Op eigen kiel naar de overkant zeilen is een ambitie van veel (beginnende) zeilers. Wil je het extra avontuurlijk maken, dan is de Small Ships Race misschien iets voor jou. Met bootjes tot 7,50 meter van IJmuiden naar de overkant. Niet alleen, maar in een groep met gelijkgestemden, ervaren zeerotten en beginnende zeezeilers. Waar moet je boot eigenlijk aan voldoen om aan zo’n oversteek te kunnen beginnen?
“Avontuurlijk, maar geen avontuur”
Ook redactieboot Zoef heeft al twee keer deelgenomen aan de klassiekers voor kleine boten. Het was altijd weer een hele klus om de boot op orde te krijgen volgens de wensen van de organisatie. Gelukkig is daar de Veiligheidslijst van 6 pagina’s waarop staat wat je allemaal aan boord moet hebben. Is dat verplicht? Nee, niet alles op de lijst is verplicht, er is ook een aantal zaken wat alleen wordt aanbevolen. Uiteindelijk is het doel om iedereen veilig aan de overkant te krijgen en hulp van een ervaren team is daarbij erg welkom. Simon Does van de organisatie vertelt wat het doel is: “We willen een veilig evenement maken waarbij wij als organisatie de deelnemers kunnen helpen zich goed voor te bereiden op een oversteek op eigen kiel. We hebben wel eens gezegd: het moet avontuurlijk zijn, maar geen avontuur. Bij een avontuur weet je niet hoe het eindigt en dat is niet de bedoeling. Avontuurlijk wil zeggen dat je de rand opzoekt, dat je iets doet dat buiten je comfortzone ligt.”
Van borglijntjes tot blusdeken
De lijst is er om de zeiler te helpen om zijn boot zeeklaar te maken. Door de lijst door te nemen wordt je bewust van alle facetten van het zeezeilen. Wat doe je als je motor uitvalt en er is geen wind, wat doe je als je brand aan boord krijgt, wat doe je als de accu’s overstromen of wanneer er plotseling een kanaalrad over je heen komt met windkracht 8? De veiligheidslijst biedt handvatten om voorbereid te zijn op het onverwachte en kritisch te kijken naar je eigen boot en uitrusting.
12 categorieën
De veiligheidslijst (HIER te downloaden) is onderverdeeld in 12 categorieën: algemeen, voortstuwing, ankeren & slepen, pompen & hoosmiddelen, gezien worden, brandbeveiliging, veiligheidsmiddelen, Man Over Boord-uitrusting, radio- & zendapparatuur, navigatiemiddelen, EHBO en Diversen. Opvallend voor de aankomende editie is dat een AIS zender (klasse B) verplicht is gesteld. Voor veel (budget)zeilers kan een AIS-transponder een groot gat slaan in de begroting. Toch is het niet zo’n gek idee als je bedenkt dat je met een kleine boot de drukke Noordzee op gaat. Heb je vragen naar aanleiding van de veiligheidslijst, of twijfel je aan je eigen ervaring? Neem dan contact op met de organisatie.
Planning
Op Donderdag 23 mei 2019 is de vertrekkersavond. Een verplichte informatie-avond voor de deelnemers aan de Small Ships Race. De laatste details worden besproken. Denk daarbij aan het programma, de samenstelling van de marifoongroepen, het verwachte weer, maar ook vragen van deelnemers passeren de revue. Daarna is het aftellen naar de start, De planning van de race en de terugtocht zelf ziet er als volgt uit:
- Zaterdag 15 juni: Aanbrengen IJmuiden. Iedereen wordt uiterlijk zaterdag 15 juni in de Seaport Marina in IJmuiden verwacht.
- Zondag 16 juni: Veiligheidscontroles in IJmuiden. Zonodig de laatste klusjes uitvoeren. Om 20.00 is het palaver met het weerrapport voor de komende dagen.
- Maandag 17 juni (vertrek): Start om 6.00 (tussen de pieren). Dat betekent dat we om 5.30 losgooien in IJmuiden en dat om 5.15 we het laatste palaver hebben.
- Dinsdag 18 juni (aankomst): Alle schepen lopen moe en voldaan Lowestoft binnen. Even opfrissen en daarna een gesprek met het Trofee-comité. Daarna heffen we het glas op de winnaars en dineren we gezamenlijk.
- Woensdag 19 juni (vervolg naar Pin Mill voor de liefhebbers): Iedere schipper die het welletjes vindt kan nog even blijven hangen in Lowestoft of terug naar huis varen. De liefhebbers vertrekken rond 07.00 gezamenlijk richting Pin Mill.
- Donderdag 20 juni (vrije dag in Pin Mill): Engels ontbijt scoren, biertje in de Butt&Oyster of een bezoekje aan Ipswich.
- Vrijdag 21 juni (terug naar huis): Afhankelijk van het getij terug naar huis.
- Zaterdag 22 juni (weer thuis): In de loop van de ochtend lopen de meesten weer hun haven aan de kust binnen. Sommigen liggen die dag ook al weer in hun thuishaven.
Meer informatie
Meer informatie over de Small Ships Race vind je op de website. De afgelopen jaren heeft de redactieboot Zoef ook meegedaan aan de wedstrijd. In 2018 voor het laatst. Naar aanleiding van die avonturen met Zoef verschenen er ook artikelen in het blad. Voor het laatste artikel, over een heftige Small Ships Race naar Pin Mill kun je terecht in het augustusnummer van 2018, HIER te koop in de webshop.
Verder lezen:
- Small Ships Race 2019: Lowestoft én Pin Mill
- Licht weer voor 7e Small Ships Race
- Small Ships Race naar Pin Mill
- De site van de Small Ships Race: www.smallshipsrace.net
Omslagfoto: Riemer Witteveen
Je moet het niet moeilijker maken dan het is. Wijlen Herman Jansen is met een 9 meter Pioneer de wereld overgezeild. Zonder problemen en de Horizon zeilde mee, dag na dag.
Gewoon uit interesse: Waarom heb je een stevige niet doorboorde (champagne) kurk nodig in je grabbag? Heb daar nog nooit eerder over gehoord…
En waarom staat er een specifiek merk aanbevolen bij de flares? Bij de overige uitrusting worden er geen merken aanbevolen. En heel toevallig zie ik in de email van Zeilen precies hetzelfde merk met een aanbieding komen…?
Ik snap dat sponsoring nodig is om evenementen te organiseren, maar als het gaat om veiligheid vind ik het gek dat een wedstrijdorganisatie een merk aanbeveelt. Er zouden zomaar betere merken kunnen zijn die dus een betere veiligheid bieden…
Zeezeilers nemen alles toch al met een korreltje zout, dus die subtiele reclame ook toch 😉