Golden Globe Race

Doldrums: Mentale uitdaging en lichamelijke problemen

Een verslag van week 5 van de Golden Globe Race

15:51

Damien Guillou in de Golden Globe Race

Vorige week werd al duidelijk dat de Doldrums de situatie in de Golden Globe Race flink door elkaar zouden gaan schudden. Naast de mentale uitdaging van de windstiltes die het gebied met zich mee kan brengen, is het deelnemersveld ook weer behoorlijk in elkaar geschoven. Eigenlijk is alleen de koppositie van Simon Curwen nog hetzelfde gebleven. Hoewel zijn voorsprong door het gebrek aan wind steeds kleiner werd, is het ergens verrassend te noemen dat Curwen sinds Kaap Finisterre de leiding stevig in handen heeft. Zijn Clara, een Biscay 36 uit 1976, is niet de snelste boot uit het wedstrijdveld, maar Curwens jarenlange solozeilervaring lijken dat potentiële nadeel volledig op te heffen.

Dat is misschien ook wel de reden waarom Curwen zich relatief makkelijk door de mentale uitdaging van de Doldrums heen slaat. “Ik kan prima op mezelf zijn. Ik heb muziek en boeken. Vrienden gaven me geluidsopnames mee, dus ik vind het totaal niet saai. Daarbij is er altijd werk te doen. Ik besteed twee uur per dag aan het bestuderen van kaarten en uitvoeren van metingen met de sextant om deze gegevens weer voor verdere berekeningen te kunnen gebruiken. De zeilen hebben ook nog wat aandacht nodig voor ik verder zuidelijk kom. En soms kun je ook urenlang bezig zijn met alleen maar kijken”, zo vertelt Curwen aan de organisatie van de Golden Globe Race.

Simon Curwen kan goed omgaan met de mentale uitdaging van de Doldrums
Simon Curwen aan boord van Clara. Foto: Chalky Whyte.Photographer

Drukkend gevoel van eenzaamheid

Niet iedereen is echter zo content met het drukkende gevoel van eenzaamheid dat de windstilte van de Doldrums kan veroorzaken. De verplichte telefoongesprekken met de organisatie worden door veel deelnemers met beide handen aangegrepen om heel even te kunnen praten, om even menselijk contact te hebben. Terwijl Curwen zijn voorsprong in de passaat alweer aan het uitbouwen is, zijn er achter hem een aantal zeilers die behoorlijk gefrustreerd raken van het gebrek aan wind.

“Elke wind is goed, de richting maakt me niet uit. Zolang het maar waait”, verzuchtte Abhilash Tomy tijdens zijn wekelijkse telefoongesprek met de organisatie, “dit is een heel andere situatie dan in 2018 toen de weersystemen een stuk stabieler waren. De boot zeilende houden is hard werken op dit moment. Ik kan eigenlijk nergens anders mee bezig zijn. Behalve slapen.” En dat is bijzonder onhandig voor Tomy. Een van de afsluiters van zijn ventilatieluiken is van zijn boot gewaaid, dus hij zeilt al een tijdje rond met een gat van zo’n 12,5 centimeter in zijn dek. “Ik ben eigenlijk op zoek naar een plastic plaat die ik daar als vervanging overheen kan leggen.”

Abhilash Tomy werkt hard om zijn boot zeilende te houden
Abhilash Tomy, hier tijdens zijn testvaart nadat de boeg gerepareerd was naar de start van de Golden Globe Race, werkt hard om zijn boot zeilende te houden. Foto: GGR / Nora Havel

Te koop: windgat, weinig gebruikt

Ook uit de Twitter-updates van een aantal andere zeilers was de frustratie over de windstilte duidelijk af te lezen. Waar Guy Waites dat nog een beetje humoristisch probeert te brengen door een “weinig gebruikt windgat” te verkopen, laat Pat Lawless weinig gras groeien over zijn mening: “Dit is niet makkelijk. Ik verlies 100 zeemijl per dag. Hopelijk zit ik snel in de passaat.”

Hoe veranderlijk het weer kan zijn, blijkt een dag later als Waites, Tomy, Elliott Smith en Ertan Beskardes ineens daggemiddelden van 100 tot 140 mijl varen. Tomy maakt met zijn 141 mijl nog de meeste winst en bevindt zich ineens vlak achter Kirsten Neuschafer op een vierde positie. Neuschafer moest haar tweede plek op haar beurt ineens weer afstaan aan een op stoom zijnde Tapio Lehtinen. Blijft toch spannend, die Doldrums.

Lichamelijke problemen

De mentale uitdaging is echter niet het enige gevaar die in dat gebied op de loer liggen. De luchtvochtigheid in de Doldrums is dusdanig hoog dat verschillende zeilers last krijgen van gezwollen ledematen en gewrichten. Zo heeft Guy Waites last van opgezwollen benen en enkels door de luchtvochtigheid in combinatie met een gebrek aan beweging. Michael Guggenberger kampt met vergelijkbare klachten – gezwollen voeten, handen en knieën – maar bij hem lijkt de oorzaak veel meer te liggen in een samenspel tussen de klamme atmosfeer en het zware werk aan boord. Maar daar heeft de Oostenrijker een oplossing voor: “Ik ben veel aan het dansen om ervoor te zorgen dat het vocht sneller afgevoerd wordt.” En hopelijk verlicht dat de mentale uitdaging ook een beetje.

Michael Guggenberger danst zijn mentale uitdaging weg
Michael Guggenberger’s Nuri. Foto: Andre Rodrigues

Voor Pat Lawless bleef de pech niet beperkt tot het gebrek aan wind dat hij eerder in de week had. Lawless werd namelijk tegen zijn schouder geraakt door zijn eigen grootschoot, waardoor hij de kajuit in viel en dusdanig lelijk terecht kwam dat hij naar alle waarschijnlijkheid een rib heeft gebroken. Zijn schouder kwam er, met een scheurtje in een van de ligamenten, ook niet al te best vanaf. Dat wordt een tijdje pijnlijden voor de Ier die zich inmiddels samen met Abhilash Tomy voorbij Kirsten Neuschafer gewurmd heeft en op een nette vierde plek zeilt. De strijd om de plekken 2 t/m 5 blijven voorlopig spannend, want het viertal zeilt binnen 150 mijl van elkaar.

Opmars naar de top 5

Inmiddels is de Golden Globe Race iets meer dan een maand onderweg en is een van de indrukwekkendste comebacks toch wel die van Damien Guillou. De vastberaden Fransman, die door problemen met zijn windvaanstuurinrichting terugkeerde naar Les Sables d’Olonne en op het nippertje opnieuw startte, heeft zich inmiddels terug geknokt naar de zesde plek. Een slordige 250 zeemijlen achter Neuschafer, maar met het hoogste aantal afgelegde zeemijlen in de afgelopen 24 uur kan daar nog wel eens snel verandering in komen.

Een van de schippers die zichzelf eens flink achter zijn oren ging krabben toen Guillou hem zo hard voorbij stoof, is Jeremy Bagshaw. De Zuid-Afrikaan vond zijn Oleanna toch ineens verdacht langzaam en besloot tijdens een van de windstiltes eens een kijkje onder zijn boot te nemen. Bagshaw ontdekte dat hij al een tijdje gezelschap had van een flinke kolonie eendenmosselen onderaan zijn boot. Gelukkig waren zijn verstekelingen relatief makkelijk te verwijderen en heeft Bagshaw de achtervolging op het midden van de vloot inmiddels weer ingezet.

Jeremy Bagshaw heeft last van eendenmosselen aan zijn onderwaterschip
Jeremy Bagshaw bij het media drop off punt bij Lanzarote toen zijn onderwaterschip nog mosselvrij was. Foto: GGR / Nora Havel.

De evenaar over

Naar verwachting is komende week de hele vloot de evenaar over en kan, hopelijk, iedereen profiteren van de zuidelijke passaat. Houd Simon Curwen zijn toppositie vast? Of stoomt Damien Guillou toch verder door? Pakweg 550 zeemijl is een heel eind, maar met Guillou weet je het nooit!

Damien Guillou trekt zich ook weinig van de mentale uitdaging van de Doldrums aan.
Damien Guillou bij het media drop off punt, dat hij als twaalfde passeerde. Foto: GGR / Nora Havel

Beluister in deze podcast wat jachtontwerper Dick Koopmans van de komende weken van de GGR verwacht.

Alles over de Golden Globe Race en een wekelijks verslag lees je op onze speciale wedstrijdpagina. Liever elke dag de zeilers tracken? Check dan de livetracker van de organisatie.

Omslagfoto: GGR / Nora Havel

Tags: Last modified: 13 oktober 2022
Sluiten