Actueel

Nieuwe fase in bouw 77-voeter Pelagic in Makkum

16:08

Bij KM Yachtbuilders in Makkum bouwen ze momenteel de aluminium 77-voeter Pelagic, naar een ontwerp van Tony Castro Design. De romp lassen ze op de kop in elkaar. Op vrijdag 1 november werd deze gekeerd, zodat het schip verder kan worden afgebouwd. De bedoeling is dat het schip in 2020 te water gaat.

De eigenaar van deze 77-voeter is de Chileense Nicolás Ibáñez Scott, afkomstig uit een familie die rijk is geworden in de wereld van de supermarkten. Hij is verzot op zeilen, bergbeklimmen en skiën. Hij zeilde onlangs de Fastnet en de Rolex Middle Sea Race met zijn vaste schipper Jordi Griso. Met Pelagic geeft hij kinderen uit minder bedeelde gezinnen de kans kennis te maken met de zeilsport. Het zeilcentrum dat hij heeft opgericht, bevindt zich in Puerto Williams Cabo de Hornos aan het Beagle Kanaal in Zuid-Chili. Pelagic laat tieners -eveneens gratis, want de foundation betaalt- ervaren hoe het is om langere reizen met een zeilschip te maken. Skip Novak en schipper Jordi Griso zijn goede vrienden van de eigenaar en samen begeleiden ze de bouw.

Afbouwen

Skip Novak en Jordi Griso kennen het vaargebied op hun duimpje. Dat is de reden dat de eigenaar hen als vooruitgeschoven posten heeft ingezet om de bouw van de derde Pelagic te begeleiden. “Het schip dat nu wordt gebouwd heeft een vaste kiel, waardoor we meer ruimte in het interieur hebben,” begint Skip Novak. “Het is uitgerust met twee motoren, twee roeren en twee masten. We beperken de technische hulpmiddelen tot een minimum, want alles gaat kapot op deze hoge breedten. We hebben gekozen voor een tweemaster, omdat daardoor de zeilen makkelijker handmatig zijn te bedienen. We willen geen elektrische lieren aan boord, die doorstaan de weersomstandigheden niet. Het schip is zelfvoorzienend, maar we willen ons niet in laten vriezen in het ijs. Dan zouden we nog een paar aanpassingen moeten doen. De romp kan vrij drijvend ijs prima aan, maar dit schip is niet uitgerust voor een lang verblijf aan boord in het ijs.” Of het naast een opleidingsschip voor tieners ook ingezet gaat worden voor charters met volwassenen, is nu nog niet bekend.

Het gevaarte draaien

De meeste schepen draait KMY in de eigen kraan aan de waterkant. Dat doen ze ook het liefst, want is goedkoper. Voor het maatje van 77-voet huurden ze twee externe kranen in en het draaien vond plaats aan de straatkant van het bedrijf. De weg werd daarvoor een paar uren afgezet. Het keren van zo’n gevaarte is altijd spannend. Het was zaak dat het casco alleen ging draaien en niet naar voren of achteren verschoof. Eerst gaat het schip omhoog en vervolgens laat één van de kranen de SB-zijde zakken. Vooral het moment van doordraaien is het opletten geblazen. De ene kraan moet sneller werken dan de andere. Ook dit keer ging alles weer goed en kon het schip rechtop terug de loods in.

Tags: , , , Last modified: 28 november 2019
Sluiten