Actueel

Aangescherpt ICP blijkt corrigerende pen

09:59

Het oorspronkelijke ICP.

Let op: dit artikel werd gepubliceerd op 1 april. Voor up-to-date informatie over het ICP, zie dit bericht.

Het regent klachten van verschillende Nederlandse jachtbezitters die hinder ondervinden van de nieuwe regeling rond het ICP. Fout gespelde scheepsnamen blijken zowel in binnen- als buitenland problemen op te leveren met autoriteiten, zelfs jaren na hun oorspronkelijke registratie. Ook op de redactie van Zeilen komen sinds vandaag meldingen binnen uit eigen land van toerzeilers die geen ligplaats kunnen krijgen aan het IJsselmeer. Wat is er aan de hand?

Slinger te ver doorgeslagen

De aanvraagprocedure voor het ICP, het Internationaal Certificaat voor Pleziervaartuigen, werd per 1 maart 2021 aangescherpt door het Watersportverbond en het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat, nadat het document gevoelig bleek voor misbruik. De slinger lijkt nu echter te ver doorgeslagen, aangezien de geldigheid van het document nu ook op losse schroeven staat voor jachteigenaren van boten met een spelfout in de scheepsnaam. In het buitenland levert dat vervelende situaties op, vooral in Europese landen binnen het Romaanse taalgebied zoals Spanje, Italië en Portugal. Verschillende zeilers maakten melding van strenge spellingcontroles.

Kettingnaam

Koen Dappers van zeilboot Kolibi laat weten dat er heel wat overredingskracht nodig was om de Portugese autoriteiten ervan te overtuigen dat zijn scheepsnaam geen spelfout bevat, maar een samenvoegsel is van gezinsleden Koen, Linda en Bianca. “Een kettingnaam is leuk als scheepsnaam, maar natuurlijk niet als je boot daardoor zelf bijna aan de ketting komt te liggen.”

Wat ooit een onschuldige spelfout leek, is nu reden van bezorgdheid (c) Ben Rutte

Een onschuldige spelfout

Verschillende Nederlandse zeiljachten houden bij het maken van hun zeilplannen voor deze zomer al rekening met ernstige verstoringen bij het inklaren. Ook de bemanning van Blauwe Pinquin maakt zich zorgen. Eigenaar Ben Rutte: “Via vrienden in Italië hoorden wij al dat daar tegenwoordig veel strenger naar Nederlandse scheepsnamen wordt gekeken. Aangezien het woord Pinquin in onze bootnaam ooit foutief met een ‘q’ gespeld is verwachten wij daar nu onder het nieuwe ICP-regime zeker problemen mee. Voor de aankomende zomer wijken we daarom uit voorzorg waarschijnlijk uit naar de Scandinavische landen waar we door andere spellingsregels toch minder snel in de problemen verwachten te komen.”

Bootschilderingen worden met de kwast gecorrigeerd (c) Ben Rutte

Ook bootschilderingen gecontroleerd

Aan de grondslag van de wijzigingen ligt vermoedelijk de nieuwe Europese ambitie om tegen 2030 alle spelfouten de wereld, of althans Europa, uit te helpen. Hoewel dit nog niet officieel is, zijn enkele landen inmiddels op eigen initiatief aan de slag gegaan. Zo meldde een vertrekker in Horta, op de Azoren dat een spellingbrigade momenteel alle bootschilderingen van zeilers met de kwast naloopt en zo nodig wijzigingen aanbrengt.

Niet alleen in het buitenland…

Taalkundige Serge van Mierlo van het Nationale Scheepsnamenregister waarschuwt ook nietsvermoedende dagzeilers in Nederland met bootnamen als Lellebel en Deinemeid.  “We kunnen niet uitsluiten dat door Europese harmonisatie ook het zeilplezier dicht bij huis zal worden aangetast. Vooral plassenzeilers met fantasienamen waar een dubieuze spelling aan ten grondslag ligt zullen de dans niet ontspringen, aldus Van Mierlo. “De nieuwe ICP-spellingsregels gaan iedereen raken, en niet alleen wereldzeilers, zoveel is wel zeker”

— — UPDATE: Door bovenstaand bericht is het callcenter van het Watersportverbond momenteel zwaar belast. Verontruste watersporters met vragen over dit bericht verwijzen wij met klem naar deze webpagina met verklarende informatie  EINDE UPDATE — —

Lees ook Officieus registratiebewijs zorgt voor tumult en ICP per 1 maart aangescherpt.

Omslagfoto (c) Het Watersportverbond

Tags: , , Last modified: 5 mei 2021
Sluiten