Onderhoud & klussen

Aftanken voor het naseizoen?

Houd je je tank vol deze winter? En zo ja, met welke soort diesel?

10:34

Aftanken?

Ongeacht hoelang je seizoen nog duurt, is het praktisch om vast na te denken over wat je met de boot gaat doen. Blijft-ie in het water of zet je ’m op de kant? En nu je nog aan het varen bent: kies je voor aftanken, zo voor het einde van het seizoen? En welke brandstof gebruik je?

Het adagium luidde altijd: tank volledig vol achterlaten als je een paar maanden van boord gaat. Waarom? Omdat een brandstoftank veel lucht bevat, wat bij wisselende
temperaturen ’s nachts en overdag, gedurende langere tijd, zal condenseren. Dat vocht komt vervolgens terecht in de dieseltank, om in het voorjaar richting de motor te gaan. En een diesel loopt slecht op water. Vandaar de regel: gooi de brandstoftank helemaal vol, zodat er geen vocht meer uit de lucht kan condenseren en er geen water meer onder in de tank terechtkomt. Op zich geen gek idee, totdat diesel verplicht biocomponenten moest gaan bevatten, waardoor de brandstof slechts kort houdbaar is.

Factoren

  1. Brandstof: diesel aan de pomp is slechts een paar maanden houdbaar voordat deze degradeert. Oplossing: gebruik een synthetische diesel zoals hvo (ook bekend als blauwe diesel) of gtl. Dan heb je geen last van beperkte houdbaarheid.
  2. Tankmateriaal: een ingelaste stalen tank op een stalen vlak heeft het meeste last van condensvorming; een kunststof tank in een sandwich polyester boot vrijwel niet.
  3. Tankformaat: heb je een grote tank, dan duurt het lang voordat alle brandstof is
    verbruikt en veroudert deze in de tank.
  4. Verbruik: verbruik je veel brandstof? Dan heeft je diesel weinig kans op verouderen.
  5. Omgeving: sta je in de winter in een droge, al dan niet verwarmde hal, dan bevat de lucht veel minder vocht en kan er sowieso weinig vocht in de tank condenseren. Uiteraard hebben de factoren onderling ook invloed op elkaar. Het verouderingsprobleem vormt bij hvo of gtl immers geen rol, terwijl condensatie dan nog steeds een probleem kan opleveren.

Checklist Winterklaar

Zeker weten dat je niets over het hoofd ziet? Gebruik dan onze Checklist Winterklaar. Dit handige overzicht behandelt puntsgewijs alles wat moet gebeuren voor het winterklaarmaken van de motor, brandstof, waterleiding en accu’s. Ga naar Zeilen.nl/shop om de checklist direct te bestellen.

Aftanken?

Voorkomen van vocht in de tank

Vocht in de tank door condensatie komt doordat de tank overdag opwarmt en ’s nachts weer afkoelt. De warme lucht zet uit en stroomt uit de tank. Aan het eind van de dag koelt de lucht af en krimpt, waardoor er weer verse lucht in de tank wordt gezogen. Die lucht bevat vocht, die bij het verder afkoelen van de tankwanden condenseert en in de brandstof wordt opgenomen en onder in de tank zakt. Dat principe noemen we de condenspomp. Door de instroom van eventuele vochtige lucht weg te nemen kan er slechts eenmaal vocht uit de lucht in de tank neerslaan.

Eenvoudigweg de beluchter sluiten levert het snelste resultaat. De tank is prima in staat om een eventueel drukverschil op te nemen. Er bestaan ook luchtdrogers die je in de beluchterleiding kunt zetten. Tweede aandachtspunt is de brandstofdop. Die is minder waterdicht dan je zou denken. Vaak blijft er regenwater staan in de kieren rondom de dop, ondanks de afvoergaatjes. Zorg voor afvoergaatjes van minimaal 2,5 millimeter doorsnede; boor ze eventueel uit. Controleer regelmatig de o-ring en vervang die of vet ’m in. Je staat versteld hoeveel dat scheelt.

Aftanken?
Tags: , Last modified: 3 oktober 2023
Sluiten