Boten

Groot, groter, Skorpios

16:37

Elke twee weken serveren we het verhaal achter een legendarische boot. Van bekende tot onbekende boten, van modern tot historisch. Deze week: Skorpios

Al een paar maanden na haar tewaterlating behaalde ze haar eerste doel, de Line Honours van de Fastnet. ClubSwan 125 Skorpios is een legendarische boot. Alles op en aan dit racejacht is geoptimaliseerd voor snelheid en het breken van records.

Droom van een zakenman

Skorpios is de droom van Dmitry Rybolovlev, een Russische zakenman. Nadat hij met zijn ClubSwan 50 een voorliefde ontwikkelde voor zeilwedstrijden, wilde hij meer. In 2017 tekende hij een contract met Nautor’s Swan. Het originele plan was om een cruiser-racer te maken, maar Rybolovlev wilde snelheid en records en dus werd het ontwerp herzien. Aan het begin van de zomer, in juni van dit jaar, werd Skorpios te water gelaten. Een paar maanden daarna, in augustus, boekte ze haar eerste overwinning in de Fastnet. Naast dat het enorme jacht het grootste ooit is dat aan de Fastnet meedeed, staat ze nu ook in de lijst met Line Honours.

Technisch wonder

Alles op en aan het jacht werkt met elkaar samen. Op die manier kan een hoge en ook constante snelheid worden gerealiseerd. Zo werken alle systemen en sensoren op dezelfde frequentie zodat iedereen, al dan niet aan boord, de systemen kan monitoren. Toby Hodges van Yachting World noemt het “een jacht van superlatieven”, alles in de hoogste, overtreffende vorm.

(C) Nautor’s Swan

De mast steekt vanaf de waterlijn 59 meter de lucht in en is het decor van het 660 vierkante meter (North Sails 3Di) grootzeil. Na het hijsen van 1300 vierkante meter spinnaker, een J4 fok en een stormfok, kan de snelheid oplopen tot dik twintig knopen. De boot is voorzien van waterballasttanks van die binnen een halve minuut 3000 tot 5000 liter naar de andere kant van de boot kunnen verplaatsen.

Skorpios’ kiel is zwenkbaar en steekt 7,4 meter. Ze heeft geen zwaarden, maar maakt gebruik van een C-vormige foil. Door de foil heeft het jacht geen, of zelfs negatieve drift als de kiel naar loef staat. Ook de roerbladen hebben een foefje om meer snelheid te genereren. Aan de onderkant zitten een soort tanden, die ervoor zorgen dat er zo min mogelijk weerstand is als de bladen in of uit het water gaan.

(C) Nautor’s Swan

Minimalistisch

Het eerste dat opvalt als je Skorpios binnentreedt is het minimalistische, maar stijlvolle interieur. De witte meubels kantelen mee met de boot, en bieden veiligheid voor iedereen die binnen is. Dat was ook één van de doelen van de ontwerper: een zo veilig mogelijk interieur. Er zijn een paar plekken waar je kunt overnachten, maar er is niet veel luxe. De ‘kombuis’ bestaat uit een magnetron met daaronder een koelkast.

Buiten zul je niet zomaar uitglijden. SeaDek closed cell foam zorgt voor een uitstekende grip, hoe nat het ook wordt. Ook struikelen wordt zoveel mogelijk tegengegaan, met een eenvoudig ontworpen dek. De furlerlijnen lopen onderdeks en de rest is zo vormgegeven dat alle lijnen hun eigen plekje hebben. Alles met het oog op snelheid, veiligheid en gemak. Lieren worden bediend door hydraulische pompen en manoeuvres worden makkelijker door het ruime overzicht dat je hebt.

En dat alles bij elkaar resulteert in een monohull met optimaal zeilgevoel. Hodges beschrijft het gevoel dat hij had toen hij achter het roer stond: “Ik was sprakeloos, ik kon alleen maar grijnzen”.

(C) Nautor’s Swan

Specificaties

OntwerpJuan Kouyoumdjian
BouwerNautor’s Swan
EigenaarDmitry Rybolovlev
SchipperFernando Echávarri
Lengte over alles42,67 m (140 voet, inclusief boegspriet)
Waterverplaatsing64,61 m3
Tewaterlatingjuni 2021

Omslagfoto: Nautor’s Swan

Tags: , Last modified: 26 november 2021
Sluiten