Joshua van Eijndhoven zeilt samen met zijn vriendin de wereld rond met hun Rival 34 Hope. Diverse zaken die hij aan boord gebruikt, komen ongetwijfeld ook bij jou aan boord van pas.
Op moderne jachten is het minder gebruikelijk om zeilend de mast in te klimmen dan op dwarsgetuigde schepen. Toch is het een nuttige vaardigheid om ook onder zeil naar boven te kunnen.
Een van de vervelendste dingen die zeilend kunnen gebeuren, is dat het grootzeil vastloopt, bijvoorbeeld bij het reven. Er zijn meerdere oorzaken mogelijk; denk aan een gebroken karretje of sledes die klem zitten. Eerst probeer je met hijsen en strijken het grootzeil gaande te krijgen. Als dit niet werkt, kun je een lijn op een van de sledes knopen en met de lier naar beneden trekken. Nog steeds geen resultaat? Dan zit er maar één ding op: de mast in.
Omgaan met de deining
De deining wordt in de mast vergroot. De eerste stap is daarom de boot zo rustig mogelijk te krijgen. Het veiligste is bijliggen. Dat kalmeert de boot, waardoor je zelfs in een stevige bries naar boven kunt en bovendien blijft het grootzeil mooi aan één kant. Als het rustig weer is, kun je ook gewoon blijven zeilen. Probeer het probleem vooraf in de mastgroef te vinden, bijvoorbeeld met behulp van een verrekijker.
In de bootsmanstoel omhoog
Om naar boven te gaan gebruik je een gewone bootsmanstoel met reserve grootzeilval of, als je geen reserveval hebt, het fok- of spinnakerval. Knoop de bootsmanstoel vast met een paalsteek (of een teruggestoken acht voor de klimmers onder ons) en klik de sluiting aan het losse eind vast. Als je kunt zekeren met een extra val is dit zeker aan te bevelen. Klim op de giek of het lummelbeslag en laat de bemanning de twee vallen aantrekken. Beleg één val op de lier en de andere op een kikker als zekering. Houd je vast, ga zitten in de bootsmanstoel en klem jezelf zo goed mogelijk met je benen vast om de mast. Dit is het gemakkelijkste aan de voorkant van de mast waar het grootzeil niet in de weg zit. Neem voldoende gereedschap mee, zoals een tang en een mes – en vergeet ook je fototoestel niet voor de foto’s. Knoop alles vast aan je harnas, zodat er geen gereedschap naar beneden kan vallen.
Boven in de mast
Tijdens je tocht naar boven zekert de bemanning je regelmatig, bijvoorbeeld elke anderhalve meter. Klim naar de plek van het probleem en neem een foto van de situatie. Probeer het euvel te verhelpen. Als het zeil niet loskomt, kun je het grootzeil uitsnijden waar het klem zit. En nu je er toch bent, neem je natuurlijk een mooie selfie om later in de bar te laten zien. Bovendien heb je meteen de kans een paar mooie beelden van je jacht onder zeil te maken.
Als je het klimmen een paar keer oefent ben je een stuk zekerder van je zaak als het écht nodig is.
Lees hier: 3 tips voor touw
Tekst: Josua van Eijndhoven
Tags: Grootzei Last modified: 20 juli 2023
Wat leuk Joshua, zijn jullie weer op pad
met de Hope? Veel groeten, Robert en Anneke (Spunky -Panamakanaal)
Wat ik vaak mis in stukjes over mastklimmen is hoe je weer beneden komt. Hoe kan degene beneden het beste de lijn laten vieren?
Heel leuk verhaal maar ik heb het twee keer gedaan als solo zeiler ergens op de hele grote plas. Gelukkig heb ik prima mast steps . Maar er was dus niemand die een zekerheids lijn kon bedienen. Dus zonder naar boven en weer naar beneden op een slingerende boot. Geen pretje maar je moet wat als je het nodig is. En voor de meeste vrouwen aan boord is het bijna onmogelijk om hun partner omhoog te hijsen. Dus mast steps zijn een hele grote must om die op de mast te zetten en ze verdienen zichzelf rap terug. Al hele vele malen hebben die hun op mijn boot hun diensten bewezen zoals de reparatie of vervanging van rigging en reparatie aan de elektronische zaken in de top vd mast. Die op mijn mast zijn groot wat prima is voor mijn schoenmaat 46 en ze doen tevens dienst als radar reflector.
sailmylady.wordpress.com
Op de Atlantische oceaan de mast ingemoeten tot 20meter met licht weer maar toch kwam ik bont en blauw beneden door de fikse uitzwaaien bovenin. Tip van mij, neem een spanband mee en span jezelf tegen de mast vast als je twee handen nodig hebt voor je klusje. Bij mij was de mantel van het val gaan schavielen waardoor deze vastliep in het topblok. Voelde mij niet zo senang daar bovenin.
Goed verhaal en fijne tips in de reacties. Zelf ga ik omhoog met een klimgordel aan en idd twee lijnen. Een daarvan liert mijn man binnen en de andere heb ik aan een grigri, een zekerapparaat uit de klimsport. Daarmee kan je jezelf zekeren bij het omhoog gaan. Naar beneden is ook veel fijner, want je hebt zelf controle hoe hard en soepel(!) je naar beneden gaat. Nog nooit onder zeil gedaan, maar daar maak ik mij geen zorgen over.
We zijn nog aan het bekijken welke maststeps we willen monteren.