Vendée Globe

Belgische Denis van Weynbergh doet mee aan Vendée Globe

"Meedoen is een voorrecht, je voelt je een VIP”

09:23

Belgische Denis Van Weynbergh doet mee aan Vendeé Globe 'exceptionnel'

De kwalificaties voor de aanstaande start van de Vendée Globe zijn bekend. Onder de veertig schippers die meedoen zijn geen Nederlanders, maar wel een Belg: Denis van Weynbergh. Hij verschijnt in november aan de start van de zwaarste zeilwedstrijden die er bestaan: solo ‘om Antarctica’ heen. “Meedoen is een voorrecht, je voelt je een VIP.”

Van Weynbergh probeerde in 2020 al mee te doen aan de wedstrijd maar kreeg niet op tijd genoeg sponsorgeld bij elkaar. Nu is dat wel gelukt met hulp van het Belgische familiebedrijf D’Ieteren Groep. Samen met vrijwilligers, wat uniek is, werkt hij aan het klaarmaken van de boot in Sables-d’Olonne, waar de tocht gaat beginnen en finishen. Als hij finisht, is hij de eerste Belg in de geschiedenis die dat lukt: “Dat brengt wel wat meer druk met zich mee. De echte challenge als Belg is niet het zeilen, maar het vinden van geld,” zegt hij lachend aan de telefoon. Alhoewel hij Nederlands verstaat, doen we het interview in het Engels, met af en toe een woordje Frans ertussendoor.

Ervaring

Van Weynbergh is op zijn achttiende al professioneel zeiler, maar stopt daarmee om een bedrijf in post- en pakketbezorging op te richten. Later keert hij terug naar het water en begint hij aan grote offshore-races mee te doen. De Fastnet, Route du Rhum en verschillende Transat’s: “Ik heb al meer moeilijke races gezeild maar dit is de holy grail, het hoogste doel. Het is niet alleen een competitie tegen de anderen, maar ook tegen mezelf. Meedoen is een voorrecht, je voelt je een VIP.” Of in zijn moedertaal: “exceptionnel.”

Foto: Adrien NIVET / POLARYSE

Vendée Globe

De Vendée Globe gaat vanuit de Franse streek Vendée om Antarctica heen, en weer terug. “Ik heb nog nooit zo ver richting het zuiden gezeild. Geen idee wat ik me erbij voor moet stellen, behalve grote golven en grote stormen.” Het solozeilen maakt het extra speciaal: “Je kunt alles zelf beslissen. Dat maakt het juist interessant, het is de ultieme navigatietest.” Tijdens de race krijgen de schippers geen hulp van buitenaf. 

“Nu ik zeker weet dat we aan de start liggen, kijk ik uit naar de finish. Het eerste doel is in ieder geval gehaald.” Moet je een beetje gek zijn om aan een race van dit kaliber mee te doen? Van Weynbergh denkt van niet. “Dat zullen we zien na de finish. In Frankrijk is het normaal. Deelnemers die terugkomen zijn echt niet gek.” 

Boot

De laatste maanden wordt er nog tot november gewerkt aan de boot in Sables-d’Olonne. Daar gaan hij en zijn vrijwillige team de boot verder testen en dingen uitproberen. Zijn boot is de voormalige Hungary Spirit en hoort bij de zwaarderen van de Imoca-vloot. 

“Bij alle keuzes die we maken, denken we meer aan finishen dan snelheid. Hoe lichter en dunner je iets maakt, hoe groter de kans dat het kapotgaat. Wij willen stevig en veilig.” Desondanks zijn ze erin geslaagd de boot 500 kilo lichter te maken en hebben ze er een nieuwe autopilot en zeilen op gezet. Finishen is het belangrijkste.

Lees ook: Vendée Globe populairder dan ooit


Wedstrijdzeilen is een sport vol uitdaging en spanning. De Zeilen wedstrijdgids is handig voor zowel ervaren als beginnende zeilers. Van start tot finish, deze wedstrijdgids maakt je wegwijs in de wereld van het wedstrijdzeilen.


Omslagoto: SAILING – VENDEE GLOBE 2016 – START

Tags: Last modified: 12 december 2024
Sluiten