Een recent onderzoek onder Zeilen-lezers wees uit dat maar liefst twee derde van hen in boten vaart die gebouwd zijn vóór 1990. Al deze jachten zijn voorzien van scheepsdieseltjes die al decennia lang worden blootgesteld aan de zwaarste omstandigheden die denkbaar zijn voor een verbrandingsmotor. Het spreekt voor zich dat hermotorisatie of revisie voor veel jachtbezitters op een gegeven moment noodzaak wordt.
Zoals veel jachten uit de jaren 70 en 80, is mijn boot door de werf uitgerust met een direct gekoelde Volvo Penta MD11c. Dit voorjaar verergeren zijn kuren; het blok kampt met warmlopen en compressieverlies. Enkele weken besluiteloosheid volgen. Alles is te repareren, dus ook een oude scheepsdiesel. Maar moet ik dat willen? Bevind jij je in een soortgelijke positie, of denk je dat deze situatie eraan zit te komen? Lees dan vooral verder.
1. Verken de mogelijkheden voor hermotorisatie
De beste keuze is voor iedereen anders; hij moet bij je budget, je vaargebied en prioriteiten passen. Omdat ik het milieu belangrijk vind ga ik ontzettend graag voor elektrisch, maar het totale kostenplaatje van de motor, inbouw en accupakket gaat richting de aanschafprijs van mijn boot. Zelf zo’n systeem installeren om de kosten te drukken is voor mij geen optie, omdat ik onvoldoende kennis heb op dit gebied. Een grootschalige revisie of een gereviseerde motor inbouwen kost veel minder, omdat ik in dit geval wel veel zelf kan doen. Zo’n motor zou prima volstaan in Nederland en Europa. Maar ik wil afgelegen gebieden opzoeken, en onderdelen voor oude motoren worden schaarser en duurder. Daarom kies ik voor de middenweg qua prijs; een nieuwe dieselmotor.
2. Ga uit van het bestaande
Veel motorleveranciers bieden hermotoriseringskits aan, waarbij ze adapters en steunen leveren waarmee de nieuwe motor past op de bestaande fundatie. Nieuwere Volvo Penta’s passen op oude fundaties van Volvo Penta, maar ook merken als Solé en Nanni leveren maar al te graag adaptersets; het is natuurlijk in hun belang dat klanten zonder al te veel moeite voor een nieuwe motor kiezen. Informeer naar de mogelijkheden bij leveranciers. Schroom niet om verschillende offertes op te vragen, de prijzen lopen ver uiteen.
Ik kies voor een Solé Mini, die met een adapter voor de oude saildrive in mijn boot past. De drive is in goede staat en pas voorzien van een nieuw manchet. Doordat er geen keerkoppeling geleverd hoeft te worden en ik de inbouw zelf doe kan ik de kosten erg drukken; uiteindelijk ben ik minder kwijt dan een tweedehands Volvo Penta van 15 jaar oud die ik ergens op Marktplaats tegenkom. Mijn monteur fabriceert zelf stalen plaatjes waarmee de nieuwe motorsteunen op de oude fundatie passen.
3. Kies het juiste motorvermogen
Veel zeilers hebben de neiging om bij een hermotorisatie voor een krachtigere motor te kiezen. Maar als jouw boot makkelijk op rompsnelheid komt zijn meer pk’s helemaal niet nodig. Een te zware motor betekent extra gewicht, een hoger brandstofverbruik en hogere onderhoudskosten. Bovendien bepaalt het formaat en type schroef in grote mate of de pk’s die de motor levert wel in het water terecht komen. Besluit je de oude schroef te behouden? Controleer of je nieuwe motor dezelfde draairichting heeft!
4. Vergeet de randzaken niet
Nu je toch bezig bent, is het verstandig om de klus gelijk goed (te laten) doen. Maak de motorruimte goed schoon, vervang alle slangen, controleer je beluchter of plaats een nieuwe, inspecteer je wierpot en afsluiters grondig en werk de isolatie van de motorruimte bij. Een nieuwe motor komt inclusief kabelboom, maar wellicht gebruik je dezelfde start- en laadkabels. Controleer of vervang deze.
5. Doe het zelf
Ik ben geen ervaren dieselmonteur, maar heb genoeg basiskennis om de hermotorisatie zelf aan te pakken. Met de motormonteur sluit ik een deal dat ik altijd bij hem terecht kan met vragen. In ruil daarvoor krijgt hij mijn oude motorblok. In totaal ben ik met de hele klus zo’n 10 dagen bezig. Bijna altijd is er iemand die helpt, inclusief hulp komt het totaal op ongeveer 160 manuur. Een professional zal hier véél minder lang voor nodig hebben, maar het grote voordeel is dat je leert door te doen. Bovendien brengt het succesvol volbrengen van zo’n klus grote voldoening.
Tags: Diesel, Motoronderhoud Last modified: 22 november 2022
Eerlijk gezegd: op dit moment in de tijd, zou ik bijna alles doen om mijn ouwe ploffer aan de gang te houden. Diesel gaat er uit, maar E is nog niet helemaal volwassen.
De MD11C is volstrekt onverwoestbaar, maar heeft een paar zwakke punten. Een daar van is het koelsysteem. Dat vult zich na 45 jaar met allerlei afzettingen. Een paar jaar geleden heb ik dat helemaal schoon gemaakt. Je staat er versteld van hoeveel er dicht zit.
De cilinderbussen en de zuigers zagen er NIEUW uit de verpakking uit. En dat na 2000h! Nieuwe zuigerveren, hoon er door en klaar. Kleppen en klepgeleiders waren prima. Inslijpen, klaar. Verstuivers laten reviseren.
Veel hangt af van hoeveel je zelf kunt. Zoals altijd. Die ouwe beestjes zijn schier onverwoestbaar. Maar koeling moeten ze hebben.
Wanneer ga ik dan om? Als ik geen onderdelen meer kan krijgen, ook niet duur. Of als er geen diesel meer gaat zijn.
Als m’n 17 oude Yanmar 1pitter met 1 druk op startknop aanslaat, geen rookpluim laat zien, praktisch meteen regelmatig loopt bij laag toeren,
ik zeker weet dat oliepeil goed is, dat oliedruppel vanaf peilstok goede bruine druppel toont en zeker weet dat diesel tank schoon is…..doe ik als alle 16 jaren na aanschaf….., behalve aftoe bijtanken, riem, aansluitslangen controleren en na tijdje motoren koelwater op hoeveelheid en tempeatuur voelen om (en oh ja, om de 2 j. verse olie.).., helemaal niks.
Ik ga naar elektrisch als het even kan . Analyse tot nu toe is dat de refit richting 2500 euro gaat inclusief accupakket voor 6 uur varen – als dat een keer nodig is, kleiner en goedkoper kan ook – en genoeg stroom – alles elektrisch- aan boord voor een paar dagen. Nog wat panelen en een kleine turbine . Helemaal klaar voor de toekomst .
Wie denkt / doet er mee ?
Heb precies hetzelfde gedaan. Mijn Volvo Penta vervangen door een Sole.
Na nog geen 60 uur draaien, op de Waal, begaf hij het. Absoluut niet fijn met een zeilboot. Opvoerpomp kapot en Allpa, importeur, gaf niet thuis. Zelf alles moeten regelen en betalen. Zeer slechte service.
Mijn Perkins 4.236 72 pk is gedrukt naar 54 kw zodat hij met 1000 toeren mijn zeilboot van 11 ton nog met een snelheid van 7 knopen voortstuwt met een gebruik van 1.1 liter diesel per uur
Waar je op moet letten bij deze motor is dat je alleen minerale olie moet gebruiken synthetische olie is voor dit soort motoren dodelijk ,tevens bij kleppen stellen er op letten dat de afstelling van zowel de inlaat als uitlaat de zelfde is vele monteurs maken hiermee fouten omdat ze niet over documentatie beschikken waardoor motoren gaan roken