De 342 containers die cargoschip MSC Zoe begin dit jaar op de Waddenzee verloor, zijn op twee verschillende plekken overboord geslagen. Deze conclusie trekt de Onderzoeksraad voor Veiligheid in een tussentijds rapport over de containerramp. De onderzoeksraad heeft kunnen bepalen waar én hoe laat het containerschip de lading heeft verloren.
De eerste lading, 297 containers, kwam ten noorden van Ameland op 1 januari om 23.00 uur in het water terecht. Een paar uur later, rond 01.30 uur, verloor MSC Zoe boven Borkum nog eens 45 containers. Een deel van de de containers spoelde aan op de eilanden en het vasteland van Groningen en Friesland. De rest belandde op de zeebodem.
Toedracht is nog onbekend
De precieze toedracht van de containerramp moet nog worden achterhaald. De Onderzoeksraad voor Veiligheid concentreert zich op de route die het containerschip heeft afgelegd. Hierbij is de hulp ingeschakeld van experts. Die partijen moeten antwoord geven op de vraag wat de invloed is geweest van de combinatie van zwaar weer en de (ondiepe) vaargeul.
Klik hier om het tussentijdse rapport van de onderzoeksraad te bekijken.
Lees ook: Rederij MSC ontvangt boze brief namens 15 partijen
Omslagfoto: Kees Torn/CC BY-SA 2.0
Tags: Cargoschip, Containerramp, Containerschip, MSC Zoe, Waddendrama Last modified: 12 december 2019