Boten

Cannonball, zo indrukwekkend als een kanonskogel

15:00

Elke twee weken serveren we één van de vele verhalen achter een legendarische boot. Van bekende tot onbekende boten, van modern tot historisch. Deze week: De Cannonball.

Ze is een imposante verschijning, deze 78 voet Mini Maxi. Een one-off, ontworpen door German Frers en in 1987 gebouwd voor offshore races en fast cruising. Amsterdam Marina is de vaste ligplaats als het schip in Nederland  en daar ligt ze nu ook. Door Corona ligt ze daar al veel te lang. Maar het eind van veel restricties is in zicht en schipper Wouter van Hasselt praat ons graag bij over de toekomstplannen van Cannonball.

Succesverhalen

Het oorspronkelijke doel van Cannonball, offshore racen en snel cruisen, heeft ze met vlag en wimpel behaalt. Een jaar na de bouw won ze de legendarische Newport Bermuda race, en begin jaren negentig won ze veel races in het Mini Maxi circuit. Ze is dan ook uitermate geschikt voor serieuze offshore wedstrijden, vertelt schipper van Hasselt. Races zoals de Fastnet, Middle-Sea race en Sydney Hobart staan op de bucketlist.

Cannonball pronkte in 2016 in Nederland tijdens de HISWA te water. Daar was ze toen te bewonderen als grootste boot van de show. In 2017 en 2018 maakte ze ter gelegenheid van haar dertigste verjaardag een wereldreis.

Interieur update

Ontwerper (links) en schipper (rechts)

Cannonball komt pas volgend voorjaar weer in actie. Ze heeft erg lang stil gelegen, dus er staan eerst nog wat proefvaarten op de planning. Dat is overigens nog niet zo vanzelfsprekend met deze 78 voeter. De 14 ton zware kiel steekt 3,81 diep en daarmee vaar je niet overal in Nederland makkelijk een rondje.

Door Corona ontstond er tijd voor verbeteringen aan het schip en kreeg het interieur een flinke upgrade. Een nieuwe vloer en plafond van teak zijn het resultaat. Dankzij diverse refits die het schip de afgelopen 34 jaar regelmatig heeft gehad, zijn verdere grote updates niet nodig.

Wel moet het schip nog worden getuigd. Omdat het onzeker was of ze deze zomer zouden kunnen vertrekken, is dat nog niet gebeurd. Na het tuigen schitteren er North Sails carbon zeilen op Cannonball. “Super sterk, licht en heel vormvast”. De zeil-garderobe bestaat verder uit diverse voorzeilen, symmetrische spinnakers, een stormzeil, tri-sail en een gloednieuwe gennaker. De laatste speciaal ontworpen voor de nieuwe, vaste boegspriet. Deze is ook de reden dat de boot 5 voet gegroeid is en geen 73 voeter meer is.

In de startblokken

Het plan voor 2022 is om, zodra het weer het toelaat, richting de Middellandse Zee te vertrekken. Van Hasselt: “Met een mooie tocht langs de Engelse zuidkust en met diverse stops in de Golf van Biskaje doen we ook diverse plaatsen aan langs de Spaanse en Portugese kust”. Ook de Italiaanse eilanden, Franse zuidkust en Griekenland staan op de planning.

Aan het eind van de zomer vertrekt Cannonball naar de Canarische eilanden voor de Transatlantic, maar daarna gaat ze zo snel mogelijk terug naar de Pacific. Daar varen vaak groepen mensen mee. Dat is hard werken, maar zo voelt het niet, volgens de schipper. Hij heeft veel respect voor de zee en hij beseft de verantwoordelijkheden van het varen met gasten. “Voorbereiding is het halve werk. Ik zorg ervoor dat alles perfect voor elkaar is, zodat we iedereen een mooie en veilige ervaring kunnen geven”.

Specificaties

Design German Frers
Bouwer William & Manchester, Rhode Island USA
Schipper Wouter van Hasselt
Lengte over alles was 73 voet, nu 78 voet door boegspriet
Topsnelheid Zeker 20 knopen
Waterverplaatsing 43.220 kg
Tewaterlating 1987

Foto’s: SY CANNONBALL. Voor meer informatie, kijk op de website van SY CANNONBALL

Tags: , Last modified: 14 oktober 2021
Sluiten