Internationale wedstrijden

GGR: In gesprek met Don McIntyre

20:02

Op Boot Düsseldorf spraken we zondagmiddag met de organisator van de Golden Globe Race, Don McIntyre. We hadden een hoop vragen over HAM-licenties onder de deelnemers en de recente ontwikkelingen bij Mark Slats en Jean-Luc van den Heede, die op dit moment een strijd uitvechten bij de Azoren.

Veelgestelde vragen (en antwoorden van Don McIntyre)

– Is Jean-Luc van den Heede geholpen door middel van ‘weather routing’?
Volgens McIntyre zijn er gedetailleerde weersvoorspellingen gegeven maar getuigt dat nog niet van weather routing. Als hij vraagt om bewijs blijft het stil. Het transcript (klik hier om naar de facebookpost te gaan waarin het transcript staat) van een gesprek tussen Van den Heede en een HAM-operator ziet hij niet als weather routing.

– Wie gaat er winnen?
In de middag gaf McIntyre aan dat hij dacht dat Slats een kans van 51 procent heeft tegenover 49 voor Van den Heede. De afstand naar de finish is vergelijkbaar. Van den Heede moet op zijn tuig passen en krijgt het met weer wind daardoor zwaarder en zal minder hard kunnen zeilen. Daar ligt een groot voordeel voor Slats.

– Heeft Mark Slats nog diesel?
Volgens McIntyre heeft Slats geen diesel meer aan boord. Hij baseert dat op calculaties aan de hand van wat Mark heeft verteld in Hobart en hoe lang hij recent gemotord heeft in windstilte.

– Wordt Van den Heede voorgetrokken?
McIntyre windt er geen doekjes om: hij is goed bevriend met Jean-Luc van den Heede. Betekent dit dat Van den Heede wordt voorgetrokken? Volgens McIntyre niet. Toen een jury naar het protest van Van den Heede keek aangaande zijn penalty, trok McIntyre zich terug omdat hij wilde dat een onafhankelijke jury naar de zaak zou kijken.

– Wanneer komen Van den Heede en Slats aan in Les Sables-d’Olonne?
Volgende week is dat beter in te schatten geeft McIntyre aan. Wel verwacht hij dat de eerste boot binnen zal komen op 31 januari of op 1 februari.

Tags: , Last modified: 23 april 2021
Sluiten