Zeemanschap

Basis op orde

Vorm een beeld van de essentiële onderdelen op het jacht

16:16

Joshua van Eijndhoven zeilt met zijn vriendin Katia de wereld rond op de Rival 34 Hope. Diverse zaken die zij aan boord gebruiken, komen ongetwijfeld ook bij jou aan boord van pas.

Voor je ergens mee weg vaart, bijvoorbeeld een huurboot of delivery zeiljacht, is het verstandig om eerst een controleronde aan boord te doen. Het is belangrijk dat je een beeld vormt van de essentiële onderdelen op het jacht. Kom je aan land achter onaanvaardbare zaken aan boord, dan kun je besluiten niet mee te varen totdat het is opgelost.

Loop liefst alleen een rondje aan dek; voel elk stag, kijk ernaar, maak eens contact. Tuigage bij huur- of delivery-jachten staat vaak te slap. Observeer in alle rust. Kijk of er losse draaduiteinden op de fittings zitten doet is dat niet onoverkomelijk, het betekent (dan moeten alarmbellen afgaan) en of een stag niet aanzienlijk strakker staat dan de andere, waardoor ongelijke belasting ontstaat en controleer op scheurtjes bij de wantputtingen. Zorg ervoor dat je al het lopend want controleert en weet waar de reservelijnen liggen. Kun je zeil reven of wisselen en zo ja, waarmee? Je kunt niet alle problemen oplossen, maar kijk of je met het jacht nog verantwoord kunt uitvaren en wat je opties zijn als er iets breekt.

Motor

Het is prettig als de motor blijft werken, dus het is belangrijk dat je de motor vooraf checkt. Geen vervuiling in de filters? Ook check je motorolie, keerkoppelingolie, v-snaar, waterinlaat, koelvloeistof en het algehele beeld van de motor. Waar liggen reserve filters en gereedschap?

Roer, autopilot & pompen

Een groot deel van de jachten dat op de oceaan wordt achtergelaten heeft te maken met problemen met de roerinstallatie. Check daarom altijd goed de helmstok of het aandrijfmechaniek van het stuurwiel. Beweeg deze eens een paar keer krachtig heen en weer. Controleer ook de bilgepomp(en) op  werking en informeer naar eventuele eerdere problemen met de autopilot. Als hij het niet doet is dat niet onoverkomelijk, het betekent dat je een paar dagen op de hand moet sturen.

Navigatie

Ten slotte wil je zeker weten dat de navigatie in orde is. Persoonlijk vertrek ik nooit zonder ook zelf een tablet met Navionics mee te nemen en mijn Mac met Open CPN. Vorig jaar, tijdens een lange delivery, controleerde ik vóór elke wacht (stilletjes) de navigatie voor de komende drie uur, zoals ik altijd doe. Onderweg kwam ik erachter dat we met de huidige koers een ongebruikelijke piek onder water zouden tegenkomen. Ik wees de kapitein er discreet op. Hij schrok en wijzigde de koers. Hij had het niet gezien op zijn eigen plotter – niet voldoende ingezoomd. Zorg dus dat je onafhankelijk bent voor de navigatie, maar doe het wel discreet.

Wat als het mis gaat?

Bij een delivery of een huurboot is het eerder regel dan uitzondering dat er iets kapot gaat. Zo hadden wij op een andere delivery een verstopt dieselfilter en kreeg ik de motor niet meer gaande. Dus we hesen de zeilen, kruisten de resterende 140 mijl en gingen netjes ten anker. Blijf rustig, het kan! Veel vaarplezier!

Zie ook: Grootzeil vast? Klim in de mast!
En: Kleur de boot rood
En: Houd de genua vol
En: Liggen aan de snubber

Tekst: Joshua van Eijndhoven

Last modified: 22 augustus 2023
Sluiten