Promo

Wat als je accu’s wintermoe zijn?

Dé manier om je accubank klaar te stomen voor het nieuwe seizoen

12:45

 

Veel zeilers die in het vroege voorjaar tergkeren naar hun boot zullen ook dit jaar weer ontdekken dat de accu’s door de winterse kou beschadigd zijn. Ze hebben capaciteit verloren. Om veilig te kunnen genieten van zeiltochten – en om die grotere koelkast op het verlanglijstje van stroom te voorzien – moeten ze worden vervangen. Is het nu dan tijd om de conventionele accubank te vervangen door lithiumaccu’s?

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met:

 

Gelukkig is dat niet de enige optie. Wat ook kan, is kleine lithiummodules combineren met de bestaande loodzuuraccu’s aan boord, om zo de stroomcapaciteit stap voor stap te vergroten. Je kunt de zwakste accu’s vervangen door lithiummodules, of gewoon meer capaciteit toevoegen. Een goede manier om sneller én met meer stoom aan boord weer het water op te gaan.

Eenvoudig lithium toevoegen

LE300 Smart Battery systeem gecombineerd met loodaccu’s aan boord van de Compromis 36 van Konrad de Groot

Hoe dit werkt lieten we eerder zien, toen we Konrad de Groot ontmoetten. De Groot installeerde twee lithium-uitbreidingsmodules op zijn Compromis, gecombineerd met twee 105Ah loodzuur accu’s. “Wat me het meest verraste, was de eenvoudige installatie van de modules,” vertelt De Groot. “Voor bijna de helft van de prijs van een vervangende lithium accu had ik mijn bestaande accucapaciteit opgewaardeerd.” De modules die Konrad heeft geïnstalleerd zijn onderdeel van het LE300 Smart Battery System. De modules wegen elk 3,4 kg. Dat is een stúk minder dan de 26 kg die een gemiddelde 105Ah loodzuuraccu weegt. De modules verlengen de levensduur van het loodzuur met maximaal tien jaar – best een lange tijd om niet meer met zware accu’s te hoeven zeulen.

Lithium voor dagelijks verbruik, lood als back-up

De Groot installeerde twee modules met elk een bruikbare capaciteit van 25,2Ah. Uitzoeken hoeveel er bij jou aan boord nodig zijn is relatief eenvoudig. Volg gewoon deze vuistregel: lithium moet het gemiddelde dagelijkse verbruik dekken, loodzuur dient als goedkope back-up. Het rekensommetje is als volgt. Neem het vermogen dat je nodig hebt voor elk apparaat op je boot en vermenigvuldig dit met het aantal uren dat u het gaat gebruiken. Om de benodigde Ah te berekenen deel je dit door 12 (als je een 12V systeem hebt). Weet je het dagelijkse verbruik? Dan hoef je alleen nog maar te bepalen hoeveel dagen je wilt kunnen varen zonder te laden, en je weet hoeveel lithiumaccu’s je nodig hebt.

lithiumaccu van BOS
Opengewerkte LE300

Houd het lood aan boord

Er zijn meerdere redenen waarom het behouden van de loodzuuraccu’s aan boord een goed idee is. Op sommige boten is het elektrische systeem in de loop der jaren gegroeid en werkt het goed. Waarom zou je iets veranderen dat nog perfect werkt? Het voordeel van de lithiumverlenging van Konrad is dat ze samenwerken met de loodzuuraccu’s en niet alleen ernaast of in plaats daarvan.  De twee accutypen vormen een echte hybride oplossing die de beste eigenschappen van lood en lithium benut. Het uitgangspunt: behoud wat je hebt en voeg de capaciteit toe die je nodig hebt!

Meer energie uit zon en wind

Door lithium toe te voegen aan je bestaande accubank kun je ook energie meer uit zon en wind halen. Loodzuuraccu’s hebben de onhandige eigenschap dat ze, als ze voor ongeveer 80% vol zijn, heel langzaam opladen. Lithium-uitbreidingsmodules kunnen de overschotten van de zonnepanelen of windgenerator wél opslaan. Dit betekent dat u een hoger rendement uit uw zonne- of windgenerator haalt. Voor De Groot, die ook panelen en een wingenerator heeft, was dit een belangrijke reden om de modules te installeren. Hij wilde vrij zijn om vele zonnige dagen autonoom op het water door te brengen.

Lees hier meer over de installatie aan boord van de Compromis van De Groot.

 
 
Tags: , , Last modified: 4 februari 2022
Sluiten