The Ocean Race

Alle zeilen bij voor nieuwe Vestas-boot

17:11

Volvo Ocean 65 Vestas

Dat de Volvo Ocean racer van Team Vestas te herstellen is, lijkt uitgesloten. De boot liep bijna twee weken geleden door een navigatiefout op een rif. Geprobeerd wordt om een nieuwe Volvo Ocean 65 te bouwen, zodat Vestas de race kan vervolgen.

“Dit is een enorme tegenvaller voor het team, maar ook voor ons”, vertelt Tom Touber, race officer van de VOR-organisatie. “In de geschiedenis van de Volvo Ocean Race is het een keer gebeurd dat een schip (Movistar red.) gezonken is. In alle andere gevallen konden de boten, bij schade, altijd weer hersteld worden en de race vervolgen.”
Samen met Team Vestas wordt door de organisatie alles op alles gezet om een nieuwe boot te bouwen. “Of dat gaat lukken, hangt van veel factoren af. Onder meer van wat wij eventueel nog kunnen gebruiken van de oude boot. De normale bouwtijd van een Volvo 65 bedraagt zo’n 9,5 maand. In manuren tussen de 35.000 en 40.000 uur. Het is niet zo dat als je er duizend man op zet, dat een boot in veertig uur klaar is. Je kunt maar een maximaal aantal personen tegelijk aan een boot laten werken. Op dit moment wordt naar de planning gekeken. Of het zinvol en realiseerbaar is.”

ASSISTENTIE

Vanuit Alicante worden de boten continue gevolgd via het Race Control Centre.

Waarom heeft de organisatie niet ingegrepen toen Vestas op het rif dreigde te lopen?
“In theorie zou dat kunnen, maar dat moet je het wel anders inrichten. Volgens de huidige regels is enige vorm van assistentie namelijk niet toegestaan. Technisch gezien is het wel mogelijk om de navigatie vanaf de kant te doen. Maar dan wordt het een totaal andere race. Anderzijds is het maar de vraag: als je een boot met 19 knopen snelheid op een rif ziet afvaren, of je nog voldoende tijd hebt om te alarmeren.”
Volgens Tom Touber zijn alle schepen uitgerust met een dieptemeter, maar heeft de snelheid waarmee Vestas van 3000 meter diepte naar veertig ging en vervolgens naar nul, de crew compleet verrast.
Als het Vestas lukt om weer terug in de race te komen, zal er dan nog plaats zijn voor navigator Wouter Verbraak? “Dat is iets voor de teamleiding. Ik heb gehoord dat het vertrouwen in schipper Chris Nicholson er zeker nog is. De naam van Wouter is niet genoemd nee, maar ook niet die van de andere zeilers aan boord.”
Afgelopen vrijdag publiceerde Wouter op zijn Facebook een reactie op de rif-crash. Het bericht werd al na een paar uur verwijderd. “Ik neem aan dat Wouter zich is gaan realiseren dat het niet zo handig was om via eigen kanalen dingen te gaan publiceren, terwijl er ongetwijfeld afspraken met het team zijn gemaakt over wat men wel en niet naar buiten brengt. Vanuit de Volvo Ocean Race-organisatie is het van belang om uit deze crash zoveel mogelijk objectieve informatie te trekken. Er heeft een incident plaats gevonden: iemand is vergeten in te zoomen op de elektronische kaart. Was dit te voorkomen geweest als er nog andere processen hadden gespeeld aan boord? Wat kunnen wij hiervan leren, ook als nautische industrie? Zijn hier dingen die in de software verbeterd kunnen worden qua procedures? Het zijn dingen die wij tijdens ons onderzoek op een rijtje gaan zetten. Dit soort menselijke fouten moeten wij zien te voorkomen.”

RESERVE-BOOT

Overwegen jullie voor de volgende Volvo Ocean Race een extra boot te bouwen, als reserve?
“Dat zou een praktische oplossing zijn, maar een ongeluk zoals nu is gebeurd, heeft nog nooit plaatsgevonden. We hebben allerlei dingen op voorraad, van roeren tot masten, maar dat een boot in de tweede etappe al total loss zou zijn, daar heeft niemand rekening mee gehouden.”
Tom Touber vliegt in de loop van deze week naar de finishplaats van de tweede etappe, Abu Dhabi. “De komende dagen hoop ik zoveel mogelijk informatie bij elkaar te hebben verzameld over wat in Europa mogelijk is op bouwgebied. We gaan alles proberen om de boot zo snel mogelijk te laten bouwen.”
De afgelopen week sprak Touber ook nog met de organisatie van de pitstop in Scheveningen. “Ik denk dat het weleens een van de mooiste stops van deze race kan gaan worden. Het feest zal natuurlijk nog mooier zijn als ook Vestas, met een nieuwe boot, Scheveningen aandoet. Het Team wordt gesponsord door Powerhouse, dat haar roots in Nederland heeft liggen.”

Tekst Eric van Staten

Tags: Last modified: 5 mei 2021
Sluiten