Een nieuw vaarseizoen betekent vooral zo veel mogelijk zeilen. De motor draait het liefst zo weinig mogelijk, maar dan wel op de momenten dat jij hem nodig hebt. Daarom verdient hij voldoende aandacht en verzorging. Met een jaarlijks onderhoud en tussentijdse inspectierondes kunnen we heel wat narigheid voorkomen. Wil je na de winter de boot weer vaarklaar maken? Volg dan de volgende stappen.
Standaardprocedure
Stap 1: Vervang de brandstofvoorfilter en -fijnfilter. Neem altijd genoeg reservefilters mee aan boord.
Stap 2: Ververs de olie in de keerkoppeling.
Stap 3: Breng de koelvloeistof op peil.
Stap 4: Maak de wierpot schoon.
Stap 5: Inspecteer de impeller van de buitenwaterpomp. Vervang hem als daaraan ook maar het minste scheurtje te zien is. Hoe je dat doet, lees je hier.
Stap 6: Start de motor. Kijk of er voldoende koelwater uit de uitlaat komt. Controleer het motorruim. Zijn er lekkages? Hangen alle kabels vast? Vertonen ze beschadigingen of schavielplekken? Er mag nergens iets tegen een trillend motoronderdeel rusten. Controleer ook of de klemverbindingen van slangen en leidingen nog goed vast zitten.
Stap 7: Laat de motor goed warmdraaien. Houd tijdens het warmdraaien een oog op de temperatuurmeter en voel of de slangen en pijpjes van het interne koelsysteem overal warm worden en dus de doorstroom goed is.
Stap 8: Ververs de motorolie en vervang het smeeroliefilter. Stop de motor wanneer hij goed warm gedraaid is en pomp de oude olie eruit. Vervang het oliefilter en vul het carter met verse olie. Laat de motor nadien nog even draaien, zodat de nieuwe olie het hele binnenwerk smeert.
In het najaar
Experts raden aan om je motor voor de winter alvast een onderhoudsbeurt te geven, of minstens de olie te verversen. In oude olie kunnen namelijk stoffen zitten die inwendig vervuiling veroorzaken en metaal aantasten, vooral als de motor korte perioden draait en niet goed op temperatuur komt. Laat na het verversen van de olie de motor goed warm draaien, dan is inwendig elk plekje goed beschermd tegen een paar maanden stilstand. Afhankelijk van wat er in het najaar aan onderhoud is gedaan, pak je de draad in het voorjaar weer op.
Inspecteer de motor het hele jaar door
Tijdens het seizoen de motor controleren kost je telkens slechts een paar minuten. Kijk zeker met enige regelmaat het peil en de kwaliteit van de olie na. Is die zo dun dat het in druppels van de peilstok druipt? Dan kan dat erop wijzen dat er water, koelvloeistof of diesel in vermengd zit. Spoor het probleem snel op, want dat is erg schadelijk voor de motor. Controleer meteen ook de bilge op lekkages. Wat is de conditie van de buitenboordkranen? Draaien ze soepel en sluiten ze volledig af? Merk je losgetrilde moeren op? Staat de V-snaar nog op spanning?
Wie regelmatig een blik werpt op zijn motor, zowel stilstaand als draaiend, merkt veel sneller onregelmatigheden op, zoals een ander geluid of een vreemde trilling. Houd het onderhoud bij in een apart boekje. Daardoor krijg je beter inzicht in de conditie van je motor en wanneer hij toe is aan een grotere beurt, zonder dat het daarvoor eerst moet mislopen. Meer tips over de kunst van een goed motoronderhoud vind je in de onderhoudsbundel van Zeilen.
Verbreed je kennis
Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om al het onderhoud over te laten aan een vakman, maar zelfs dan is het prettig om enige kennis van zaken te hebben. Een cursus of een boek over motoronderhoud kunnen heel wat helderheid brengen. Hieronder enkele tips!
- Lees de brochure Vaar veilig, Voorkom motorstoring van Varen doe je Samen.
- De KNRM komt meer dan 500 keer per jaar in actie voor noodgevallen die rechtstreeks veroorzaakt zijn door motorstoringen. Achterstallig onderhoud of oude brandstof zijn in de meeste gevallen de oorzaak. Lees de preventietips van de KNRM.
- Zeilen publiceert regelmatig artikels over het onderhouden van je motor. In de onderhoudsbundel vind je maar liefst vier artikels over dit onderwerp. Koop hem hier of abonneer je op Zeilen
Zeilen Praktijkgids Dieselmotor
Een motor is een complex onderdeel van de boot en problemen zijn vaak moeilijk op te sporen. In de praktijkgids Dieselmotor Storingdiagnose, dat sinds 1989 een begrip is aan boord, vind je vier duidelijke stappenplannen waarmee je de oorzaak van een motorstoring snel kunt achterhalen. Door het grote formaat, de handige ringband en de gelamineerde pagina’s is de gids makkelijk in gebruik én goed bestand tegen vocht en motorolie. Recent geheel herzien en in een nieuw jasje gestoken, is hij hier verkrijgbaar.
Omslagfoto (c) PHGCOM
Tags: Motoronderhoud Last modified: 19 april 2021
Olie in de herfst vervangen na een tocht o.i.d.. Een paar minuten lopen is voldoende om de nieuwe olie te verdelen. Kort lopen? Ik zorg ervoor dat mijn dieseltje ‘s morgens minstens 15 minuten belast loopt. Hij is dan op temperatuur en start direct later op de dag. Een warme motor slijt veel minder. Stationair lopen is niet goed [ wel vijf redenen]
Succes, Jan
Interessant. Dus bij starten voorgloeien en dan stationair op gang laten komen is niet ok? Doen we al vele jaren maar misschien beter een andere manier?