Het einde van het vaarseizoen is in zicht en de winterstalling komt eraan. De zeilen en andere spullen worden van boord gehaald en het bokkenterrein druppelt langzaam vol. We hebben een heerlijk voorjaar en een fantastische zomer achter de rug. Hopelijk zijn de weergoden ons volgend jaar weer net zo goedgezind. Hieronder vind je aandachtspunten om volgend jaar weer probleemloos het water in te kunnen.
- Maak een lijst van klussen die je moet doen voordat de boot uit het water gaat en zodra die op de kant staat. Bepaal ook welke klussen je zelf kunt doen en welke je moet uitbesteden.
- Loop de zeilen goed na op slijtage. Reparatiewerk? Breng het naar de zeilmaker en wacht niet tot het voorjaar, want dan is de wachttijd een stuk langer.
- Bepaal voordat je boot uit het water gaat de plekken op de romp waar het beste de hijsbanden kunnen komen zonder dat de schroefas, de saildrive, de afsluiters, het log en dergelijke beschadigd kunnen raken.
- Een stel merktekens op de romp ter hoogte van de spanten/versteviging in de romp, zorgen ervoor dat je winterstaller precies weet op welke plek de poten van de bok moeten komen.
- Het is raadzaam dat zodra de boot op de kant staat, je met een hogedrukspuit het onderwaterschip schoonmaakt. Zolang de romp nat is, valt vuil nog eenvoudig te verwijderen.
- Ook in de wintermaanden ontkom je niet aan condensvorming aan boord. Plaats vochtvreters (leeg af en toe de lekbak) en zet zo nu en dan alles even tegen elkaar open om goed te ventileren.
- Vul de brandstoftank tot die geheel vol is, want dit voorkomt condens in de tank. Ververs de olie en vervang (brandstof)filters. (c) Yvonne Ransijn
- Laat zoetwatertanks en de boiler leeglopen en vul pompen, tanks, leidingen, etc. met een niet-giftige antivries.
- Om eventueel schade door storm voor te zijn, is het raadzaam om je boot vast te zetten met twee spanbanden om de mast heen die je aan de bok vastmaakt. Dit zorgt voor meer stevigheid.
- Voorkom verstoppingen van de kuipafvoer. Vocht trekt vuil aan en bezorgt je in het voorjaar extra werk. En dat is nou net wat we niet willen!
Jammer dat de tips alleen maar betrekking hebben op schepen die buiten in de open (vries-)lucht staan, terwijl er toch veel schepen zijn die binnen staan en bij diere schepen hoeft de dieseltank niet vol denk ik.
Ik ben het niet eens met de aanbeveling om de brandstoftank voor de winter helemaal te vullen.
In de eerste plaats is er nauwelijks risico op condensatie in de tank. Zie https://zeilersforum.nl/index.php/forum-hoofdmenu-37/motoren/397899-waar-komt-dat-water-in-de-tank-toch-vandaan?start=25#398392
Ten tweede, de huidige B7 diesel heeft een geadviseerde houdbaarheid van 6 maanden. Als je nu de tank vult, loopt de houdbaarheid tot april 2019. Ondertussen vindt een degeneratieproces plaats, dat nog wordt versneld als er sprake is van contact van de brandstof met koper en zink, zoals in vele brandstofsystemen aanwezig.
Volgens motortechnici zou, door de aanwezigheid van biodiesel, de dieseltank volledig leeg gemaakt moeten worden! Biodiesel trekt water aan.
Dus volledig tegengesteld aan de vroegere visie.
In het geval van Bio diesel mee eens, gebruikers van GTL kunnen prima hun tank volledig vullen. Heb er zelf al 3 jaar ervaring mee en tot op heden altijd schone tank en brandstof filters gehad.