De Waddenvereniging, Stichting De Noordzee en dertien andere partijen zijn niet tevreden over de afhandeling van de containerramp. Nog steeds is niet alle verloren lading van de MSC Zoe opgeruimd en er is pas een klein gedeelte van de ingediende claims voor de opruimkosten vergoed. Daarnaast vragen zij aandacht voor wat er gedaan kan worden door MSC en de sector om dit soort rampen in de toekomst te voorkomen. Om deze redenen hebben zij een brief gestuurd aan de Zwitserse rederij.
Sinds het begin van de ramp heeft de rederij gezegd dat zij verantwoordelijkheid neemt voor de ramp. Maar nog steeds, meer dan acht maanden na het ongeluk, is niet alle troep opgeruimd en is slechts een klein deel van de kosten vergoed. Van de 342 overboord geslagen containers zijn er nog 47 zoek. De rekening is inmiddels opgelopen tot bijna € 3,5 miljoen en de onderhandelingen over het vergoeden van de schade vinden nu vooral plaats met de verzekeraars. De partijen zijn van mening dat MSC zich niet mag verschuilen achter juridische scherpslijperijen.
Verduurzaming van het containervervoer
De afzenders van de brief willen dat de rederij niet alleen alle schade vergoedt, maar ook investeert in bestrijding van de langetermijngevolgen en zich richt op verduurzaming van het containervervoer.
Nog voor het stormseizoen van start gaat, willen de vijftien partijen met MSC om de tafel.
Klik hier om de (Engelse) brief te lezen.
Lees ook: Dit zijn de gevolgen van de containerramp op de Waddenzee
En: Hoe voorkom je een ramp als met containerschip MSC Zoe?
Omslagfoto: Ritzo ten Cate/CC BY-SA 2.0
Tags: Containerramp, De Waddenvereniging, MSC, MSC Zoe, Stichting De Noordzee Last modified: 25 september 2019