Golden Globe Race

Golden Globe weekupdate: routing, Goodalls verklaring & gezondheidsproblemen

17:56

Elke week geeft Zeilen een update over hoe het eraan toegaat in de Golden Globe Race. Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen van de afgelopen week, wat zijn de verwachtingen voor de komende tijd en wie vaart momenteel waar. Lees het hier!

De koploper aan boord van zijn Matmut. (c) Christophe Favreau / GGR 2018

Wat gebeurde er deze week?

Golden Globe-koploper Jean-Luc Van Den Heede heeft nog altijd problemen met zijn mast. De bout waarmee zijn verstaging vastzit, net onder de zalingen, vreet zich een weg door het aluminium heen. De scheur in zijn mast is nu nog groter geworden. De Fransman is voor de zesde keer in zijn mast geklommen om de situatie te bekijken en gaf aan nog meer zeil te moeten minderen.

Op onder andere het Zeilersforum en het forum van SailingAnarchy wordt druk gespeculeerd over de boten, de zeilers, de regels, de organisatie en het verloop van de wedstrijd. Sommige mensen vragen zich af hoe het kan dat Van Den Heede zulke tactisch voordelige beslissingen maakt. Op het forum van SailingAnarchy vroeg iemand zich al eerder in de race hardop af: “Dus Van Den Heede heeft de afgelopen dagen zo kaarsrecht langs een lengtegraad gezeild en besluit dan willekeurig om naar het noorden te gaan, waarmee hij toevallig het slechtste gedeelte van een windstilte die op Windy (een weersite, red) te zien is omzeilt. Maar uiteraard is er geen sprake van routering? Geen vrienden die op de satelliettelefoon zeggen ‘het is hier zeker wel mooi in het noorden!’” Al het belverkeer via de satelliettelefoon wordt echter gemonitord door de organisatie en die ziet streng toe op onrechtmatig gebruik.

Ook de afgelopen dagen is Slats weer meer mijlen ingelopen op de Franse raceleider Jean-Luc Van Den Heede. Voor de finish moet de Fransman ook nog een tijdstraf van 18 uur uitzitten. Vaart Slats een halve knoop harder, dan kon het wel eens een heel spannende finish worden…

Susie Goodall. (c) Christophe Favreau / GGR 2018

Op zee ligt avontuur

Nadat Susie Goodall vrijdag 14 december in Punta Arenas was gearriveerd, bedankte zij alle betrokkenen bij haar redding en stelde ze dat ze niet kon wachten om terug naar zee te gaan. In een verklaring zegt ze het volgende;

“Als je me zou vragen of ik dit opnieuw zou doen, nu ik weet hoe het echt is, zou ik zeker ja zeggen! Maar zoals ik zei tegen de kapitein van de Chileense marine die me aan wal bracht van MV Tian Fu: ‘Ik heb voor zoveel werk gezorgd voor iedereen die bij de redding betrokken was,’ waarop hij reageerde: ‘Natuurlijk moet je het opnieuw doen!’
Je vraagt ​​je misschien af ​​waarom? Sommige mensen leven gewoon voor avontuur – het is de menselijke natuur. En voor mij is de zee waar mijn avontuur ligt. Na opgegroeid te zijn met bewondering voor Tracy Edwards en Ellen MacArthur, wist ik dat ik op een dag dit zou proberen. Elke schipper begrijpt de risico’s, maar dat is wat ons sterker maakt en in staat stelt om andere uitdagingen in het leven te overwinnen.”

Lees hier de hele verklaring van Goodall.

Het vat Glendalough aan boord van Gregor’s boot.

Voor de whiskeyliefhebbers

Op 17 december zijn de foto’s van de verlaten boot van Gregor McGuckin vrijgegeven. Eind september verliet de Britse zeiler, nadat hij was gekapseisd in een heftige storm, zijn boot. Mark Sinclair, die eveneens onlangs de race verliet, heeft onderweg naar zijn thuishaven in Adelaide de boot van McGuckin gesignaleerd. Ongeveer 1250 mijl ten westen van Fremantle dobbert de boot van McGuckin rond. De positie is bekend, Lat / Lon: 32¬∞ 28.19 S, 090¬∞ 18.88 E, en de eerlijke vinder mag zowel de boot als het vat Ierse whiskey – want ja, die bevindt zich ook aan boord – kosteloos mee naar huis nemen!

Verwachtingen voor de komende tijd

Mark Slats is nog druk in de strijd om uiteindelijk voor Van Den Heede in Les Sables d’Olonne aan te komen. Volgens Dick Koopmans, jachtontwerper en manager van Mark Slats, maakt Slats zeker kans op de eindzege: “Als je naar de masten en zeilen kijkt, dan is een halve knoop realistisch. Als Slats en Van Den Heede in hetzelfde weer zouden zitten en Van Den Heede geen vaart hoeft te minderen, dan komen ze ongeveer tegelijk aan. Het weer is de grote onzekere factor.”

Woensdag 19 december is Uku Randmaa Kaap Hoorn aan ronden. De laatste van de drie kapen in de GGR. Randmaa vaart derde in de race op zijn Rustler 36 One and All.

De nummer vier, Istvan Kopar, heeft de falende lagers in het stuurwiel aan boord van zijn Tradewind 35 Puffin gerepareerd. Ook heeft hij met succes de storm ontweken die hem vorige week dreigde in te halen door zuidwaarts de NO GO-zone in te gaan. Toch heeft hij het lek nog niet boven. Op dit moment wordt hij geconfronteerd met het vooruitzicht van een lagedruksysteem dat gepaard gaat met heel heftig weer. Er dreigt een grote storm op komst te zijn met 60-70 knopen wind en 12 tot 15 meter hoge golven.

Zaretskiy moet wegens medische redenen terug naar Moskou. (c) Christophe Favreau / GGR 2018

Terug naar de dokter in Moskou

Tapio Lentinen uit Finland, wiens Gaia 36 Asteria nog steeds bedekt is met zeepokken, vaart momenteel als vijfde van de Golden Globe-racers. Op het moment van schrijven vaart hij zo’n ongeveer 6370 mijl achter de leider.

Igor Zaretskiy, die vorige week naar de Chichester-klasse was getrokken nadat hij vorige week in Albany Western Australia was gestopt om zijn romp te renigen en reparaties te verrichten, kondigde vandaag aan dat hij naar Moskou zal terugkeren voor een gezondheidscontrole voordat hij verder gaat in de race. In 2010 kreeg de Russische zeiler een hartaanval na het winnen van de transatlantische Jester Challenge-race en na een verdere gezondheidscontrole in Australië vorige week, is geadviseerd om terug te keren naar Rusland om te zien of verdere operaties noodzakelijk zijn. Wanneer hij weer verdergaat in de GGR is nog niet bekend.

Wie vaart waar (op 19 december)

Jean-Luc Van Den Heede, DTF:  4139 mijl
Mark Slats, DTL: 767 mijl
Uku Randmaa, DTL: 2814 mijl
Istvan Kopar, DTL:  4426 mijl
Tapio Lehtinen, DTL: 6370 mijl
Igor Zaretskiy: Chichester-klasse en onbekend wanneer hij de race weer vervolgt

Klik hier voor de tracker.

Lees de vorige weekupdate

Omslagfoto: Christophe Favreau / GGR 2018

Tags: Last modified: 10 augustus 2022
Sluiten