Terwijl de eerste vier zogenaamde Proto’s al zo’n drie dagen op La Palma zijn, kwam donderdag de eerste productieboot binnen. Melwin Fink, de 19 jaar jonge Duitse zeiler, wint daarmee de eerste etappe van de Mini-Transat EuroChef in de Serie-klasse.
Beschutting
Fink was een van de weinigen die doorzeilden toen een flinke depressie het leven van de mini-zeilers in de Biskaje en bij Kaap Finisterre zuur maakte. De voorspelling van 30 tot 40 knopen wind, met zelfs uitschieters naar 50, was voor de meeste deelnemers te veel van het goede. Maar liefst 82 schippers zochten in de nacht van zaterdag op zondag beschutting in havens in Galicië en Portugal.
Met zijn beslissing wist de jonge Duitser, die als 17de de Kaap van Finisterre rondde, een fikse voorsprong te pakken op zijn concurrenten. Bovendien wist hij zijn mini zonder kleerscheuren door de storm te loodsen. In de nacht van dinsdag op woensdag passeerde hij Madeira en donderdag kwam hij met meer dan 100 mijl voorsprong op de nummer twee aan op La Palma.
De Proto’s
In totaal varen startten er 65 boten in de Serie-klasse. In de ambitieuze Proto-klasse tref je koolstofvezel, foils, zwenkkielen en schouwboegen. Het veld met Proto’s is met 25 deelnemers klein en behoorlijk sterk, er wordt veel geld uitgegeven om met de laatste en beste technologieën te kunnen bouwen en varen.
Schade
De Mini-Transat is niet zonder gevaren. Zondag liep de schipper van Black Mamba en oudste deelnemer van de race George Kick op de klippen bij Ribabeo. Victor d’Ersu, kwam maandag in botsing met een visserboot bij de Portugese kust. Hij kon Cascais binnenlopen, waar een keurmeester helaas moest concluderen dat zijn boot Baboucka te erg beschadigd was geraakt om nog door te varen.
Omslagfoto: (c) A. Champy-McLean