IMOCA Nexans – Art & Fenêtres, de boot waarmee Pieter Heerema onder de naam No Way Back in 2016-2017 de Vendée Globe voer, is gezonken. Schipper Fabrice Amedeo werd gered door een passerend vrachtschip.
Brand
Amedeo is als deelnemer van de Route du Rhum onderweg naar Guadeloupe, als in een pittige zee een van de waterballasttanks het begeeft. Honderden liters water stromen door de boot en bereiken de accu’s, waarna de elektra uitvalt. Amedeo verlegt de koers naar Cascais in Portugal; zonder elektronica kan hij niet meer deelnemen aan de wedstrijd. Later die dag staat er opeens rook in de boot. Hij blust de brand en de rook stopt – na overleg met zijn team vervolgt hij zijn weg naar Cascais. Later die dag ontstaat er nog een keer rook, gevolgd door een explosie. Gele rook vult de boot, blussen haalt niets uit. De boot staat in brand. Amedeo stapt met grab bag en in survival suit in het reddingsvlot, dat hij ternauwernood kan lossnijden van de brandende boot. Na 30 minuten gaat zijn IMOCA ten onder.
Amedeo activeert zijn EPIRB. Zijn satelliettelefoon is nat geworden en doet het niet meer, maar om de 30 minuten vraagt hij via zijn handmarifoon om hulp. Na vier uur in het vlot antwoordt de bemanning van een vrachtschip, dat hem weet op te pikken.
Toen de boot nog No Way Back heette, zeilde Zeilen een stukje mee met de IMOCA.
Je leest hier meer over het incident en de redding.
Tags: No Way Back Last modified: 26 november 2022
Beste Marinus,
in het verleden hebben we dramatische dodelijke ongevallen gekend door kielbreuken.
Het dodelijk ongeval van vriend Frans Maas heeft ons allemaal doen nadenken.
Gelukkig zijn er minder en minder ongevallen door kielbreuken, deze zijn helaas vervangen door steeds meer toenemende zeer zware brandongevallen aan boord van pleziervaarders!
In 2012, heb ik na een oversteek naar Cowes met 40 knopen wind, brand aan boord gehad door een korstluiting omdat er water was binnengelopen. Resultaat geen motor, geen electriciteit……. maar gelukkig geen ontploffing en we zijn op eigen middelen rustig teruggevaren naar Breskens voor herstellingen. Op dat ogenblik hadden we nog geen LifoPo Lithium batterijen aan boord
Na de ontploffing aan boord van de IMOCA van Amadeo gedurende de Route du Rhum is het tijd om de juiste vragen te stellen:
In de laatste 5 jaren worden meer en meer jachten uitgerust met Lithium batterijen. Nederland staat aan de kop met bedrijven zoals Mastervolt en Victron.
Wat kan er fout lopen ….. na een kortsluiting op zeilboten uitgerust met krachtig Lithium LifePO4 batterijen?
Zullen mijn Mastervolt of Victron Lithium batterijen ontploffen indien ze onder water komen te staan?
Ik dank U voor uw inzet en de kwaliteit van uw artikels
met sportieve groet,
Thierry