Nieuws

Nederlandse werf KMY bouwt nóg een Pelagic 77

Na het succes van het eerste expeditieschip mag KMY nu een zusterschip bouwen

16:31

Pelagic 77
Pelagic 77 'Vinson of Antarctica'. Beeld: (c) Pelagic Yachts

De Nederlandse werf KM Yachtbuilders (KMY) mag voor poolzeiler Skip Novak een tweede Pelagic 77 bouwen. De vorige, Vinson of Antarctica, werd een jaar geleden gelanceerd en is zo goed ontvangen dat er nu al een tweede mag komen. In de week van 17 maart zijn de contracten voor een zusterschip ondertekend in Makkum.

“Op de werf is iedereen enthousiast,” zegt marketingmanager van KMY Jildou Huisman. “Om opnieuw een op-maat-gemaakt jacht van dit kaliber te mogen bouwen voor een klant is een groot compliment.” Beide schepen zijn ontworpen door scheepsarchitect Tony Castro. Vinson of Antarctica werd in twee jaar gebouwd door KMY.

Expedities bij de noord- en zuidpool

In 2019 begon de bouw van Vinson of Antarctica, nadat zeiler Skip Novak (70) de KMY-stand op Boot Düsseldorf en de open dag van de werf bezocht. Skip is commercieel directeur van het bedrijf Pelagic Yachts, dat expeditie-chartertochten vaart in de poolgebieden. Vaak varen er filmploegen of wetenschappers mee of zijn er zeiltrainingen en onderwijsactiviteiten aan boord. De financier van het project is Chileen Nicolas Ibanez Scott. Met de inkomsten weten ze een zeilschool voor Chileense kinderen te onderhouden in Puerto Williams. 

“De keuze om een zusterschip van Vinson of Antarctica te laten bouwen is gebaseerd op het succes van dit ontwerp. In haar eerste jaar steunde dit schip vier belangrijke projecten,” vertelt Skip. Deze zeiler, afkomstig uit Chicago en Kaapstad, heeft in de jaren ’70 en ‘80 drie keer meegevaren in de Whitbread Race. Nu staat Skip bekend om zijn zeiltochten in de poolgebieden. Vinson of Antarctica heeft in het eerste jaar de Atlantische Oceaan van noord naar zuid overgestoken en zal nu vooral in het zuidpoolgebied blijven.

Beeld: (c) Club Escuela Deportes Náuticos

Klimaatverandering monitoren

Direct na oplevering van de eerste Pelagic 77 voer deze naar Spitsbergen om een Duits geologisch team te faciliteren. Skip: “Het was duidelijk dat er meer werk in het noordelijk halfrond verzet moet worden. Vinson leent zich goed als schip voor wetenschappelijk onderzoek dat met klimaatverandering te maken heeft en het filmen daarvan.” Daarbij is door het smelten van de ijskappen de noordpool een geopolitiek centrum geworden. Dit is zo omdat er nieuwe vaarroutes vrijkomen en grondstoffen te delven zijn. “Deze gebeurtenissen moeten constant gemonitord worden en media-aandacht krijgen,” aldus Skip.

Het nieuwe schip zal dus voornamelijk in het noordelijk halfrond opereren. Toch wordt deze een haast identieke kopie van de eerste Pelagic 77. Het betreft een schoener met twee koolstof masten waardoor het zeiloppervlak verdeeld is. Zo kunnen de lieren nog manueel bediend worden. Het nieuwe schip zal een iets grotere machinekamer hebben, een hogere pilot house en wél voorzien worden van een boegschroef. Komende maand begint de constructie van de aluminium romp.

Is het niet te vroeg om na een jaar varen al een zusterschip te bestellen? “Nee,” aldus Jildou, “Want gezien de bouwtijd zal ze pas in 2024 operationeel zijn. En beide schepen krijgen een ander doel.” Ook vertelt Jildou dat de eerste reservering voor de zomer van 2024 al is geboekt, “dus er is zeker vraag naar.”

Beeld: (c) Pelagic Yachts

Tags: , Last modified: 22 maart 2022
Sluiten