Zoals verwacht was het Team Vestas 11th Hour Racing dat als eerste het waypoint, Porto Santo, rondde. Rond half 5 ’s ochtends, Nederlandse tijd, konden ze de schoten laten vieren en de boot op snelheid brengen na lange tijd aan de wind te hebben gevaren.
Water in de bilge
In de nacht leek Vestas wat te vertragen. Schipper Charlie Enright legt uit: “Ik ging naar beneden om onze prestaties te analyseren. De boot voelde niet goed. Bij de navigatiehoek hoorde ik water klotsen.” Een probleem met de waterballasttanks zorgde ervoor dat er 800 liter in de bilge lag.
Akzo vs. MAPFRE
Even verderop in de vloot was het een spannende nacht. Eerder leek het al dat de Spaanse favoriet MAPFRE om de vloot heen wilde varen. Ze kozen voor een meer Noord-Westelijker positie. Daar zat meer wind, maar ook uit een minder gunstige hoek. AkzoNobel lag enige tijd tweede. MAPFRE kwam toch nog dichterbij en haalde het team van Simeon Tienpont rond half 3 vannacht toch in.
Nieuw Waypoint
De raceleiding heeft besloten een waypoint toe te voegen aan de eerste etappe. Voordat ze rechtstreeks naar Lissabon kunnen racen moeten ze eerst nog een punt ronden, 240 mijl Noord-Noord-West van Porto Santo. Ze hebben dit het ‘Porto Santo North Waypoint genoemd.’ Dit is de tweede aanpassing die de raceleiding heeft gedaan. Eerder was de etappe al verlengd, zodat de teams op zaterdag aan zouden komen.
Op dit moment verkleint de voorsprong van Vestas beetje bij beetje. MAPFRE zit op de hielen en volgens het laatste positierapport zitten de Spanjaarden minder dan 14 mijl bij het Amerikaans/Deense team vandaan.
AkzoNobel gijpt als eerste
De snelle downwind koers is er een waarop de VO65’s het best presteren. Het is daarmee een rappe race geworden richting het nieuwe waypoint. De vraag was wie als eerste zou gaan gijpen in richting van dat waypoint. Het werd AkzoNobel. Kort na de gijp wisten ze daarmee de tweede plaats weer af te pakken van MAPFRE.
Kort na AkzoNobel maakte ook Vestas een gijp en MAPFRE kon niet achterblijven. Met snelheden tussen de 15 en 20 knopen wordt de finale van deze etappe, met nog 500 mijl te gaan, erg spannend. Dongfeng, met Carolijn Brouwer aan boord, wist zich los te zeilen van de volggroep. Downwind-expert Charles Caudrelier heeft aan boord van de Frans-Chinese boot het gaspedaal vol ingetrapt.
Brunel
Het Nederlandse Team Brunel doet minder goede zaken. Op dit moment liggen ze op de laatste positie, ongeveer 40 mijl van Vestas verwijderd. Schipper Bouwe Bekking gaf eergisteren aan dat hij verwachtte dat de vloot weer meer bij elkaar zou komen en daarin heeft hij gelijk gehad. Mijl voor mijl kruipen de boten naar elkaar toe. Het wordt nu wel vechten om bij de kopgroep te komen.
Laatste stand (1700u Nederlandse tijd):
1. Vestas 11th Hour Racing – Afstand tot finish: 498 mijl
2. MAPFRE + 10.8nm
3. team AkzoNobel +12.8
4. Dongfeng Race Team +17.7
5. Turn the Tide on Plastic +29.0
6. Sun Hung Kai/Scallywag +30.4
7. Team Brunel +36.2
Omslagfoto: Konrad Frost/Volvo Ocean Race
Tags: Team Brunel Last modified: 20 mei 2021
hi, waar kan ik vinden wat al die afkortingen betekenen bij de boten bij de VOR?
zoals: SOG, TWS, TWA, VMG, COG?
alvast bedankt
speed over ground
true wind speed
true wind angle
velocity made good
course over ground
Hoi Koen,
Goede vraag, dankjewel! We zullen vandaag nog een webbericht publiceren waarin alle afkortingen met betekenissen te lezen zijn!