Promo

Digitale flottielje: ‘je hoeft aan weinig te denken en je komt op de mooiste plekken’

“Als we een keer langer wilden uitslapen, kon dat.”

Bij een digitale flottielje huur je een boot op de Middellandse Zee, om er zelf op uit trekken. Je hoeft geen rekening te houden met andere vakantiegangers, maar krijgt wel ondersteuning van een professionele schipper op afstand. Die geeft bijvoorbeeld elke dag de route en weersvoorspellingen door en reserveert een restaurant. Ervaringsdeskundigen waarderen vooral de vrijheid. “Als we een keer langer wilden uitslapen, kon dat.”

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Tubber. Meer achtergrond informatie over digitale flottieljes vind je in dit artikel.

Patrick Mulders (52) huurde met zijn vrouw (52) en zoon (16), en een bevriend gezin in 2021 een Lagoon 40 in Punat (Kroatië).

“We zeilen met ons gezin al een jaar of vijftien in de zomers in mooie oorden. We hebben flottielje gezeild en maakten de afgelopen acht jaar zeilreizen op eigen houtje. Begin 2021 ontstond het idee voor een digitale flottielje in Kroatië, met een ander gezin. We hadden geen zin om met een hele groep dezelfde route te varen, maar we vonden het een aantrekkelijk idee dat de logistiek uit handen werd genomen.

Elke ochtend hadden we via WhatsApp contact met onze begeleider Simon. Hij was eerder wakker dan wij en vroeg: “Wil je veel mijlen maken of weinig?” Dan stuurde hij twee opties voor een route met een kaartje erbij en de weersvoorspelling, en hij reserveerde een plek in een haven. Overdag hadden we meestal weinig contact –behalve die keer dat we aankwamen in een baai en er geen ankerplek meer bleek te zijn. Daar had Simon al voor gewaarschuwd. Binnen een paar minuten hadden we contact met hem en gaf hij ons een alternatief. Als we ergens waren aangekomen, stuurden we Simon een bericht en een jaloersmakende foto. Ik zeil al van jongs af aan en heb de cursussen Day en Coastal Skipper gedaan. Ik kan zo’n zeiltrip ook zelfstandig maken. Maar het gemak draagt bij aan het vakantiegevoel. Je hoeft zelf nergens aan te denken en je komt op de mooiste plekken, in vaargebied dat je niet kent. Dat is pure luxe.”

‘Ik was met acht “stadse” dames. Best fijn om dan met iemand te overleggen’

Willemien Brand huurde vorige zomer met zeven vriendinnen een catamaran Lagoon 40 vanuit Alimos Marina (Athene, Griekenland).

“We waren ’s ochtends de haven van Poros uitgevaren en het waaide flink. Na een stuk zeilen besloten we dat we toch op de motor verder wilden. Maar toen kregen we het grootzeil niet meer naar beneden: bij het hijsen was een lijntje in de mast gedraaid. We hebben geprobeerd er met z’n vijven aan te hangen, maar we kregen geen beweging in het zeil.

Ook kregen we het verhuurbedrijf niet te pakken. Dus hebben we Simon gebeld. Met hem hebben we de opties doorgenomen en besloten het zeil te laten klapperen in de hoop dat het vanzelf zou loskomen, en op de motor verder te gaan. We kwamen in de haven van Aegina aan, waar nog één plek was. Simon had ondertussen het verhuurbedrijf te pakken gekregen en geregeld dat er iemand naar de haven kwam. Die is de mast in geklommen en heeft het probleem verholpen. We hadden het uiteindelijk ook wel zelf kunnen oplossen, maar ik vond het toch fijn om met iemand te kunnen overleggen.

We waren met acht ‘stadse’ dames uit Voorburg. Ik heb jaren flottielje gezeild met mijn gezin. Twee anderen hebben ook zeezeil ervaring. Ik wilde graag een digitale flottielje doen maar niet een met een schipper aan boord, omdat ik vind dat we als dames zelf het roer in handen moeten nemen. We gebruikten Navionics, Navily en Windy om de weersvoorspellingen te bekijken en de route te plannen. Als er een plan lag, vroeg een van ons: “Wat zegt Simon?” Dan zei ik: “Simon zegt oké.” Dat was voor ons een geruststelling. We voeren toch met vijf onervaren zeilers op zee. Ik vond het belangrijk voor de groep om onzekerheid te verminderen.

Stel dat ik nog een keer met deze groep zou gaan varen in hetzelfde gebied, dan zou ik het wel zelf aandurven. Maar in Kos staat bijvoorbeeld vaak meer wind. Dat zouden mijn dames spannend vinden. Dan zou ik dus opnieuw voor een digitale flottielje kiezen.”

‘Het vaargebied ken ik best goed, dus hulp met de route had ik niet per se nodig’

Tijn Paulusse (28) huurde in 2022 met vier vrienden een Elan 394 Impression vanuit Alimos Marina (Athene, Griekenland).

“Met drie vrienden wilde ik vorig jaar een week gaan zeilen in Griekenland. Ik ben de enige met zeilervaring. Mijn vrienden hadden nog nooit op een zeilboot gezeten. We wilden graag qualitytime met elkaar. Een digitale flottielje vonden we wel wat. Ik ken het vaargebied redelijk goed, dus hulp met de route hadden we niet per se nodig. Maar ik vond het wel fijn om te overleggen met iemand die veel zeilervaring heeft.

Elke ochtend belde ik onze schipper-op-afstand Simon en dan namen we de dag samen door. Hij gaf tips voor het aanleggen in een haven, zoals welke landlijnen we het beste eerst konden vastmaken, gezien de windrichting. Ik besprak dat dan met de jongens en gaf iedereen een taak. Het is toch een dure boot waarmee je vaart. Gelukkig nam iedereen het serieus en luisterden ze goed naar me.

Halverwege de week kwamen we in Hidra aan, waar alle plekken in de haven bezet bleken. Ik nam contact op met Simon en die zei dat we wel op de kop konden liggen. Het was daar 50 meter diep en ik had er geen goed gevoel bij; ik was bang dat ik dan niet rustig zou slapen. Dus hebben we gekeken naar een baai in de buurt waar we rustig konden liggen. Simon kent iedereen in de havens en restaurants. Als we de groeten deden, kregen we vaak een gratis biertje. Wat ik miste, en wat je bij een gewone flottielje wel hebt, is dat iemand van de organisatie op de wal staat om een lijn aan te pakken als je aankomt in een haven. Maar uiteindelijk is er altijd wel iemand die helpt.”

Wil je zelf op zeilvakantie en lijkt zo’n digitale flottielje je leuk? Kijk dan op de website van Tubber.