UPDATE: Gepasseerd station
De persvoorlichter van AkzoNobel reageerde zojuist tegenover Zeilen op het statement van Simeon. AkzoNobel benadrukt wat ze eerder naar buiten hebben gebracht: “Wij hebben Simeon gevraagd te blijven als schipper, maar hij heeft er voor gekozen om weg te gaan. Hij kan wel zeggen dat hij nog door wil gaan, maar wat ons betreft is dat station gepasseerd. We hopen op korte termijn een nieuwe schipper bekend te maken.”
AkzoNobel is de titelpartner van Team AkzoNobel, maar niet de eigenaar van de contracten met de zeilers. AkzoNobel heeft aangeboden om die contracten over te nemen. Of alle zeilers dat ook zullen doen is nog niet bekend, maar wel wordt gezegd dat het zeilteam en het management van AkzoNobel alles doen voor een goede afloop.
STAY TUNED…
AkzoNobel en Simeon Tienpont blijven elkaar beschuldigen. De waarheid is nog niet boven water.
Het kamp Tienpont reageert als volgt op de verklaring van AkzoNobel: “Dat Tienpont zijn team in de steek gelaten heeft, klopt absoluut niet. AkzoNobel heeft het contract met STEAM Ocean B.V. (het managementbedrijf van Simeon Tienpont red.) opgezegd op 10 oktober, tijdens de proloog,” wordt gesteld in de verklaring. “Zo vlak voor de race zorgde dat voor onrust onder de bemanning, die een contract hebben met STEAM Ocean.”
Betaling uitgebleven
Volgens de verklaring heeft AkzoNobel zijn verplichtingen als sponsor verwaarloosd. “Betalingen aan STEAM Ocean bleven uit, met als gevolg dat Steam het team de laatste paar maanden geen salaris kon betalen.”
Ongunstig contract
“Afgelopen zaterdag heeft AkzoNobel een nieuw contract aangeboden aan STEAM Ocean tegen slechtere voorwaarden. Tienponts prioriteit lag bij de uitbetaling van de bemanning en vroeg AkzoNobel derhalve direct de salarissen te betalen. Ook vroeg hij een betalingsregeling voor het voortijdig beëindigen van het sponsorcontract. AkzoNobel was niet bereid dit toe te zeggen.”
Tienpont wil terugkeren aan boord als schipper om de unieke kans te benutten een veilige en veelbelovende Volvo Ocean Race te varen met zijn team.
Toch schipperen?
“Op zondag sprak Tienpont met zijn bemanning en liet hij weten er vertrouwen in te hebben dat er in de komende dagen een overeenkomst met AkzoNobel kan worden bereikt.”
“Tienpont wil terugkeren aan boord als schipper om de unieke kans te benutten een veilige en veelbelovende Volvo Ocean Race te varen met zijn team.”
Bemanning
Tegelijkertijd zou AkzoNobel het gros van de teamleden in de campagne een aanbod hebben gedaan om direct bij AkzoNobel in dienst te komen – inclusief betaling van het achterstallige salaris – onder de voorwaarde dat ze hun contract met STEAM Ocean op zouden zeggen. “Daarmee leggen ze enorme druk op de crew; gaan ze voor hun salaris en hun persoonlijke doel om de Volvo Ocean Race te varen?”
“Het is bijzonder nobel van de bemanning dat ze zonder salaris en onder deze moeilijke omstandigheden toch hebben gezeild dit weekend,” zegt Tienpont. “Hun houding heeft onnodige schade voor de Volvo Ocean Race en voor AkzoNobel als sponsor voorkomen.”
Foto: Ainhoa Sanchez/Volvo Ocean Race
Tags: Simeon Tienpont, Team AkzoNobel Last modified: 20 mei 2021
Wie er ook de waarheid spreekt, het is een verdomd sneu begin van je campagne als team, doet flinke afbraak aan de grootste PR-waarde die in Nederland ligt en zal ook geen zalvend effect hebben op de teamprestaties.
Wie hiervoor verantwoordelijk is zoekt duidelijk een eigen gelijk dat niet in verhouding staat tot de schade die ermee is berokkend. Stuitend onprofessioneel.
Schande van AkzoNobel dit, een botte schande
Akzo Nobel de nieuwe sponsorchinees van ADO Den Haag ? Niet betalen en dan
Simeon ontbieden op kantoor terwijl hij op het water aan het oefenen is?
Ik herken deze streken van een multinational met een leger aan advocaten tegenover een individue met zijn BV maar al te goed !!!!!!