Boten

Maxi trimaran, maxi verwachtingen

14:33

Elke twee weken serveren we het verhaal achter een legendarische boot. Van bekende tot onbekende boten, van modern tot historisch. Deze week: Banque Populaire XI.

Pas in april raakte haar romp voor het eerst het water, en komende november maakt ze haar debuut in de Transat Jacques Vabre: de Maxi trimaran Banque Populaire XI. Ze is de opvolger van de Banque Populaire IX –nummer 10 is een IMOCA–  en schept hoge verwachtingen. Of deze boot legendarisch gaat worden door haar prestaties weten we dus nog niet, maar haar afmetingen en specificaties zijn dat in ieder geval al wel.

De bouw van de trimaran startte in januari 2019. Dat was een paar maanden nadat haar voorganger, Banque Populaire IX, werd afgeschreven. Deze Maxi trimaran nam deel aan de Route du Rhum, solo gevaren door Armel Le Cléac’h. Tijdens de derde dag van de race kapseisde de boot. Het duurde een paar dagen, maar toen bleek dat de trimaran niet te redden was.

Betrouwbaarheid is de belangrijkste factor

Hoewel het uiterlijk van Banque Populaire XI niet veel verschilt van haar voorganger, heeft ze wel een fundamenteel andere filosofie. Eentje die ook extra kosten en vooral extra gewicht meebrengt: XI is een ton zwaarder dan IX. In een interview met Yachting World vertelt schipper Le Cléac’h dat betrouwbaarheid de doorslag geeft. De beams van XI hebben een systeem wat het mogelijk maakt om de conditie van het laminaat te checken. Hierdoor kan de schipper bijtijds vaart minderen of eventueel uit de wedstrijd stappen als de constructie van de boot écht racen niet meer toelaat.

Een andere belangrijke verandering zijn nieuwe systemen die het risico op kapseizen verminderen. De grootschoot wordt aangestuurd door een hydraulische cilinder en deze zal los komen als er een bepaalde kracht op komt. Deze is vooraf ingesteld. Datzelfde geldt voor de stoppers, die zijn aangesloten op een pneumatisch systeem. Zodra de trimaran in een bepaalde hellingshoek komt, laten ze los. Waardoor kapseizen – bijvoorbeeld doordat er teveel druk op het zeil komt – niet mogelijk is.

Voorganger IX (voor de crash)

Uiterlijkheden

Uiterlijk lijkt er weinig verschil, maar dat is er wel degelijk. De vormen zijn meer aerodynamisch, allemaal bepaald na een uitgebreide analyse. Zelfs het hondenhok is aerodynamisch ontworpen. Volgens Yachting World leverde het uiteindelijke ontwerp een profiel op dat op een vliegtuigvleugel lijkt.

Aan Banque Populaire XI is twee jaar gewerkt, en kostte volgens Sail-World 150.000 manuren. Ze schept hoge verwachtingen en “zelfs wij zijn verbaasd”, aldus Le Cléac’h tegen Yachting World, “in vergelijking met haar voorganger bereikt de boot veel sneller én met minder wind hogere snelheden”.

Armel Le Cléac’h foto: Vincent Curutchet / BPCE

De Transat Jacques Vabre is het hoofddoel van dit jaar. Komende november wordt Banque Populaire XI met Kevin Escoffier dualhanded gevaren. Tegenstanders zijn onder andere Sodebo, van Thomas Coville, Actual-Leader van Yves Le Blevec en Maxi Edmond de Rothschild met Franck Cammas en Charles Caudrelier. Deze laatste staakte eind november 2020 nog een recordpoging, daar lees je hier meer over.

Specificaties Banque Populaire XI

Design VPLP Design
Bouwer CDK Technologies
Schipper Armel Le Cléac’h
Lengte over alles 32 meter (105 voet)
Topsnelheid Meer dan 40 knopen (nog niet exact bekend)
Waterverplaatsing 15.000 kg
Tewaterlating april 2021

Omslagfoto: Jérémie Lecaudey

 

Tags: , Last modified: 20 september 2021
Sluiten