Updates volgen zo spoedig mogelijk!
Update (13.00u, 22 oktober):
Opvallend is het dat AkzoNobel António Fontes aan boord neemt. Fontes werd eind september opgenomen in het team uit Hong Kong, genaamd Sun Hung Kai/Scallywag. Tegelijkertijd werd Annemieke Bes toegevoegd. Fontes zat niet in de vaste selectie van het team. Vermoedelijk waren er te weinig reserve bemanningsleden waar Simeon Tienpont uit kon kiezen om zijn team weer aan te vullen. Fontes stond in Alicante klaar om in te vallen en zal nu dus niet aan boord van zijn eigen team varen, maar is ‘uitgeleend’ aan Team AkzoNobel.
Update (12.00u, 22 oktober):
Team AkzoNobel is van start gegaan zonder de recent aangewezen schipper Brad Jackson. Simeon Tienpont heeft het roer weer overgenomen en heeft inmiddels losgegooid in Alicante. Het Nederlandse team heeft dus weer een Nederlander aan boord! Tienpont: “Het is goed om weer terug te zijn. Ik heb een wat turbulente week achter de rug, maar ik focus mij nu op de race.”
Opstelling:
De opstelling voor de eerste etappe is wat anders dan verwacht. De onrust van de afgelopen week heeft gaten geslagen. Brad Jackson, Jules Salter, Joca Signorini en de pas aangekondigde Rome Kirby staan niet in de selectie.
TEAM AKZONOBEL:
Simeon Tienpont (NED) – Schipper
– Brad Farrand (NZL)
– Antonio Fontes (POR)
– Martine Grael (BRA)
– Luke Molloy (AUS)
– Ross Monson (GBR)
– Emily Nagel (GBR/BER)
– Nicolai Sehested (DEN)
Start kijken:
Eerder schreven we over hoe je de start van de eerste etappe het beste kunt kijken. Lees er HIER meer over
De arbitragezaak die Simeon Tienpont aan heeft gespannen tegen AkzoNobel is beslist in het voordeel van Tienpont. Het Nederlands Arbitrage Instituut gaf hem gelijk. Verdere details zijn nog niet bekend.
Start Etappe 1
Aankomende zondag start de eerste etappe van de Volvo Ocean Race, van Alicante naar Lissabon. Of Tienpont dankzij deze uitspraak als schipper aan de start verschijnt zal moeten blijken. Op dit moment vaart het team rond zonder Nederlanders, terwijl het een Nederlandse campagne is met een Nederlandse hoofdsponsor.
Afgelopen week werd bekend gemaakt dat Brad Jackson de nieuwe schipper is geworden van het team. Wat dit betekent voor Jackson en of hij weer terug zal gaan naar zijn eerdere rol als wachtleider en performance manager zal moeten blijken. Ook recent aangenomen Rome Kirby moet misschien wijken als Tienpont terugkeert naar het team.
Evaluatie
Joost Ruempol van AkzoNobel geeft aan dat de situatie op dit moment geëvalueerd wordt. “Samen met Simeon Tienpont werken we hieraan,” aldus Ruempol.
Indien er nieuwe informatie bekend wordt gemaakt, dan zullen wij dit in dit bericht laten weten. Stay tuned!
Omslagfoto: Konrad Frost/Volvo Ocean Race
Tags: Simeon Tienpont, Team AkzoNobel Last modified: 20 mei 2021
Wat een vreselijk amateuristisch management van Akzo Nobel, beschamend!
Voor zover ik heb begrepen heeft Akzo Nobel een hele sterke bedrijfscultuur, tussen de lijntjes lopen, alles strikt volgens het boekje….tot het wereldvreemde af. Mogelijk heeft dat meegespeeld, maar ik vind het ook beschamend en heeft onnodig mensen beschadigd. Uiteindelijk heeft men veel aanhang in NL verloren.
Zeer slechte PR voor AkzoNobel! Brad Jackson had beter even op de uitslag van het arbitrage instituut kunnen wachten. De snelle acceptatie om schipper te worden getuigt van weinig collegialiteit. Duidelijk geen teamplayer, dus mijns inziens niet zo geschikt als schipper voor deze race.
Hij vaart dus toch, wat een soap!
Diep respect voor Simeon. Uit dit hout worden winnaars gesneden. AkzoNobel toont zich slecht verliezer. Tijd dat de VOR AkzoNobel een veeg uit de pan geeft.
Ook tijd dat @bouwebekking zijn ongelijk erkent mbt hetgeen hij speculeerde over wat er gebeurd is in de NOS reportage. Erg onsympathiek om Simeon een mes in de rug te duwen.
Simeon denkt te groot volgens @bouwebekking. Want @bouwebekking is blijkbaar van het type: nee de zon draait om de aarde, pas op niet verder varen hier is nog nooit iemand geweest en de aarde is plat hoor. Mensen met een visie en het lef om die ook te verwezenlijken moeten we koesteren.
Mind you: Simeon startte dit project zelf, zocht zelf een sponsor, regelde zelf een boot, een team en een startplek. Het hele verhaal verdient het eigenlijk om er film van te maken. Maar in ieder geval verdient Simeon nu een hart om de de riem en eens wat positieve aandacht van de pers nadat iedereen nu blijkt onterecht roddels van afgunstigen en AkzNobel heeft herhaald.