Internationale wedstrijden

Nederlandse trots in Franse offshore

Frans Budel en Ysbrand Endt over hun Transat Jacques Vabre.

13:53

De Transat Jacques Vabre is een voornamelijk Franse aangelegenheid: beroemdheden uit de Vendée Globe racen om de snelste Atlantische oversteek. Dit jaar is er ook een Nederlands team. Eigenaar Frans Budel vaart samen met Ysbrand Endt op Sec Hayai; met een leeftijd van 14 jaar een van de oudste boten in de Class 40-vloot. We spreken het duo, dat momenteel onderweg is naar de Canarische eilanden.

Hoe zitten jullie in de wedstrijd?

“De sfeer aan boord is prima!  We delen (vrijwel) alles met elkaar en nemen samen de belangrijke besluiten. In onze ogen is dat zoals een team zou moeten fungeren. We kennen elkaar ook al weer een jaar of vijf, dus we weten precies wat we aan elkaar hebben.

We zitten nu tien dagen op zee. Tijdens en net na de start bij Le Havre stond er een stevige bries  van zo’n 20 tot 22 knopen. Die eerste nacht nam de wind enorm af, tot soms maar drie of vier knopen. Gelukkig was de zee redelijk vlak, waardoor we in ieder geval konden blijven varen. Het was goed zoeken naar de windpaden, maar we kwamen aardig door het kanaal heen.

Inmiddels varen we al een aantal dagen in een redelijk stabiele noordoostelijke wind richting de Canarische eilanden. Daar bekijken we waar we deze gaan passeren en hoe we vanaf daar naar Kaapverdië komen.”

Wat vraagt het weer van jullie en de boot?

“De komende 2 dagen blijft de wind stabiel, maar we moeten ervoor zorgen dat we de goede winddraaiingen pakken en op de juiste momenten gijpen. Bij de Canarische eilanden moeten we optimaal gebruik maken het Venturi-effect tussen de eilanden. Daarna moeten we uit de buurt van de windschaduw van de eilanden blijven, die tot wel 40 mijl benedenwinds invloed heeft op de kracht van de wind, en gaan we op zoek naar de passaat.

Helaas zijn de voorspellingen tegen die tijd tricky. Er is vrijwel geen wind voorspeld over een afstand van 200 mijl tussen de Canarische Eilanden en het Kaapverdische eiland Sal. We moeten ons dus goed voorbereiden om daar de juiste strategische besluiten te nemen. We moeten ons positioneren op de plekken waar de wind het langst blijft staan en het snelst weer terug komt.”

Op Instagram stonden wat foto’s van schade – wat was er aan de hand?

Ysbrand: “Ik was net gaan liggen toen we een vreemd geluid hoorden. Frans riep me erbij. De bevestiging van de sleepgenerator bleek compleet verbogen. Met wat extra lijn wisten we de generator uit het water te tillen en net boven de spiegel te bevestigen.

Op zaterdagmorgen wisten we het frame met behulp van een hamer en lier los te krijgen. Gelukkig was er niks gebroken en konden we alles terugbuigen met spierkracht en een hamer. In de tussentijd moesten we vier keer gijpen om op de snelste route naar de Canarische eilanden te blijven.

Nadat we de bevestiging hadden gerepareerd, pasten we de boel gelijk zo aan om te voorkomen dat hij weer zou verbuigen. Het hijsen en laten zaken gaat nu makkelijker en de generator zit nu steviger vast. De reperatie duurde zo’n vijf uur, dus daarna beloonden we onszelf met een warme maaltijd.”

Jullie zorgen dus goed voor jezelf?

Frans: “Ja. Je moet goed voor jezelf zorgen om te kunnen presteren, dat is wel ons credo. We eten natuurlijk veel droogvoer, maar we hebben ook lekkere extra’s bij ons.  Afbakbroodjes bijvoorbeeld, die we in een hapjespan opbakken (als een oven). We hebben ook wat verse groenten bij, zoals paprika’s en uien. Die bakken we dan op met spek en eten het bij het droogvoer om net wat extra smaak toe te voegen. Ik maak meestal de uitgebreidere maaltijden, zo komt het toevallig uit.  Er is ook genoeg lekkers, zoals stroopwafels, drop, chocola, winegums en chocola. De gevulde koeken zijn helaas al op.”

Waar hopen jullie te eindigen in het klassement?

Sec Hayai komt uit 2007 en doet het goed, zeker als we haar gevorderde leeftijd in beschouwing nemen. Onze directe concurrenten zijn dan ook de andere boten op leeftijd, zoals Upsailing, Terre Exotique en Earwen. Samen behoren we tot de zogenaamde Vintage Class 40’s.

Vooral op aandewindse koersen kan Sec Hayai prima meekomen. Downwind zien we dat de doorontwikkeling van de Class 40 boten razend hard gaat. De nieuwste boten varen zo twee tot vier knopen harder. Wel merken we echt dat de refit in 2020 en die van begin dit jaar, de boot een stuk beter doen presteren. Vooral de nieuwe zeilgarderobe doet wonderen. Maar tippen aan de nieuwere boten, vanaf 2015, lukt ons niet. Maar we doen er natuurlijk  alles aan om de 30ste plaats  vast te  houden!”

Volg de mannen op de officiële tracker van de TJV.

Foto’s: (c) Sec Hayai / Frans Budel

Tags: , Last modified: 26 november 2021
Sluiten