Joshua van Eijndhoven zeilde samen met zijn vriendin de wereld rond met hun Rival 34 Hope. Diverse zaken die hij aan boord gebruikte, komen ongetwijfeld ook bij jou aan boord van pas.
Wij lagen eens in een lagune toen de wind draaide en aantrok tot dertig knopen. Door de venijnige, korte golfslag die ontstond, stampte en rukte de boot aan de ankerketting. Een snubber hielp schade aan het dekbeslag te voorkomen.
Een snubber is een stevige lijn met een haak eraan, die je gebruikt om de spanning van je ankerlier af te halen. Hierdoor verminder je het rukken van de boot aan het anker. Met een snubber weet je zeker dat je ankerlier heel blijft en comfortabel achter je anker ligt.
Opties voor demping
Het belangrijkste doel van een snubber is demping. Een goede snubberlijn heeft daarom genoeg lengte, zodat hij veel kan rekken. Drie meter lijkt prima, totdat je in een golfslag terechtkomt. Denk eerder aan zeven tot tien meter. Gebruik daarbij liefst nylon (dat rekt veel) of polyester. Meer demping verkrijg je door een extra (rubberen) schokdemper.
Een duivelsklauw uitzoeken
De haak die de verbinding vormt tussen de lijn en de ankerketting wordt een duivelsklauw genoemd. Je bevestigt de (metalen) haak aan de ankerketting. Er zijn twee modellen op de markt: een traditionele haak, en een die om de ketting glijdt. De haak beschadigt de galvanisatielaag van de ketting mogelijk meer, maar dat is een kwestie van voorkeur. Het kan verstandig zijn om de duivelsklauw met een lijn om de ketting te zekeren, zodat deze niet loskomt tijdens het op en neer bewegen van de ketting.
Splits of knoop?
De snubberlijn kun je aan de kant van de duivelsklauw het beste met een splits bevestigen, waarbij een rvs kous in de oogsplits beschermt tegen schavielen. Aan de kant van de boot kun je dan ook een splits maken of de lijn beleggen op de sterkste bolder die je hebt.
De complete snubber in gebruik
De complete snubber bestaat uit: een duivelsklauw, met daaraan vastgesplitst een lang stuk nylon of polyester lijn en eventueel een rubberen schokdemper. Je gebruikt de snubber door te ankeren zoals je normaal ook doet, de snubber aan de ketting te haken en aan dek op de bolder te beleggen. Dan laat je de ankerketting verder vieren, totdat de ketting tussen ankerlier en snubberhaak slap hangt.
Zie ook: Grootzeil vast? Klim in de mast!
En: Kleur de boot rood
En: Houd de genua vol
Tekst: Joshua van Eijndhoven
Tags: Snubber Last modified: 12 augustus 2023
I.p.v. mooie boot foto’s, misschien een foto of schematische tekening van de zo genoemde subber zou echt veel handiger zijn.
Ik ben het slechts deels met het artikel eens. Lijkt me raar dat de lijn meer demping geeft dan de boeg die verticaal beweegt en de ketting van de bodem trekt. Het belangrijkste doel vd snubber is veiligheid en ontlasten vd lier. Zeker bij een verticaal geplaatste lier kan de ketting bij het opwerpen door golfslag over de kettingschijf gaan lopen. Dan ligt ineens de ketting helemaal uit, of erger, op de zeebodem.
Hoi allemaal, een snubberlijn is toch eingelijk hetzelfde principe als een ketting stopper? Je zet de ⚓ ketting in de ketting klauw en haalt de kracht van het anker spil. Altijd deden wij dit. We lagen vaak ten Anker meestal tec wachten en voorbereiding volgende project.
Mooi artikel maar hoe ziet een snubber eruit?
https://sailspecials.nl/bootuitrusting/ankers-ankerketting/wichard-snubber-lijn-met-ankerkettinghaak/?attribute_maat=8mm%20Ankerketting&gad=1&gclid=CjwKCAjw29ymBhAKEiwAHJbJ8hKGDElZBRGwvJ5MxDIDppzR6uKY4Y5bIqgzbkIVCmkD2WDdpkt1BhoCSi0QAvD_BwE
Een oog splits en die op een bolder de man die schrijft moet zeilen er gelijk met een hele grote en dan ook een grote eruit knikkeren. Ook die vorige artikelen van deze schrijver waren een zeer slecht voorbeeld en Zeilen betaald daarvoor. Dan kan ik ook wel wat van dat artikelen schrijfen. Wat is dat een heel ontzettend slecht voorbeeld. Je belegt een snubber zodat in het geval van nood je die kunt losgooien en wegwezen. Ja je bent je anker en ketting kwijt maar beter dan je hele boot omdat je die verrekte snubber niet meer los kreeg.
En ja een snubber is een must om geen lood op je winch te hebben. Daar kunnen die dingen niet tegen.
Een koopvaardij schip heeft daarom een grondstopper net na de winch aan dek staan.
Sailmylady, je gaat voor mij wat kort door de bocht. Je belegt de snubber zodat je kan losgooien en wegwezen. Beleggen in plaats van? Bij ons ligt de lijn al vast aan de drijvers (catamaran). We zijn nog niet vertrokken en hebben dus nog niet heel veel ervaring met ankeren onder mindere weersomstandigheden. Kan je iets meer uitleg geven over die passage? Dank je!