Avonturiers tezamen

De Vertrekkersdag in Loosdrecht leverde afgelopen zaterdag mooie verhalen op. De 38 aanwezigen verlaten voor minstens een jaar Nederland, om het avontuur tegemoet te zeilen. In het volgende nummer van Zeilen kunt u meer lezen over deze avonturiers, hier alvast een kleine introductie.

YANA

YANA“Onze trimaran zeilt super!”, vertellen Hennie en Trijnie enthousiast. Met de boot gaat het koppel een rondje Atlantic, net als zes jaar geleden. “De Bahama’s waren toen een hoogtepunt, dus daar gaan we via Suriname dit keer weer naartoe.” Het echtpaar heeft onbetaald verlof genomen en moet nog huurders vinden voor hun huis. Ze blijven twaalf maanden weg.

WHITE SPIRIT

White SpiritElly en Ben gaan in een jaar een rondje Atlantic varen. “Negen jaar geleden kwamen we op het idee om een wereldzeilreis te maken. Maar pas in 2008, hebben we onze huidige boot gekocht. Tussendoor hadden we wel een jachtje, maar dat was niet geschikt om de oceaan mee over te steken.” Aan de huidige boot moest ook het één en ander gebeuren. “We hebben haar gestript en vervolgens alles nieuw opgebouwd. Het eindresultaat mag er wezen.” Ze hebben hun huis nog niet verhuurd en nemen een jaar lang onbetaald verlof. “We gaan in augustus weg, dus we hebben nog even om huurders te vinden en het één en ander aan de boot te klussen.”

MARGAUX

MargauxJoost en Lydia gaan een Atlantisch rondje varen met hun dochter. In grote lijnen hebben ze alles geregeld en dus gaan ze ervan uit, dat ze eind juli Nederland verlaten. “We krijgen een leerpakket van school mee. Gelukkig zijn de leraren erg enthousiast, dus we hopen dat de leerplicht ambtenaren er ook niet zo’n probleem van maken.”

ADIEJEWAH

AdiejewahHarry en Maril gaan voor onbepaalde tijd weg. Ze gaan eerst naar Argentinië en dan door naar Nieuw Zeeland. “We zijn inmiddels al een kapitaal kwijt aan reparaties. Maar we hebben er van geleerd. Want alles wat nu kapot gaat, kunnen we zelf repareren.” Ze willen vooral lang in Zuid-Amerika rondbrengen. De bootnaam komt overigens uit Limburg: “Bij ons betekent Adiejewah, tot ziens. Vreemd genoeg heeft nog geen enkele havenmeester moeite gehad met het opschrijven van de naam.”

AURORA

AuroraFrans en Marleen gaan een rondje Atlantic varen met hun Grand Soleil ’45. “We hebben haar drie jaar geleden gekocht en zijn sindsdien bezig om de boot aan te passen. Negentig procent is rond, maar iedere week komt er wel weer een dingetje bij om aan te passen.” Ze willen in juni vertrekken. “Vorig jaar zijn we drie maanden weg geweest naar de Oostzee en dat beviel prima. Dit wordt de eerste keer dat we een grote oversteek maken, dus dat wordt nog spannend.”

INDIAN SUMMER
Idian Summer“Wij gaan met onze Urker Kotter een onzekere toekomst tegemoet”, vertelt Yvonne Ze willen eerst naar de middellandse zee, om te wennen aan het leven aan boord. “Daarna kunnen we alle kanten op, niet moet, alles mag.” Ze willen half juni weg en liggen op schema. “We verhuren ons huis en daar gaan we van leven.”

SENANG

SenangPim gaat samen met zeilmaat Henk via Suriname en Cuba naar New York. Onderweg nemen ze opstappers mee. “We gaan 14 maanden weg en hebben berekend dat we minstens 250 dagen vrij hebben, om te genieten van de plekken die we aandoen. Genoeg tijd om te genieten dus, vooral in Suriname willen we langere tijd blijven.”

DÉESSE

DéessePieter en Monique gaan drie jaar weg en volgen de rokjesroutes. “We varen alleen waar het lekker weer is.” Ze zijn beiden medici en kunnen vanwege hun herregistratie, dus niet langer dan drie jaar weg blijven. “We hebben nu de kans om onze droom te verzilveren, voordat we te oud zijn, dus in juli vertrekken we.” Déesse betekent overigens Godin in het Frans.

SIRENA

SirenaJeannette en Hajo vertrekken met hun dochter Vera op 20 juli voor een ‘rondje om’. “We hebben een stalen bakbeest van 15 ton gekocht. Deze tweemaster is een heel solide schip en we zijn erg trots op haar.” De vorige eigenaren hebben er veel mee gevaren. “Het schip is erg goed ingericht en is klaar voor een wereldreis. Daar hebben we echt geluk mee gehad, want daardoor hebben we minder voorbereidingstijd nodig.”

ENJOYSTER

EnjoysterMet deze Oyster ’53 gaan Peter en Myriam tussen de zeven en tien jaar zeilen (!). Twee jaar geleden hebben ze het schip in Griekenland gekocht en naar Nederland gezeild. “We hebben alles vervangen en ik ken het schip nu van haven tot gort”, vertelt Peter. IN mei gaan ze naar het Noorden varen, om in augustus nog even terug te komen in Nederland. “We regelen dan de laatste dingen en vertrekken dan. We willen in ieder geval naar Marokko, het Caribisch gebied, de Azoren, Brazilië én de Stille Zuidzee. We hebben een open eind en zien wel waar we uitkomen.”
Zeilen TV maakte eerder een reportage over deze avonturiers. Zie Vaarwel Nederland hier terug.

EQUINOX

EquinoxEdith en Enzo gaan vanaf mei een rondje Atlantic zeilen. “Ik ben nu fulltime aan het klussen, om alles op tijd af te krijgen”, vertelt Enzo. Met de trimaran catamaran van 37ft zijn ze eerder deze route gevaren. “De boot vaart fantastisch. Het is een oerdegelijk schip, dat stabiel is, maar ook lekker snel. Alleen is er niet veel comfort aan boord, daar werk ik nu aan.”

ANNA WOLTER

Anna WolterDe familie Oosterhof gaat met drie kinderen een jaar weg naar het Caribisch gebied. Ze vertrekken 8 juli, twee dagen nadat de zomervakantie begint. “We hebben al wat proefvaartjes gedaan en dat ging lekker.” Het schip kochten ze vorig jaar februari. “Alles wat kapot kan gaan, is ook kapot gegaan. Dus we hebben nu aardig wat ervaring met klussen.”

XIRENE

XireneDavid gaat zonder zijn vrouw, maar met een paar teamleden varen. “Ik ga hetzelfde rondje als Laura Dekker varen, dus ik kom na een jaar zeker weer terug. Het enige waar ik me een beetje zorgen over maak, is dat ik mijn boot af en toe ergens wil laten liggen, om even terug te vliegen naar Nederland. Ik hoop dat die er dan nog ligt.” Ter voorbereiding heeft hij vast twee extra ankers aangeschaft. “Met drie ankers aan boord, hoop ik dat ze niet los schiet, als ik er niet ben.”