Actueel

Ik ga op reis en ik neem mee: Zeebrief of ICP?

16:12

Hoe zat het ook alweer met het Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen (ICP)? Het document dat in oktober 2020 nog in het oog van een storm terecht kwam, kent sinds 1 maart 2021 een aangescherpte aanmeldingsprocedure. Dat moet het ICP minder gevoelig maken voor misbruik. In het Maandoverzicht van Zeilen 04/2021 bogen we ons al over de materie, maar nu de vakantie lonkt zetten we alles nog eens op een rijtje. Wat is er veranderd per 1 maart 2021? Waar kan je naartoe met een ICP?  Wat moet je doen als het document niet geschikt is voor jouw vakantieplannen? Lees het hier.

1. Wat is een ICP?

Het ICP is een officieus eigendomsbewijs dat uitgegeven wordt door het Watersportverbond. In Nederland is registratie van je boot niet verplicht – en dat houden we graag zo – terwijl in vrijwel alle andere landen binnen Europa die plicht wel bestaat. Omdat je in de meeste landen een eigendomsbewijs moet kunnen voorleggen, riep het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat het ICP in het leven; een eenvoudig en goedkoop eigendomsbewijs dat, op aanbeveling van de VN, door een aantal landen wordt erkent. Het ICP is geen bewijs van nationaliteit en registratie. Het geeft je niet het recht om de Nederlandse vlag te voeren, zoals de zeebrief. Het is wel een stuk makkelijker en goedkoper dan een officiële registratie, en voldoet prima in een aantal landen.

2. Welke landen erkennen het ICP?

De volgende landen erkennen het ICP: Oostenrijk, België, Kroatië, Tsjechië, Frankrijk,  Duitsland, Hongarije, Litouwen, Luxemburg, Roemenië, Servië, Slowakije en het Verenigd Koninkrijk. In deze landen kan je varen in de binnen- en kustwateren.

Tot voor kort werd het ICP in de praktijk ook erkend door landen die de afspraak niet ondertekenden, zoals Portugal, Spanje en Italië en Griekenland. Toen bleek dat het ICP oneigenlijk werd gebruikt deden de genoemde landen het ICP in de ban. De Italiaanse overheid legde zelfs tientallen zeilboten aan de ketting. Het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, de toezichthouder (de inspectie van Leefomgeving en Transport, ILT) en uitgifteloket Watersportverbond startten daarna met een herziening van het ICP om toekomstig misbruik te voorkomen.

Het oorspronkelijke ICP.

3. Wat is er veranderd aan het ICP?

Sinds 1 maart is de aanvraagprocedure van het ICP aangescherpt. Een aanvraag kan nu alleen nog maar door de eigenaar van het vaartuig worden gedaan. De bedenkelijke handeltjes met tussenpersonen zijn dus van de baan. Bovendien moet je de Nederlandse nationaliteit hebben of aantoonbaar langer dan vijf jaar in Nederland wonen. Er worden ook meer documenten gevraagd bij een ICP-aanvraag, zoals een foto van het vaartuig (komt niet op het ICP) en het HIN-nummer (voor vaartuigen na 1998 en geen zelfbouw).

Een reguliere aanvraag kost 45 euro voor niet-leden en duurt tien werkdagen om te verwerken. Een spoedaanvraag wordt verwerkt in vijf dagen en kost 65 euro voor niet-leden. Mits alle ingevulde gegevens en documenten compleet zijn, verstuurt het Watersportverbond het ICP je per post toe. Een ICP is twee jaar geldig. Heb je nog een oud ICP? Dan blijft dat geldig tot aan de vervaldatum. Lees hier meer informatie over het aanvragen van een ICP.

4. Wat kan er gebeuren als ik naar een land vaar dat het ICP niet erkent?

Reizen naar een land dat het ICP niet erkent is een risico. Zeker in Italië is varen met een ICP geen goed idee: Je riskeert dat je boot wordt vastgelegd met kostbare procedures als gevolg. Je kan zelfs worden aangehouden. Heb je plannen om naar Portugal, Spanje, Italië of Griekenland te varen? Dan is het aan te raden om over te gaan tot een officiële registratie (Zeebrief). Ook als je wil varen in landen die het ICP niet accepteren, maar waar tot nu toe geen problemen ontstonden, is de Zeebrief de enige manier om er zonder risico te varen. Het Watersportverbond hoopt dat het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met een alternatief komt voor de Zeebrief, maar tot nu toe is die er nog niet.

(c) Ruth Archer/Pixabay

5. Wat moet je doen als je problemen ondervindt met het ICP?

De enige oplossing is om je boot weg te halen of een Zeebrief aan te vragen. Om je boot officieel te laten registreren moet een persoon van het Kadaster op jouw kosten naar de boot reizen om een brandmerk te plaatsen. Ligt die in het buitenland, dan is die reis in verband met covid-19 tot nader order uitgesteld. Tot die tijd kun je een voorlopige Zeebrief aanvragen, die zes maanden geldig is en kan worden afgegeven voor het brandmerk plaatsvindt.

Het advies van het Ministerie: “Neem met spoed contact op met het Kadaster en vraag naar een teboekstelling van het schip onder Nederlandse vlag. Hiervoor is naast de aanvraag voor de teboekstelling ook de aanvraag registratie pleziervaartuig van ILT met de vereiste documenten nodig. Deze treft u hier. Beide aanvragen moeten vervolgens worden ingediend bij het Kadaster. Het Kadaster verwerkt de aanvraag en stuurt het dan naar het ILT om de registratie te starten. Tegelijkertijd  is een spoedverzoek per mail via registratie@ilent.nl voor een voorlopige zeebrief noodzakelijk.” (Bron: Watersportverbond)

6. Hoe regel je een échte registratie?

Kadaster Apeldoorn (c) Apdency/Wikimedia Commons

Tot nu toe is de enige manier om je pleziervaartuig officieel te registreren met de zeebrief. De zeebrief geldt als identiteitsbewijs én eigendomsbewijs van je boot en geeft je het recht om de Nederlandse vlag te voeren. Voor een zeebrief is een inschrijving in het Kadaster (een teboekstelling of wel registratie) verplicht. Die inschrijving is tevens het juridische eigendomsbewijs van de boot. Een zeebrief is dus vergelijkbaar met een paspoort voor een zeeschip. Hiermee kun je overal ter wereld varen.

De aanvraag van een zeebrief gaat via Inspectie Leefomgeving en Transport en werkt als volgt; je stuurt het ILT-formulier ‘Aanvraagformulier registratie pleziervaartuigen’ plus bijlagen én het Kadaster-formulier ‘Aanvraag-formulier Teboekstelling schip’ plus bijlagen naar het Kadaster. Als dat allemaal verwerkt is brengt het Kadaster een uniek merk in de boot aan (brandmerk) en krijg je van ILT de Zeebrief en een Bijzondere Meetbrief Pleziervaartuigen en van het Kadaster een bewijs van Teboekstelling. De Zeebrief bewijst dat de boot Nederlands is, de Meetbrief bevat de scheepsafmetingen en de Teboekstelling is, kort door de bocht, een nóg officiëler bewijs dat de boot van jou is.

Dit is wel beduidend duurder dan een ICP. Een teboekstelling bij het Kadaster kost 485 euro en bij het ITL ben je naar verwachting ook een paar honderd euro kwijt. Het brandmerken gebeurt door een medewerker van het Kadaster, die op de kosten van de aanvrager naar je boot komt. De kosten van de zeebrief zijn dus afhankelijk van de ligplaats.

Een Zeebrief of een ICP aanvragen? Kijk dan hier.

Lees ook:

Officieus registratiebewijs ICP zorgt voor tumult

Reisrestricties door corona. Waar mogen we zeilen?

Pinquin Bootpaspoort

Omslagfoto (c) Ajel/Pixabay

Tags: , Last modified: 5 maart 2024
Sluiten