Onderhoud & klussen

Is je boot toe aan een nieuwe motor?

5 tips

08:02

Hermotorisatie

Een recent onderzoek onder Zeilen-lezers wees uit dat maar liefst twee derde van hen in boten vaart die gebouwd zijn vóór 1990. Al deze jachten zijn voorzien van scheepsdieseltjes die al decennia lang worden blootgesteld aan de zwaarste omstandigheden die denkbaar zijn voor een verbrandingsmotor. Het spreekt voor zich dat hermotorisatie of revisie voor veel jachtbezitters op een gegeven moment noodzaak wordt.

Zoals veel jachten uit de jaren 70 en 80, is mijn boot door de werf uitgerust met een direct gekoelde Volvo Penta MD11c. Dit voorjaar verergeren zijn kuren; het blok kampt met warmlopen en compressieverlies. Enkele weken besluiteloosheid volgen. Alles is te repareren, dus ook een oude scheepsdiesel. Maar moet ik dat willen? Bevind jij je in een soortgelijke positie, of denk je dat deze situatie eraan zit te komen? Lees dan vooral verder.

1. Verken de mogelijkheden voor hermotorisatie

De beste keuze is voor iedereen anders; hij moet bij je budget, je vaargebied en prioriteiten passen. Omdat ik het milieu belangrijk vind ga ik ontzettend graag voor elektrisch, maar het totale kostenplaatje van de motor, inbouw en accupakket gaat richting de aanschafprijs van mijn boot. Zelf zo’n systeem installeren om de kosten te drukken is voor mij geen optie, omdat ik onvoldoende kennis heb op dit gebied. Een grootschalige revisie of een gereviseerde motor inbouwen kost veel minder, omdat ik in dit geval wel veel zelf kan doen. Zo’n motor zou prima volstaan in Nederland en Europa. Maar ik wil afgelegen gebieden opzoeken, en onderdelen voor oude motoren worden schaarser en duurder. Daarom kies ik voor de middenweg qua prijs; een nieuwe dieselmotor.

2. Ga uit van het bestaande

Veel motorleveranciers bieden hermotoriseringskits aan, waarbij ze adapters en steunen leveren waarmee de nieuwe motor past op de bestaande fundatie. Nieuwere Volvo Penta’s passen op oude fundaties van Volvo Penta, maar ook merken als Solé en Nanni leveren maar al te graag adaptersets; het is natuurlijk in hun belang dat klanten zonder al te veel moeite voor een nieuwe motor kiezen. Informeer naar de mogelijkheden bij leveranciers. Schroom niet om verschillende offertes op te vragen, de prijzen lopen ver uiteen.

Tijdens de hermotorisatie zorgen stalen plaatjes dat de steunen op de oude fundatie passen
Stalen plaatjes zorgen dat de steunen op de oude fundatie passen

Ik kies voor een Solé Mini, die met een adapter voor de oude saildrive in mijn boot past. De drive is in goede staat en pas voorzien van een nieuw manchet. Doordat er geen keerkoppeling geleverd hoeft te worden en ik de inbouw zelf doe kan ik de kosten erg drukken; uiteindelijk ben ik minder kwijt dan een tweedehands Volvo Penta van 15 jaar oud die ik ergens op Marktplaats tegenkom. Mijn monteur fabriceert zelf stalen plaatjes waarmee de nieuwe motorsteunen op de oude fundatie passen.

3. Kies het juiste motorvermogen

Veel zeilers hebben de neiging om bij een hermotorisatie voor een krachtigere motor te kiezen. Maar als jouw boot makkelijk op rompsnelheid komt zijn meer pk’s helemaal niet nodig. Een te zware motor betekent extra gewicht, een hoger brandstofverbruik en hogere onderhoudskosten. Bovendien bepaalt het formaat en type schroef in grote mate of de pk’s die de motor levert wel in het water terecht komen. Besluit je de oude schroef te behouden? Controleer of je nieuwe motor dezelfde draairichting heeft!

4. Vergeet de randzaken niet

Nu je toch bezig bent, is het verstandig om de klus gelijk goed (te laten) doen. Maak de motorruimte goed schoon, vervang alle slangen, controleer je beluchter of plaats een nieuwe, inspecteer je wierpot en afsluiters grondig en werk de isolatie van de motorruimte bij. Een nieuwe motor komt inclusief kabelboom, maar wellicht gebruik je dezelfde start- en laadkabels. Controleer of vervang deze.

Het motorruim krijgt een update
Het hele motorruim krijgt een update

5. Doe het zelf

Ik ben geen ervaren dieselmonteur, maar heb genoeg basiskennis om de hermotorisatie zelf aan te pakken. Met de motormonteur sluit ik een deal dat ik altijd bij hem terecht kan met vragen. In ruil daarvoor krijgt hij mijn oude motorblok. In totaal ben ik met de hele klus zo’n 10 dagen bezig. Bijna altijd is er iemand die helpt, inclusief hulp komt het totaal op ongeveer 160 manuur. Een professional zal hier véél minder lang voor nodig hebben, maar het grote voordeel is dat je leert door te doen. Bovendien brengt het succesvol volbrengen van zo’n klus grote voldoening.

Alles netjes aansluiten in het allerbelangrijkste
Als de nieuwe motor staat begint het fijne werk: netjes aansluiten is het allerbelangrijkste
Tags: , Last modified: 22 november 2022
Sluiten