The Ocean Race

The Ocean Race: onherkenbaar veranderd

’s Werelds zwaarste zeilwedstrijd is onderweg

11:11

Op 15 januari is The Ocean Race voor de 14de keer van start gegaan. ’s Werelds zwaarste zeilwedstrijd heeft een ongekende transformatie ondergaan. Wat is er aan de hand en wat kun je deze editie verwachten? Je leest het allemaal in Zeilen editie 01/2023.

Nederland is altijd een groot zeilland geweest, en dat is terug te zien aan de Nederlandse successen die er in de afgelopen vijftig jaar The Ocean Race (TOR) zijn geboekt. Nog altijd is Conny van Rietschoten de enige schipper die twee opeenvolgende races achter elkaar wist te winnen. Bouwe Bekking voer de race acht keer, en is in dat aantal ongeëvenaard. In 2018 schipperde Carolijn Brouwer als eerste vrouw een team over de finish. Ook voor deze editie – precies vijftig jaar nadat de allereerste race werd gevaren in 1973 – stonden weer rijen Nederlandse zeilers te trappelen. Voor velen van hen viel die droom in de duigen toen het Nederlandse Team Nextgen zich in oktober terugtrok. Reden: gebrek aan sponsoring.

Maar dan lopen we eind november Jelmer van Beek tegen het lijf op een vakbeurs voor de watersport. Hij is opvallend enthousiast. Waarom? De wedstrijdorganisatie had zojuist besloten een aantal boten de kans te geven enkele etappes te varen in Europa. Weliswaar geen felbegeerde ronding om Kaap Hoorn voor Van Beek, maar toch een (gedeeltelijke) deelname aan ’s werelds zwaarste zeilrace met volledige bemanning.

Het gedraaikont van de wedstrijdorganisatie is tekenend voor de chaotische jaren die we doormaken. Net als de Olympische Spelen, die een jaar werden uitgesteld vanwege de coronapandemie, kampten de organisatoren van de TOR met coronamaatregelen. “Een van de redenen dat we tijdens deze editie Auckland niet aandoen, is dat Nieuw- Zeeland lange tijd potdicht zat voor buitenlanders,” laat Johan Salén, directeur van de race, desgevraagd weten. Het is ook de belangrijkste reden dat de race een jaar is uitgesteld en er nu een monsteretappe bij de race zit: van Kaapstad in één keer door naar Brazilië.

© Sailing Energy/The Ocean Race

Tenenkrommende onzekerheid

“De oorlog in Oekraïne en de recessie hebben het niet makkelijker gemaakt voor teams om sponsoren te verzamelen,” zegt de Zweed Salén, die de race in 1989 zelf voer en daarna betrokken bleef bij de organisatie van verschillende campagnes, waarvan hij er twee aan de overwinning hielp. Tijdens de afgelopen maanden vielen er daardoor steeds meer teams af, waaronder dus Team Nextgen, het Nederlandse team dat onder leiding van Jelmer van Beek en Carolijn Brouwer een VO65 rond de wereld zou gaan varen.

De onzekerheid was voor veel zeilers tenenkrommend; ook veteranen zoals Bouwe Bekking, die een Poolse boot zou schipperen, en Annemieke ‘Bessie’ Bes zaten ineens zonder TOR-plannen. Even leek het erop dat er deze editie maar één Nederlander zou meevaren; Rosalin Kuiper, afkomstig uit de talentenkweekvijver van Team Heiner, had namelijk een plaatsje bemachtigd op de IMOCA 60 van de Duitse zeiler Boris Herrmann.

Wil je meer weten over de race, de route en de deelnemende teams? In dit artikel lees je er alles over. De race volgen? Speciaal voor je telefoon of tablet heeft The Ocean Race een app ontwikkeld. Download hem hier voor iOS (iPhone of iPad) en hier voor Android. Klik hier om de tracker in je browser te bekijken.

Zeilen 01/2023

Ben je benieuwd naar de rest van het verhaal? Wat moet je weten over de komst van de IMOCA’s? Welke kritiek was er te horen op de IMOCA-revolutie? wat houdt de ‘box-rule’ in? Welke tragiek heeft zich in de geschiedenis van de race voorgedaan? Welke snelheid kunnen de IMOCA’s aan? En welke Nederlandse zeilers doen er mee? Je leest het allemaal in Zeilen 01/2023. Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 25 januari verkrijgbaar in de winkel. En wil je vanaf nu elke maand dit soort verhalen lezen? Word dan hier abonnee.

© Amory Ross/11th Hour Racing
Tekst: Joris Westerveld

 

Tags: Last modified: 16 januari 2023
Sluiten