“Kijk, de acht met stuurman”, zegt Wietze. Ik zet net alles op tafel voor ons dagelijkse happy hour in de kuip. Nieuwsgierig kijken we naar wat ze doen; het ziet er allemaal heel gedreven en professioneel uit. Dat zijn we hier gewend, maar toch is er iets aan dit groepje dat ons opvalt.
Onze ligplaats is bij de Club Nautico in Sevilla. Een hele grote sportclub die ook een sociale functie heeft. Er worden veel sporten beoefend, maar de focus ligt op watersport en zwemmen. Honderden mensen sporten hier wekelijks; roeien, kanoën, zeilen, surfen, noem maar op. Van beginners tot semi-professionals. Deze club is de grootste van vijf vergelijkbare clubs hier in de stad.
De acht mannen met hun piepkleine stuurmannetje kwamen die avond pas laat weer terug van het water. De boot ging weer achter de onze op een bok, er werd gesleuteld en geëvalueerd. De volgende avond waren ze er weer. Dat ging zo drie weken door. We spreken onvoldoende Spaans om alles te kunnen verstaan wat er gezegd werd, maar uit de verbale en non-verbale communicatie begrepen we wel dat dit een groep sporters is die zich tot een team aan het smeden is. Met welk doel?
Derby
In de wandelgangen van de club merken we dat er iets groots op til is, dus op een avond trekken we de stoute schoenen aan en gaan op onderzoek uit. Eén van de roeiers spreekt Engels en wil het ons wel uitleggen: ze trainen voor de jaarlijkse derby tussen Sevilla en Betis. Aflevering 47 wordt over een paar dagen geroeid. Als we vragen of we een foto van het team mogen maken, krijgen we te horen dat we morgen terug moeten komen.
Roeiers in voetbalshirt
Op het afgesproken tijdstip staan alle negen heren in een voetbalshirt op ons te wachten! Ook dat wordt geduldig uitgelegd. De wedstrijd wordt georganiseerd door de roeifederatie van de regio Andalusië. De lokale bierbrouwer en een bank dragen financieel bij, maar er is ook sprake van morele sponsoring. Dat doen de beide voetbalclubs van de stad Sevilla. Club Sevilla en club Betis leveren de kleding in de vorm van voetbalshirts. Watersport (en specifiek roeien) wordt gezien als een nobele sport. De voetbalclubs steunen elk een team, omdat zij vinden dat dit goed is voor het imago van sport als geheel. De teams worden als volgt samengesteld: in selectiewedstrijden tussen de vijf roeiverenigingen in Sevilla worden de zestien beste roeiers geselecteerd. Die worden over de Betis-boot en de Sevilla-boot verdeeld. Als teams strijden ze tegen elkaar. Het komt dus veel voor dat van één vereniging leden in beide teams zitten en ze varen daardoor zowel mét als tégen hun eigen clubgenoten.
Het niveau ligt hoog: veel van de roeiers hebben medailles gewonnen in World Cup-wedstrijden. Het gaat dus om wínnen; de kans om een jaar lang een lange neus te kunnen trekken naar clubgenoten. ‘Onze jongens’ zijn van club Sevilla en strijden in het rode tenue. We wensen ze het allerbeste toe. Op de dag van de wedstrijd gaan we bijtijds naar de finishlijn. En dat is maar goed ook! Tijdens de opwarmraces van de dames en veteranen stroomt het publiek gestaag toe. We komen er achter dat het gros van de toeschouwers geen flauw benul heeft van roeien, maar hier als voetbalfan komt om de club-eer hoog te houden. Na een hele spannende wedstrijd over zes kilometer wint Betis met een bootlengte. Tijdens de laatste meters voor de finish zwelt het geloei en gezang aan tot een oorverdovende sterkte. Het Betis-lied dreunt uit duizenden kelen over het water. Een kippenvel-momentje.
Ajax-logo in het zeil
Als we teruglopen naar onze boot, proberen we dit plaatje op Nederland te plakken. Stel nou dat een paar grote voetbalclubs als Ajax, FC Utrecht, FC Twente en Feijenoord elk een wedstrijdzeilboot zouden steunen met daarin het neusje van de Nederlandse zeil-zalm. En die boten gaan matchracen op verschillende plekken in Nederland. Publieksbereik gegarandeerd, TV-aandacht en sponsoring zou dan ook geen probleem moeten zijn. Met het Betis-gezang nog in de oren klinkt dat als een erg leuk idee!
Tekst en foto’s: Wietze van der Laan en Janneke Kuysters
Tags: column Anna, Column Janneke Kuysters Last modified: 17 maart 2021