Actueel

Blokkade Suezkanaal: Schepen kiezen voor Kaap de Goede Hoop

14:20

https://en.wikipedia.org/wiki/File:Container_Ship_%27Ever_Given%27_stuck_in_the_Suez_Canal,_Egypt_-_March_24th,_2021_(51070311183).jpg

Het containerschip Ever Given blokkeert sinds dinsdag het Suezkanaal, de belangrijkste handelsroute tussen Europa en Azië. Gisteren arriveerde een bergingsteam van Smit Salvage. Die probeert het schip los te krijgen door de bodem weg te baggeren en het schip lichter te maken. In het beste geval duurt dat een paar dagen, maar in het slechtste geval kan de opstopping weken duren. Hoe haal je een containerschip van 225 miljoen kilo uit het zand?

Zware walvis op het strand

De kolos van 400 meter lang, 60 meter breed en bijna 16 meter diep behoort tot de grootste containerschepen ter wereld. Volgens de Taiwanese rederij Evergreen raakte het dinsdagochtend uit koers als gevolg van een harde, zijwaartse stormwind. Vervolgens kwam het dwars in de vaargeul vast te zitten. “Het is een heel zware walvis op het strand”, vertelde Boskalis-topman Peter Berdowski woensdagavond in Nieuwsuur. Na mislukte pogingen om het gevaarte, met een lading van 20.000 volle containers, los te trekken, werden het Japanse Nippon Salvage en Smit Salvage, het dochterbedrijf van het Nederlandse Boskalis ter hulp geroepen.

Hoe gaan ze dit oplossen?

Gisteren meldde Berdowski dat het bergingsteam aan boord geweest is om een inventarisatie te maken. Het schip zit muurvast, maar lijkt nog wel intact. “Dat is goed nieuws, want anders zou het bij het slepen kunnen gaan scheuren. De mensen die ter plekke zijn communiceren met de mensen in Nederland over de situatie. Dan worden op basis van die bevindingen modellen en berekeningen gemaakt hoe we dit gaan oplossen.” Eerst wordt er gekeken naar wat het effect is als het overtollig gewicht, zoals water en brandstof, wordt overgepompt naar andere schepen. In combinatie met baggerwerken zou het schip dan uiterlijk maandag, tijdens springtij, los kunnen komen. Zo niet, dan moeten grote kraanschepen de 20.000 containers deels of allemaal van boord halen. Dat kan weken kan duren.

Kaap de Goede Hoop

Ondertussen kijkt de wereld toe hoe één schip de slagader van een van ‘s werelds belangrijkste handelsroutes blokkeert. Omdat er onduidelijkheid is over hoe lang dit nog gaat duren, kiezen sommige schepen nu al voor de langere route langs Kaap de Goede Hoop. Een tocht langs de oude handelsroute verlengt de reistijd met zo’n twee weken en kan honderdduizenden dollars aan extra kosten opleveren, alleen al aan brandstof. Als er maandag nog geen verandering is, zullen er wellicht meer schepen volgen. Volgens Bloomberg liggen er 238 schepen te wachten aan beide kanten van het 193 kilometer lange kanaal. Naar schatting hebben zij voor minstens 12 miljard aan goederen aan boord.

Lullige route

Hoewel de situatie bittere ernst is, duiken er ook grappige berichten op. Het lijkt erop dat het schip, voordat ze het kanaal in voer, eerst een route aflegde in de vorm van een penis. Of dit per ongeluk was of niet is voer voor discussie op Twitter:

https://twitter.com/biggsintweets/status/1374545779063357440?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1374545779063357440%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.nieuwsblad.be%2Fcnt%2Fdmf20210325_94992979

Omslagfoto (c) Copernicus Sentinel, Pierre Markuse

Tags: , , , Last modified: 28 maart 2021
Sluiten