Actueel

Nu in Zeilen: De kunst van goed motoronderhoud

09:00

Motoronderhoud is een klus die veel zeilers graag uitstellen. Toch is er veel winst te behalen op dit vlak: regelmatig de motor langslopen scheelt in een later stadium veel gedoe én geld. Voor deze praktische tips geldt: leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker.

De boot vaarklaar maken, dat is sneller gezegd dan gedaan. Wat betreft de motor zijn er grofweg gezien twee opties. De kortste
klap is een jaarlijkse afspraak met de onderhoudsmonteur in de haven. Deze vakman is doorgaans een paar uur tot een dagdeel aan het werk, presenteert een rekening tussen de driehonderd en vijfhonderd euro (exclusief bijkomende kosten) en je bent klaar om het water op te gaan. Wat hij dan heeft gedaan, staat op de gespecificeerde rekening.
Bezoek je jaren achtereen dezelfde servicemonteur en houd je globaal het aantal motoruren bij, dan weet je ook wanneer het tijd is voor een uitgebreidere beurt. Zonder een redelijke indicatie over het gebruik en de ‘historie’ van de motor moet je afgaan op signalen die je waar­schuwen dat het hoog tijd is voor een grondige inspectie, bijvoorbeeld als de motor slecht start en/of onregelmatig loopt, de uitlaatgassen blauw, wit, zwart of grijs zijn, het koelwater oliesporen bevat of als de smeerolie vermengd is met diesel­brandstof of water. Maar eigenlijk komt die uitgebreidere beurt dan wel té laat.

Inwendig misschien niets aan de hand, maar uitwendig al ver doorgewoekerde corrosie: het gevolg van een lekkende kuipvloer.

Baas in eigen boot

Elke bootbezitter is het liefst baas in eigen boot. Voor velen valt daar ook het motor­onderhoud onder. Zelf doen heeft zeker voordelen, maar zonder de jaarlijkse blik van een vakman komt het nóg meer aan op goed bijhouden wat de motor nodig heeft. Wie pas aan het einde van alle voorjaars­klussen nog even snel het koelsysteem in orde maakt, een slok nieuwe smeerolie in het carter laat lopen (of zelfs dat niet) en vervolgens de sleutel in het contactslot steekt, doet zijn motor ernstig tekort – ook al wijst niets daarop als die plichts­getrouwe machine direct start.
Elke jachtschipper doet er goed aan om voor zijn motor een simpel onderhoudsschema te hanteren, dat idealiter bestaat uit vaste periodieke controles – bijvoor­beeld bij het tanken of vóór elk vaar­ weekeind even de olie peilen en koeling in de gaten houden – en jaarlijks onderhoud waarbij de motor aan een grondige inspectie wordt onderworpen. Met de adviezen en tips uit dit artikel is dat goed te doen. Lees ook de kaders met het gereedschapslogo; hierin vertellen experts en vakmannen over hun aanpak.

Zeilen 04/2020

Wil je de tips en adviezen te weten komen? Wat is de standaardprocedure en waar moet je nog meer rekening mee houden? Waar moet je op letten bij de check van de motorsteunen en trilling­dempers? En wat moet je weten over een grote beurt? Je leest het allemaal in Zeilen 04/2020! Koop het nummer hier online in de webshop of lees (het artikel in) Zeilen hier digitaal. De editie is ook tot en met woensdag 22 april verkrijgbaar in de winkel.

Omslagfoto: IAKOV FILIMONOV – ISTOCK
Tekst: Rob Bijnsdorp

Tags: , , , Last modified: 20 april 2020
Sluiten