Wereldzeilen

Problematische tweede recordpoging met proa

Eerst waren er structurele problemen, nu is alle elektronica uitgevallen

12:30

Van New York naar San Francisco zeilen in een recordtijd. Dat is zijn doel. Maar gaat het de Amerikaan Ryan Finn lukken nu hij met technische problemen midden op de Atlantische Oceaan vaart?

Het is 26 januari, vier dagen voor zijn verjaardag. Ryan is nog geen tien dagen onderweg als er op zijn Facebookaccount het volgende bericht verschijnt:

Tweede poging

Vorig jaar deed hij dezelfde poging. Met goede moed vertrok Finn uit de haven van New York om in een recordtijd naar San Francisco te zeilen, maar al na één dag zorgde een onbekend voorwerp voor een gat onderin zijn boot. Hij moest omdraaien en voer terug naar de haven van New York.

Dit jaar probeert Ryan opnieuw het record te halen. Wederom op de Jzerro. Dat is geen gewone zeilboot, maar een proa. Het zeil staat aan één kant van de boot en dat zorgt ervoor dat de proa niet overstag kan en ook niet gijpt – door de wind gaan kan alleen door de boot om te draaien en het tuig om te zetten.

Vertrek

Op 18 januari 2022 vertrekt hij uit de haven van New York. Zonder problemen vaart hij door het drukke vrachtverkeer richting het zuidoosten, maar al snel krijgt hij problemen met de autopilot. Ryan besluit om het roer een stuk omhoog te halen, vast te maken en vooral op de zeilen verder te varen. Ondertussen neemt hij contact op met Pelagic, het bedrijf dat de autopilot heeft gemaakt. Gelukkig weten ze samen het probleem op te lossen en een dag later kan hij weer zonder zorgen gebruikmaken van de autopilot.

Niet veel later krijgt Finn te maken met veel regenbuien als hij Bermuda passeert. ’s Nachts is het weer onstuimig en overdag blijft het rustig. Hij slaapt daarom vooral overdag, maar wel erg licht en kort. Hij is moe. De wind komt pal uit het zuiden en dat is precies de richting die hij op moet.

De golven zijn hoog en het waait hard. Een hard geluid doet hem schrikken, zijn fok is gescheurd. Terwijl de wind nog raast, lukt het hem om de fok provisorisch te repareren. Toch besluit hij om voor de zekerheid door te zeilen met zijn stormfok. “Ik baal ervan dat dit aan het begin van de reis gebeurt en ik kan niet wachten op een dag met rustig weer”, schrijft hij op 26 januari rond zeven uur.

Geen elektriciteit

Maar de tegenslag is nog niet voorbij, want drie uur later valt alle elektriciteit aan boord uit. Niets werkt nog. Hij drijft af. De elektriciteit aan boord wordt opgewekt door een brandstofcel van EFOY. Zo’n brandstofcel zet vloeibare methanol om in energie. Maar het schermpje van de brandstofcel is zwart.

“Het zit me voorlopig niet mee”, schrijft Ryan, terwijl hij met moeite richting het zuiden vaart: “Angstig, maar toch hoopvol.”

“Ik heb een aantal boeken aan boord, maar nog niets kunnen lezen. Ik moet blijven letten op onverwachte omstandigheden aan boord: een vreemd getik van iets dat loszit op het dek, de marifoon, de stuurautomaat, of het alarm van een van de systemen aan boord.”

Zou het Ryan Finn lukken om deze keer de reis wél te laten slagen? En hoeveel obstakels komt hij nog tegen?

Wordt vervolgd.

Foto’s: © 2020 2Oceans1Rock

Tags: , , Last modified: 7 februari 2022
Sluiten