopter van de Amerikaanse Kustwacht. Één bemanningslid werd levenloos uit het water gevist. Het lichaam van de kapitein -die het reddingsvlot niet haalde- is vooralsnog officieel vermist, maar naar alle waarschijnlijkheid verdronken

Replica
Het dertig meter lange schip werd gebouwd voor de verfilming van de ‘Mutiny on the Bounty’ in 1962. In 2006 werd het schip ook gebruikt voor de succesvolle filmreeks ‘Pirates of the Caribbean’. In 2009 bezocht het schip Nederland voor het laatst tijdens Sail Den Helder.

Rapport
De voorlopige uitspraken van de betrokkenen tijdens deze verhoringen worden door de commissie gebruikt voor het opstellen van het onderzoeksrapport naar de toedracht van de ramp. Zodra dit rapport openbaar is gemaakt zal Zeilen hierover berichten.

Meer informatie over de ramp met de HMS Bounty en de tactiek rondom tropische stormen leest u in de februari editie van Zeilen.

Tags: Last modified: 18 februari 2013
Sluiten