Hoofdcategorie aan boord

Overboord geslagen solozeiler gered dankzij Personal Locator Beacon (PLB)

09:00

(c) NT Police

Overboord slaan is de nachtmerrie van elke zeiler, zeker van solozeilers. Maar het hoeft niet altijd slecht af te lopen. De Australian Maritime Safety Authority (AMSA) deelde onlangs een video waarin te zien is hoe een overboord geslagen solozeiler gered wordt. Volgens de reddingsdiensten is de goede afloop deels te danken aan de zeiler zelf, die lof kreeg over zijn snelle reactie en zijn voorzorgsmaatregelen, zoals een goed reddingsvest en een PLB, een Personal Locator Beacon.

Reddingsactie

De 55-jaar oude solozeiler Nigel Fox belandde in het water toen hij met zijn Duncanson 34, Bison, tijdens zwaar weer door de beruchte Arafurazee zeilde en in een hoge golf overboord kieperde. Vervolgens bungelde Nigel aan zijn lijflijn naast de romp, met zijn hoofd in het water. Gelukkig kon hij zichzelf lossnijden. Daarna activeerde hij het aan zijn reddingsvest bevestigde Personal Location Beacon (PLB). Het alarm werd ontvangen door de Australian Maritime Safety Authority (AMSA), die het noodsignaal wist te lokaliseren. Enkele uren later kreeg de man een reddingsvlot met marifoon toegeworpen vanuit een vliegtuig van de AMSA, waarna hij door de waterpolitie uit het water werd geplukt, zoals te zien is in de video.

Instinct

Stinky, de kat van Nigel Fox, bleef ongedeerd

De solozeiler leed aan uitputting en uitdroging, evenals aan twee gebroken ribben van de nacht ervoor. Zijn boot, Bison, werd ongeveer 30 uur later opgehaald door bevriende zeilers. Gelukkig was Nigels geliefde kat, Stinky, zijn metgezel voor meer dan 15 jaar, veilig aan boord. Nigel vertelt: “Ik heb het overleefd omdat ik goed voorbereid was en onder ogen heb durven zien wat er allemaal mis kan gaan. Toen ik mijn uitrusting moest gebruiken, deed ik dat puur instinctief. Dat heeft mijn leven gered. Ik wist hoe ik me moest lossnijden, mijn reddingsvest moest aanpassen en waar ik de PLB kon vinden. Ik kon niet goed zien, maar ik wist welke stappen ik moest uitvoeren om de activeringsknop in te drukken. Ook een positieve instelling was een must. Terwijl ik mijn boot zag wegdrijven moest ik overtuigd blijven dat ik het zou overleven.”

(c) Nigel Fox

Levensverzekering

“Ik zou ook tegen iedereen willen zeggen: neem alsjeblieft een PLB mee en, in drukke wateren, een MOB” gaat Nigel verder. “Samen met een kwaliteitsvol reddingsvest is het de goedkoopste en meest effectieve levensverzekering. Als je in het water terecht komt, is het te laat. De oceaan geeft geen tweede kans. Vertrek voorbereid of je wordt een nummer in de statistieken.”

PLB noodbaken

Een Personal Locator Beacon is een noodbaken dat, net zoals een Epirb  (Emergency Position Indicating Radio Beacon) , gebruik maakt van het COSPAS-SARSAT systeem. Dit is een internationaal opsporings- en reddingssysteem dat gebruik maakt van satellieten. Wanneer je het noodbaken activeert zendt deze een digitaal signaal uit waarmee je positie kan worden bepaald. Het apparaat is compact en licht, waardoor je het makkelijk aan een reddingsvest kan bevestigen. Anders dan de Epirb, dat speciaal ontwikkeld is voor de scheepvaart, zijn PLB’s persoonlijke bakens die ook voor andere outdoor activiteiten geschikt zijn. Dat heeft als nadeel dat ze vaak niet gekeurd zijn volgens de strenge SOLAS-normen. Een groot voordeel is dan weer dat ze niet voorzien hoeven worden van een MMSI-nummer, omdat een unieke HEXA-code standaard vooraf is geprogrammeerd. Je hebt er dus ook geen bedieningscertificaat voor nodig. Wel moeten ze geregistreerd worden bij het Agentschap Telecom.

AIS-MOB

Een AIS-MOB is een noodbaken dat niet via de satelliet loopt, maar via een AIS-signaal. De positie wordt bepaald via een ingebouwde GPS-ontvanger. Omliggende schepen met een AIS-ontvanger aan boord zullen na activering van de AIS-MOB een melding op de plotter te zien krijgen. Zo kan er heel snel een reddingsactie gestart worden. Activering gaat meestal automatisch. Het bereik is ongeveer hetzelfde als bij een marifoon, ongeveer 4 mijl.

Noodsituatie

Het gebruik van veiligheidsmiddelen is een serieuze zaak. Op het moment dat je een PLB of een AIS-MOB activeert, komt een heel veiligheidsteam in actie dat naar jou op zoek gaat. Wanneer het Rescue Coordination Centre (RCC) een nood­signaal opvangt, activeert het direct red­dingsboten en helikopters. Zo’n operatie kost al snel duizenden euro’s. Het is dus belangrijk dat je alleen een noodsignaal uitzendt als er echt sprake is van een nood­situatie. Ook is het belangrijk dat je je apparatuur juist programmeert, registreert, test en de nodige bedieningscertificaten op zak hebt. In dit (promo) artikel, geeft Carla Hogeweg van True Heading meer uitleg over de verschillende veiligheidsmiddelen op zee.

SOB: Stay On the Boat

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Daar horen goede voorzorgsmaatregelen bij, zoals jezelf aanlijnen. Maar zelfs met een lijflijn belandde Nigel nóg in een gevaarlijke situatie, zo niet gevaarlijker. Test dus op voorhand hoe ver je lijflijn reikt vanaf je aanhechtingspunten, zodat je niet alsnog overboord valt. In het artikel SOB: vijf tips om aan boord te blijven, geeft Anje Valk de volgende tip: “Op de meeste jachten ligt een looplijn, waar de lijflijn aan kan worden vastgeklipt, van voor naar achter in het gangboord. Zo’n doorlopende lijn lijkt handig, maar geeft schijnveiligheid. Hij verhindert niet dat je – aangelijnd en wel – overboord kunt vallen. Span de looplijn zoveel mogelijk midscheeps, over het kajuitdak bijvoorbeeld. Weliswaar kun je dan niet meer naar voren zonder de lijflijn om te klippen, maar hoe bezwaarlijk is dat, afgezet tegen betere veiligheid?” Lees het hele artikel voor meer tips!

Lees ook het artikel Man overboord? Zo haal je’m terug.

 

Afbeeldingen (c) Nigel Fox en NT Police

 

Tags: , , , , Last modified: 14 mei 2021
Sluiten