Nieuws

Sander Bakker wacht op antwoord

Sander Bakker kan bijna niet wachten tot zijn gloednieuwe Bénéteau Figaro 2 in Nederland is. En hij is niet de enige. Toen de Franse werf vlak voor levering een fout in de kielconstructie ontdekte, besloot men alle boten binnen te houden voor reparatie. Ondertussen gaan de voorbereidingen op de wal gewoon door...

12:33

Sander Bakker kan bijna niet wachten tot zijn gloednieuwe Bénéteau Figaro 2 in Nederland is. En hij is niet de enige. Toen de Franse werf vlak voor levering een fout in de kielconstructie ontdekte, besloot men alle boten binnen te houden voor reparatie. Ondertussen gaan de voorbereidingen op de wal gewoon door.


Het is een logische stap, die veel solozeilers vóór hem ook maakte. Na een solovuurdoop in de Mini Transat van 2001, besloot de 30-jarige Sander Bakker in december vorig jaar toe te geven aan zijn jeukende zeilambities en mee te doen aan het Franse Figaro-circuit. Een wedstrijdreeks van drie soloraces, drie duo-wedstrijden en een race met bemanning. En natuurlijk de ‘La Solitair de Figaro’, een solowedstrijd over een aantal etappes van circa 500 mijl tussen Frankrijk, Spanje en Ierland.


De verlate levering zet natuurlijk druk op de voorbereidingen. De eerste wedstrijd van het circuit staat al voor eind april gepland. Maar hoewel gewoonlijk geldt dat de zeiler met de beste voorbereiding de grootste kans maakt op de winst, is Sander niet meteen bang te kort te schieten. Er is nog geen een van de 54 bestelde boten geleverd, dus heeft iedereen hetzelfde ongemak.


Ondertussen gaan de voorbereidingen op de wal gewoon door. ‘Als de boot half april geleverd wordt’, vertelt Sander, ‘gaat hij meteen naar Drachten. Daar krijgt het onderwaterschip een epoxy-behandeling. Daarna meteen door naar IJmuiden, waar de elektronica wordt gemonteerd en de mast er op komt. Na de doop vertrekken we direct naar Frankrijk.’
Ook lanceerde hij deze week zijn nieuwe website, http://www.sanderbakker.nl/.


Tijdens de duo-wedstrijden vaart Sander met Martin Jan Ringers, schipper en eigenaar van Yellow Rose. Tijdens de teamwedstrijd kan hij bovendien een beroep doen op de vaste bemanning van deze X-332.


‘Hoewel er al een aantal bedrijven zijn gevonden die hun medewerking aan de Figaro-campagne verlenen, zijn we nog op zoek naar een hoofdsponsor die zijn naam aan het project wil verlenen,’ zegt Sander. ‘We hebben een aantal prima contacten, maar zijn druk op zoek naar een goeie partner.’

Last modified: 7 september 2006
Sluiten