De Wantijbrug tussen Papendrecht en Dordrecht is toe aan een renovatie. De toename van het verkeer zorgt ervoor dat de brug materiaalmoeheid vertoont. Vanwege de werkzaamheden wordt van woensdag 1 mei tot maandag 2 september 2019 de brug niet bediend en is de Noordelijke doorvaart gestremd. Voor schepen hoger dan 6,25 meter, die niet onder het vaste deel van de brug kunnen doorvaren, betekent dit een algehele stremming.
Alternatieve route
De schepen waarvoor de volledige stremming geldt, kunnen via een omvaarroute van en naar de jachthaven Westergoot. Zeilboten die vanwege hun hoogte en diepgang (maximaal 1,50 meter) de route via Otter- & Helsluis, gelegen tussen de Nieuwe Merwede en de Beneden Merwede, niet kunnen passeren, moeten gebruik maken van een andere ligplaats.
De doorvaart voor scheepvaart lager dan 6,25 meter is wel mogelijk. Met uitzondering van 1 tot 5 augustus en van 9 tot 12 augustus 2019. Gedurende de gehele renovatieperiode is er sprake van beperkte hinder voor het verkeer dat over de weg gaat.
De werkzaamheden
In de vier maanden tijd wordt de brugklep vervangen en wordt het bewegingswerk vernieuwd. De Wantijbrug krijgt als eerste brug in Nederland een nieuwe standaard voor bediening, besturing en bewaking van bruggen (3B-Bouwblok). De brug over het water de Wantij dient als proefkonijn voor het nieuwe 3B-bedieningssysteem. VolkerWessels en Siemens gaan de nieuwe standaard verder uitwerken en toepasbaar maken voor alle Rijksbruggen.
Na de renovatie is de verwachting dat de brug weer minimaal 30 jaar mee kan.
Omslagfoto en foto: Apple Kaarten
Tags: Dordrecht, Papendrecht, stremming, Wantij, Wantijbrug Last modified: 2 april 2019