Internationale wedstrijden

Meedoen met de Golden Globe Race in 2022? Bereid je voor!

00:40

PPL PHOTO AGENCY - COPYRIGHT FREE (for editorial use only) Tel: +44 (0)7768 395719. ppl@mistral.co.uk Photo Credit: Jon Amtrup/PPL/GGR ***2018 Golden Globe solo round the world yacht race: Are Wiig (58) sailing his Olle Enderlin designed OE32 named Olleanna to compete in the GGR. Dismasted on 27. 08. 18 400 miles Sw of Cape Town

De Finse hekkensluiter Tapio Lehtinen is nog maar net over de evenaar en nog lang niet gefinisht. De volgende Golden Globe Race krijgt echter al volop aandacht. Het succes van de eerste editie, waarin de Nederlander Mark Slats tweede werd, zorgt nu al voor veel geïnteresseerden. Veel van de deelnemers hebben hun boot al verkocht aan zeilers die het wel zien zitten; in je uppie rond de wereld op een oude boot, zonder gps of contact met de buitenwereld. Iets voor jou?

De juiste boot

Schematische weergave van de Rustler 36. (c) Rustler Yachts

Een wedstrijd rond de wereld varen kan niet zonder de juiste boot. De boten die mee mogen doen moeten tussen de 32 en 36 voet zijn. Het ontwerp mag niet na 1988 zijn en het type moet in serie zijn gebouwd (waarbij er minstens 20 boten uit dezelfde mal moeten zijn gekomen). De boten zijn langkielers, waarbij het roerblad vastzit aan de kiel. Voor de editie van 2018 waren de volgende types toegestaan: Westsail 32; Tradewind 35 ; Saga 34; Saltram 36; Vancouver 32 & 34; OE 32; Eric (Ontwerp van Suhaili, de boot van Robin Knox-Johnston); Aries 32; Baba 35; Biscay 36; Bowman 36; Cape Dory 36; Nicholson 32 MKX-XI; Rustler 36; Endurance 35; Gaia 36; Hans Christian 33T; Tashiba 36; Hinckley Pilot 35; Lello 34 en de Gale Force 34. Voor de aankomende editie kan de organisatie nog zes ontwerpen toevoegen op verzoek. De enige manier om te varen met een nieuwe boot is dus door de mallen van een oude boot te gebruiken. Of door zelf een boot te bouwen, net zoals Suhaili, waarbij je zelf mag kiezen of je hout, polyester of staal gebruikt.

Matmut, de Rustler 36 van de winnaar, Jean-Luc van den Heede (c) Christophe Favreau/PPL/GGR

Ex-GGR boten

De Rustler 36 was de meest succesvolle boot in de afgelopen Golden Globe Race. Er verschenen zes stuks aan de start en de eerste drie die finishten waren alledrie een Rustlers 36. Mark Slats kocht zijn Maverick voor 32.000 euro. Nou was dat de prijs die paste bij de staat van de boot. Er moest nog een hoop aan de boot gebeuren en er ging nog veel geld in het project zitten. Prijzen voor ex-Golden Globe Race boten liggen meestal zo rond de 100 duizend euro. Een flinke som, maar die boten zijn vaak al behoorlijk aangepakt en geoptimaliseerd voor lang verblijf aan boord in ruige condities. Hou er rekening mee dat je de verstaging moet vernieuwen, de mast misschien ook en dat je een nieuwe en uitgebreide zeilgarderobe nodig hebt. Mark Slats vertelde eerder aan Zeilen dat hij z’n boot nog niet verkoopt (zie het interview in het maandoverzicht van het aprilnummer van 2019). Slats gaat eerst nog de Azores and Back Yacht Race varen, die op 1 juni van start gaat.

Elektra aan boord

Slats in de kajuit van zijn oceaanzeiler. Christophe Favreau/PPL/GGR

Er is geen moderne navigatieapparatuur toegestaan. De zeilers moeten hun positie bepalen op de ouderwetse manier, met een sextant. “Er is wel elektronica aan boord,” vertelt de initator en organisator van de wedstrijd, Don McIntyre: “maar alleen voor veiligheidsdoeleinden. Op deze post wordt niet bespaard. Er moet een vlot aan boord zijn, net als reddingsvesten, PLB’s en een AIS-baken.” Hij vervolgt: “Op iedere boot zit ook een AIS-transponder, maar zonder scherm. De zeilers horen dus wel of er een boot in de buurt is,maar waar die boot zich bevindt weten ze niet. Wel kunnen ze hun positie opvragen bij andere boten, maar op de Zuidelijke Oceaan vaart zo weinig, dat ze daar weinig aan hebben. Thuisblijvers kunnen de zeilers wel volgen via trackers die aan boord zijn geplaatst.”

Kopar aan boord van Puffin (c) Christophe Favreau/PPL/GGR

Voorbereidingen

In tegenstelling tot de karige kwalificatie van de vorige editie, moeten de deelnemers zich voor de aankomende GGR eerst bewijzen. Net als bij de afgelopen editie moet je kunnen aantonen dat je in ieder geval 8000 mijl buitengaats hebt gezeild en dat je 2000 mijl ervaring hebt als solozeiler. Het is geen vereiste dat die mijlen ook gezeild moesten zijn met de boot waarmee je de Golden Globe Race wil varen. Voor de aankomende editie zijn die eisen nog iets aangescherpt: met de boot waarmee je deel gaat nemen moet je nog 1000 mijl solo en non-stop hebben gezeild op open water, met een windvaanstuurinrichting en zonder het gebruik van een GPS. Dit moet je hebben gedaan vóór 1 augustus 2022. Daarnaast moet je nog een aantal certificaten hebben, waaronder overleven op zee.

Kosten en prijzen

Over alles worden de kosten voor een competitieve deelname aan de Golden Globe Race geschat op zo’n 150 tot 200 duizend euro. Natuurlijk kan het ook voor minder, maar dan zul je wel concessies moeten doen in hoe je de boot uitrust of mazzel hebben met de aanschaf van je boot. Het kan ook voor meer als je het echt professioneel wilt aanpakken.
Het inschrijfgeld is 16 duizend Australische dollar, wat overeenkomt met een dikke 10 duizend euro. Mocht je winnen, dan krijg je 5000 pond (zo’n 5800 euro), hetzelfde bedrag als dat Robin Knox-Johnston in 1969 kreeg voor zijn prestatie.

Rendering van de replica van Joshua.

Organisatie

Organisator Don McIntyre wilde eerst meedoen aan de race, maar besloot zich toch toe te leggen op de organisatie van de wedstrijd. Hij kreeg veel commentaar op zijn manier van organiseren en werd zelfs meermalen beschuldigd van vriendjespolitiek doordat het leek alsof hij de regels wel erg gunstig interpreteerde voor Jean-Luc van den Heede. Nog voordat de race was begonnen maakte hij al bekend dat de editie van 2022 in het teken zou staan van Bernard Moitessier, die met zijn Joshua meedeed aan de eerste editie van de wedstrijd. Moitessier voer de race niet uit, maar zeilde anderhalf keer de wereld rond, non stop. Voor de editie van 2022 wilde McIntyre een eenheidsklasse opzetten met een aangepaste replica van de boot van Moitessier. Het plan was dat McIntyre met zo’n replica mee ging doen, maar ook deze keer heeft hij besloten om niet deel te nemen en zich toe te leggen op het organiseren van het evenement.

Notice of Race

De voorlopige Notice of Race, waarin alle regels staan, kun je HIER vinden.

Omslagfoto: Jon Amtrup/PPL/GGR

Tags: Last modified: 23 april 2021
Sluiten